کد خبر: ۱۲۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

اصغر نعمتی

مدیرمسئول

جان نباشد جز خبر در آزمون

هر که را افزون خبر، جانش فزون

اهالی رسانه در حالی به استقبال روز خبرنگار می‌روند که از یک‌سو هم‌زمانی این روز با عید بزرگ شیعیان موجب خرسندی و نشاط آن‌هاست و از سوی دیگر باید آن‌ها این روز را در حالی گرامی بدارند که برخی از دوستان را به دلیل بیماری کرونا در میان خود ندارند. به هر روی روز خبرنگار 99 با محدودیت‌های کرونایی شاید گردهمایی‌های همه‌ساله اهالی رسانه را حتی در گروه‌های خرد میسر نسازد اما این محدودیت ها چیزی از ارزش های این روز و فضائل خبرنگاران نخواهد کاست.

هفدهم مرداد 1377 برای همه فعالان عرصه خبر یکی از تلخ ترین روزها به شمار می‌رود. در این روز محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان همراه با 8 تن از کارکنان سرکنسولگری ایران در آن شهر به دست عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند.

محمود صارمی را، به‌واقع می‌توان «شهید خبر» نامید؛ چراکه او هیچ نقشی به‌جز ارسال اخبار و گزارش‌های مربوط به وضعیت افغانستان برای انتشار در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، به عهده نداشت و دقیقاً در همین راه نیز به شهادت رسید. روز شهادت این خبرنگار متعهد کشورمان، روز خبرنگار نامیده شده است. درواقع پیام این نام‌گذاری، به همه کسانی که در عرصه خبر قلم می‌زنند، این است که این عرصه، تقدسی چنان والا و پرارج دارد که خون شهیدانی چون صارمی و ده‌ها شهید خبرنگار عرصه دفاع مقدس، به پای آن ریخته شده است. بنابراین در عرصه ای این چنین، نه جای دست یازیدن به ضد ارزش ها برای کسب خبر و ایجاد جذابیت های خبری است و نه حتی مجال بی تفاوت بودن نسبت به منافع اسلام و انقلاب و کشور در خبرهای تولیدی و ارسالی.

خبرنگاری که وارث خون به ناحق ریخته شده  صارمی است، علاوه بر پایبندی به اصول اعتقادی در عرصه فعالیت های حرفه ای، باید در روند تهیه و ارسال خبر، به مصالح اسلامی و ملی توجه داشته باشد و کاری نکند که ارزش های اعتقادی و ملی ما در فرایند تهیه و تولید خبر، خدشه دار شود.

بنده به عنوان کسی که سالیانی از عمر خود را در حوزه  رسانه سپری کرده است، با همه  وجود معتقدم که دست اندرکاران عرصه رسانه و خبر، باید در همه لحظات فعالیت خطیر شغلی خود، این نکته را مد نظر داشته باشند که وارث چه مظلومیتی در این عرصه هستند. شکنجه هایی که پیش از شهادت بر شهید صارمی وارد آمده بود، پس از پیدا شدن پیکر وی، برملا شد و نشان داد که خبرنگاری، چگونه شغلی است و پیشه آگاه سازی مردم، چه هزینه  هنگفت و چه بهای سنگینی برای انجام صحیح وظیفه می طلبد. این مظلومیتی است که خبرنگاران در همه عرصه های خبری، در راه انجام وظایف خود، هر یک به نسبتی و به فراخور کاری که انجام می دهند، با آن مواجه اند. امروز همه ما می دانیم که موانع کار خبرنگاری چیست و خبرنگار با چه چالش هایی در راه کسب خبر و انجام وظیفه اطلاع رسانی خویش مواجه است؛ اما با همه این ها، مردم از خبرنگاران انتظار دارند که با وجود همه این دشواری ها، اصول اخلاقی حرفه خود را رعایت کنند و به مسائلی چون احساس مسئولیت اجتماعی - که بیانگر وظایف اجتماعی خبرنگاران است - همین طور به صداقت و واقع نمائی پایبند باشند. خبرنگار، باید هر چیز را آن چنان که هست، ببیند و همان طور که دیده است، بیان کند. مردم انتظار دارند که خبرنگار، رعایت عدالت و انصاف را بکند و موضع گیری اش در باره خبر، بر پایه حق باشد. توقع مردم از خبرنگار، این است که سودمندی و فایده رسانی را در انجام وظایف خبری خود رعایت کند. خبررسانی، ماهیتی آموزشی دارد و خبرنگار، به حکم وظیفه اخلاقی و اجتماعی خود، می باید مروج خوبی ها باشد و به انتشار خبرهای سودمند بپردازد.

ضمن تبریک این روز و عید سعید غدیر به اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران برای همه عزیزانی که در این یکسال از میان ما پر کشیدند طلب مغفرت می‌نماییم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار