کد خبر: ۱۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰
:
وزیر ارتباطات گفت: به دنبال رفع تحریم‌های هسته‌ای قطعا حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز دچار تغییراتی خواهد شد و به عنوان مثال در حوزه مناقصه‌های بین‌المللی دیگر متقاضیان شرکت‌کننده تنها به کشور چین محدود نخواهد شد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ظهر امروز در حاشیه مراسم دیدار با کارمندان وزارت ارتباطات، با خبرنگاران رسانه‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم دیدار کرد و با پاسخ‌گویی به سوالات مختلف خبرنگاران برنامه‌های مهم وزارتخانه متبوع خود در سال 1394 را نیز تشریح کرد.
 
محمود واعظی درباره برنامه‌های وزارت ارتباطات در سال جاری اظهار کرد: اعتقاد ما آن است که مطالبات مردم از وزارت ارتباطات بیش از زیرساخت‌های فعلی ماست و به همین دلیل حتما باید در بخش‌های مختلف عملیات توسعه‌ای را دنبال کنیم. بر همین اساس لازم است بخش خصوصی را حمایت کنیم تا در این عرصه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت داده و حضوری جدی‌تر داشته باشد.
 
وی با تاکید بر این‌که دولت برای امسال حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش ict را برنامه‌ریزی کرده، اظهار کرد: امیدواریم در بخش خصوصی نیز سه تا چهار برابر دولت سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا بدین ترتیب حدود 10 میلیارد هم از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود.
 
اما وزیر ارتباطات در ارتباط با توسعه ارتباطی کشور یادآور شد: ما به دنبال توسعه متوازن هستیم و قصد نداریم تمام امکانات را در پایتخت و شهرهای بزرگ خلاصه کنیم.
 
واعظی همچنین متذکر شد: در سال گذشته هشت هزار روستا به اینترنت مجهز شدند که امیدواریم این رقم امسال سه برابر شده و 25 هزار روستا به اینترنت دسترسی داشته باشند.
 
وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند نیز برنامه‌هایی دارد و تلاش بر افزایش ظرفیت‌های این بخش می‌کند، اما در این میان بر این نکته هم تاکید دارد که باید 80 درصد افزایش پهنای باند داخلی و تنها 20 درصد آن خارجی باشد.
 
*** سرمایه‌گذاری 120 میلیارد تومانی برای حمایت از بخش خصوصی
 
واعظی همچنین به بحث تولید محتوا اشاره کرده و افزود: تولید محتوا از دیگر برنامه‌هایی است که در سال 1394 از اهمیت بسزایی برخوردار است و به همین دلیل 120 میلیارد تومان برای حمایت از بخش خصوصی در نظر گرفته شده و قرار بر آن است که وام‌های کم‌بهره‌ای با بازپرداخت سه ساله در اختیار تولید‌کنندگان محتوا قرار دهیم.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ارائه‌ی هفت تا هشت پروانه بزرگ برای اپراتورهای مختلف ارتباطی را از دیگر برنامه‌های مهم سال جاری دانست و یادآور شد: این موضوع می‌تواند به وعده وزارت ارتباطات مبنی بر ایجاد 100 هزار فرصت شغلی کمک کند.
 
*** داستان کندی اینترنت و شبکه‌های موبایلی در نوروز
 
اما وزیر ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص کندی اینترنت در ایام نوروز و مشکلاتی که در برخی شبکه‌های اجتماعی موبایلی ایجاد شده بود، اظهار کرد: در سال‌های گذشته در خصوص تماس‌های صوتی و پیامک‌ها در ایام نوروز گرفتاری‌های متعددی وجود داشت، اما امسال در ایام نوروز طی دو هفته بالغ بر 19 میلیارد پیامک ارسال شد که رقم قابل توجهی است، اما به هرحال زمانی در سال‌های گذشته مشکلاتی در این حوزه وجود داشت و ما امسال پیش از فرارسیدن نوروز برای این بخش چاره‌اندیشی کرده و در شهرهای پرتردد بی تی اس‌های سیار قرار دادیم تا شبکه تقویت شود و مردم در حوزه صوت و پیامک مشکلی نداشته باشند.
 
وی ادامه داد: اما طی یکسال گذشته به یکباره تعداد کاربران اینترنت موبایل از سه به هشت میلیون نفر رسیده و علاوه براین هشت میلیون نفر کاربر اینترنتی خانگی نیز وجود داشتند که براین اساس امسال بخش زیادی از کاربران که حتی به گفته برخی کارشناسان تعدادی از آنها به 10 تا 12 میلیون هم می‌رسید همواره از اینترنت تلفن همراه خود استفاده می‌کردند که این میزان استفاده حجم گسترده‌ای از پهنای باند را به خود اختصاص می‌داد.
 
واعظی ادامه داد: به همین دلیل به من نیز گزارش دادند که گاه در برخی نقاط شلوغ کمی سرعت اینترنت افت پیدا کرده است که به نظر من نباید این موضوع را توجیه کنیم و باید از آن درس بگیریم و مانند بحث پیامک‌ها و تماس‌های صوتی در سال‌های آینده برای این بخش نیز تمهیدات لازم را در نظر بگیریم تا کاربران دچار مشکل نشوند.
 
اما وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا با توجه به گسترش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی موبایل آمار پیامک‌های نوروزی اپراتورها کمی اغراق‌شده به نظر نمی‌رسد، عنوان کرد: اگر اپراتورها این آمار را به اشتباه منتشر کنند به ضرر خود آنهاست، چرا که اپراتورها موظفند به ازای هر پیامک سودی را به دولت پرداخت کنند و حال اگر در آمار پیامک‌های نوروزی اغراق‌شده رفتار کنند باید رقم بیشتری را به دولت بپردازند.
 
وی همچنین یادآور شد: البته به‌طور رایج هرساله میزان پیامک‌ها افزایش پیدا می‌کرد و ضریب دسترسی مردم به موبایل بیش از سال‌های قبل می‌شد اما امسال آمار پیامک‌ها مشابه سال قبل است و در آن افزایش 20 درصدی رخ نداده است که می‌توان این موضوع را به فعالیت‌ مردم در شبکه‌های اجتماعی موبایل ارتباط داد.
 
*** ورود به فاز دوم فیلترینگ هوشمند
 
اما وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ هوشمند نیز به ارائه‌ی توضیحاتی پرداخته و از ورود به فاز دوم این طرح خبر داد.
 
واعظی در این زمینه عنوان کرد: ما به دنبال آن هستیم که مردم از امکانات دنیا بیشترین بهره را ببرند، اما تنها بخش پاک این امکانات مدنظر ماست برهمین اساس با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند به دنبال آن هستیم که اگر سایتی در بخشی از مطالب خود محتوای نامناسبی را منتشر کرده، به جای فیلتر‌کردن آن سایت تنها دسترسی به آن محتوای نامناسب را محدود کنیم.
 
وی ادامه داد: اکنون تمام تلاش ما بر آن است که برخی محتواهای نامناسب موجب نشوند برای فیلتر‌شدن کل یک سایت تحت فشار قرار گیریم، البته این کار موضوع کار ساده‌ای نیست، چرا که با توجه به بازار بزرگی که ایران ایجاد می‌کند عده‌ای به دلیل منافع اقتصادی خود تلاش دارند که این بازار از دست نرود، اما ما همت خود را به کار گرفته‌ایم تا با کمک جامعه علمی کشور فیلترینگ هوشمند را در سال جاری محقق کنیم.
 
وی همچنین عنوان کرد: از اواسط اسفند‌ماه اجرای طرح فیلترینگ هوشمند وارد فاز دوم خود شده و ما در این فاز بحث شبکه‌های ارتباطی موبایل را مدنظر نداشته و به موضوعات مختلفی خواهیم پرداخت.
 
واعظی همچنین یادآور شد: پس از تکمیل این مرحله مرحله‌ی سوم فیلترینگ هوشمند که فاز نهایی آن است آغاز خواهد شد.
 
*** سرعت اینترنت بهتر می‌شود؟
 
واعظی در پاسخ به سوال همیشگی کیفیت اینترنت نیز توضیح داد: با توجه به گسترش تعداد کاربران اینترنت افزایش پهنای باندی که در کشور صورت می‌گیرد صرف تعداد مشترکانی که اضافه شده‌اند می‌شود. به عنوان مثال سال گذشته ما سه میلیون کاربر اینترنت موبایل داشتیم که اکنون این رقم به حدود هشت میلیون و 400 هزار نفر رسیده است. با این وجود ما تلاش داریم در سال جاری تمام ظرفیت‌ها از جمله ظرفیت پهنای باند را تا دو برابر افزایش دهیم و اگر در این میان تعداد مشترکان اینترنت موبایل در این مدت کمتر از دو برابر رشد کند قطعا کیفیت بهتری در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.
 
*** تعرفه‌های مخابراتی زیاد می‌شود؟
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش تعرفه موبایل، تلفن ثابت و اینترنت در سال 1394 نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما بنای افزایش تعرفه را نداریم و به همین دلیل در حوزه تلفن همراه چه در بخش صوت و پیامک و چه در بخش دیتا به هیچ عنوان قصد افزایش تعرفه را نداریم، اما در حوزه تلفن ثابت با مخابرات قراری گذاشته بودیم که پس از اجرای طرح همکد‌سازی در یک بازه زمانی شش ماهه بررسی‌های لازم صورت بگیرد تا در صورت نیاز تعرفه‌های این بخش اصلاح شود. حال نیز کمیته‌ای در حال بررسی این موضوع است و احتمالا اواخر فروردین‌ماه نتایج نهایی اعلام خواهد شد.
 
*** بررسی پارازیت‌ها
 
واعظی در پاسخ به سوالی که در خصوص وضعیت پارازیت‌ها مطرح شده بود نیز عنوان کرد: پیش از این گزارشی در این زمینه تهیه شده بود که اکنون این گزارش در شورای امنیت ملی در حال بررسی است و ما امیدواریم در آینده نزدیک به نتایج مشخصی برسد البته تا زمان اعلام این نتایج نیز ما بیکار نخواهیم بود و با همکاری سازمان انرژی اتمی گروه مشترکی را تشکیل داده‌ایم که نقاط مختلف تهران را رصد می‌کند تا در هر نقطه‌ای که میزان تشعشعات بیش از حد مجاز بود تذکرات لازم داده شود.
 
*** چرا برخی وی پی ان‌ها مسدود می‌شوند
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری که درباره بسته‌شدن برخی وی پی ان‌ها مطرح شده بود اظهار کرد: فعالیت فیلتر‌شکن‌ها هیچ گاه قانونی نبوده که حال ما بخواهیم به بحث بپردازیم. ما هیچ‌گاه استفاده از فیلتر‌شکن‌ها را تایید نکرده‌ایم و حال هم وارد این بحث نمی‌شویم.
 
وی در عین حال یادآور شد: در حوزه فیلتر‌شدن سایت‌ها هم کمیته‌ای مستقل از وزارت ارتباطات به تصمیم‌گیری می‌پردازد که از میان 13 عضو این کمیته تنها یک عضو از وزارت ارتباطات است.
 
واعظی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی بودجه وزارت ارتباطات در سال جاری و گذشته پرداخت و گفت: از میان 2500 میلیارد تومان بودجه سال 1393 تاکنون رقمی بالغ بر 1000 میلیارد آن به دست ما رسیده و همچنان امیدواریم که بقیه این بودجه را در زمان باقی‌مانده دریافت کنیم.
برچسب ها: انسجام ، مذاکره ، نگارش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار