کد خبر: ۱۲۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
با شیوع ویروس کرونا و پیامدهای منفی آن بر اقتصاد و بخش بهداشتی تاجیکستان دولت این کشور در نظر دارد از سازمان های بین المللی برای کمک به «دوشنبه» درخواست کمک کند.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، با افزایش شیوع ویروس کرونا در جهان وضعیت اقتصادی اکثر کشورها رو به وخامت رفته و هر کشوری که از قدرت اقتصادی بالایی برخوردار نباشد، بیشتر زیان دیده هر چند کشورهای با قدرت اقتصادی بالا نیز متحمل ضربه های اقتصادی شدید شدند.

در بین کشورهای آسیای مرکزی، تاجیکستان نیز با این وجود که چند ماه پس از کشورهای دیگر شیوع این بیماری را اعلام کرده اما در ادامه با برخی مشکلات بهداشتی و اقتصادی روبه رو شده است.

بر همین اساس طبق آخرین گزارشهای منتشر شده در رسانه‌های محلی دولت این کشور به دنبال دریافت کمک‌های بین المللی می‌باشد.

بنا به این گزارش، دولت تاجیکستان تاکنون مذاکراتی با بانک توسعه آسیا ، بانک جهانی ، صندوق توسعه اوراسیا و بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیا صورت داده است.

کمک های مالی رایگان از سوی سازمان های بین المللی در راستای تحقق دستورالعمل «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان برای جلوگیری و کاهش تأثیر بیماری ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور است.

وزارت توسعه اقتصادی تاجیکستان نیز در این زمینه  اعلام کرده دولت تاکنون وام بدون بهره از صندوق بین المللی پول (189.5 میلیون دلار)، صندوق های اعطای وام از بانک توسعه آسیا (50 میلیون دلار)، بانک جهانی (11.3 میلیون دلار)، بانک توسعه اسلامی ( 9.4 میلیون دلار) و همچنین دولت آلمان (یک میلیون یورو) دریافت کرده است.

پیش از این گزارش شده بود که دولت تاجیکستان انتظار دارد از حمایت مؤثر موسسات مالی بین المللی در حدود 70 میلیون دلار برای حمایت از اقتصاد این کشور برخوردار شود.

«جمال الدین نورعلی اف» معاون اول رئیس بانک ملی تاجیکستان نیز در این زمینه گفت: پیش بینی می‌شود کمک های بلاعوض از بانک توسعه آسیا به مبلغ 52.5 میلیون دلار و بانک جهانی به ارزش 16 میلیون دلار دریافت شود که برای توسعه اقتصاد کشور و سیستم بانکی آن بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در نیمه اول سال در شرایط دشوار اقتصادی ، کشور از سازمان های بین المللی بالغ بر 300 میلیون دلار حمایت مالی دریافت کرده است.

انتهای پیام/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار