کد خبر: ۱۲۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۲
تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مطابق با هزینه های تولید و تورم، سبب می شود تا با دلگرمی کشاورزان به تولید از واردات محصولات بی‌نیاز شویم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر تبصره ۶ قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، دولت موظف است نرخ خرید تضمینی تمامی محصولات را قبل از شروع فصل کشت به گونه‌ای تعیین کند که میزان افزایش آن هیچ گاه از تورم اعلامی بانک مرکزی کمتر نباشد.

این در حالی است که بی توجهی شورای اقتصاد به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی طی سال های اخیر، علاوه بر هدر رفت منابع پایه، معضلات و چالش های متعددی برای بهره برداران ایحاد کرد که انتظار می رود امسال بنا به وعده وعیدهای مختلف، قیمت محصولات در زمان مقرر اعلام شود تا کشاورزان بر مبنای آن برای کشت سال آینده برنامه ریزی کنند، در غیر این صورت خودکفایی محصولات استراتژیک در معرض خطر قرار می گیرد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که در شرایط فعلی تحریم، امنیت غذایی کشور بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است که از مسئولان شورای اقتصاد انتظار می رود مطابق با هزینه های تولید و تورم، قیمت محصولات کشاورزی را اعلام کنند تا با دلگرمی کشاورزان به امر تولید از واردات و دست درازی به کشورهای بیگانه بی نیاز شویم.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزییات قیمت واقعی خرید تضمینی محصولات کشاورزی با خبر شویم:

اثرات سوء تکرار تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی بر خودکفایی گندم/نیازی به واردات گندم نداریم

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با تاکید بر اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: بنابر قانون خرید تضمینی، وزارت جهاد کشاورزی تا پایان تیر ماه باید نرخ تمامی محصولات کشاورزی از جمله محصولات استراتژیک را بر مبنای هزینه های تولید، تورم اعلامی بانک مرکزی و کمک‌ تشکل ها به شورای اقتصاد اعلام کند که متاسفانه از ما به عنوان تشکل مردم نهاد نظرخواهی نشده است.

وی افزود: بنیاد ملی گندمکاران تنها در ارتباط با گندم می تواند نظرات خود را اعلام کند و در ارتباط با دیگر محصولات کشاورزی از جمله جو، ذرت،کلزا،دانه های روغنی، چغندر قند و محصولات صیفی و باغی تشکل صنفی باید پیشنهادات خود را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند.


بیشتر بخوانید


ملک زاده ادامه داد: با توجه به تغییرات نرخ ارز و افزایش افسار گسیخته کارهای خدماتی، سم، کود و... انتظار می رود که نرخ خرید بر مبنای هزینه های واقعی تولید اعلام شود چرا که در شرایط فعلی بسیاری از سموم مورد نیاز در بازار وجود ندارد یا چند برابر قیمت واقعی عرضه می شود.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم و جو تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارد، بیان کرد: در طول تاریخ قیمت خرید تضمینی جو ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از گندم بوده است، در حالیکه قیمت گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و جو یک هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده که اختلاف بسیار فاحش است.

به گفته وی، در شرایط فعلی افرادی که قیمت محصولات کشاورزی را تعیین می کنند، آشنایی با امر تولید ندارند چرا که قیمت محصولات هیچ گونه سنخیتی با هزینه های تولید ندارد.

رئیس نظام صنفی تشکل های کشاورزی با اشاره به اثرات سوء بی توجهی به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی بیان کرد: تجربه سنوات گذشته نشان می دهد که دولت نرخ خرید محصولات کشاورزی را مطابق با هزینه های تولید باید اعلام کند تا کشاورز با اطمینان خاطر به امر تولید بپردازد چرا که در شرایط فعلی تحریم و شیوع ویروس کرونا، دستیابی به خودکفایی محصولات استراتژیک امری ضروری است.

وی افزود: تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی موجب شده تا مشکلات سال گذشته تکرار شود و کشاورزان به سراغ کشت دیگر محصولات روند که این امر‌ به منابع آبی و خاکی کشور آسیب جدی وارد می کند.

ملک زاده با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، بیان کرد: اگر کشاورزان تمایلی به کشت محصولات استراتژیک نداشته باشند، برای تامین نیاز کشور چاره ای جز واردات از کشورهای بیگانه نداریم که با توجه به اختلالات ارزی و شرایط تحریم ۲ تا ۳ برابر قیمت داخلی باید هزینه پرداخت کنیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با تاکید بر اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی جدید بیان کرد: اگر قیمت خرید تضمینی محصولات بر مبنای هزینه های تولید و تورم اعلام نشود و به عبارت دیگر کشت مقرون به صرفه نباشد، افراد به سمت و سوی کشت دیگر محصولات می روند که با توجه به بحران آبی، خسارت قابل توجهی به منابع پایه وارد می شود.

وی ادامه داد: اگر دولت قبل از آغاز فصل کشت، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را اعلام کند، این موضوع در تامین گندم مورد نیاز از محل داخل، بی نیازی از واردات و جلوگیری از خروج ارز تاثیر بسزایی دارد.

جهش چندبرابری هزینه های تولید گندم نسبت به قبل/ قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم ۴ هزار و ۵۰۰ تومان

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از جهش چندبرابری هزینه های تولید خبر داد و گفت: بنابر قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دولت ملزم به اجرای قانون قبل از شروع سال زراعی است به طوریکه نرخ خرید محصولات حداقل از تورم اعلامی کمتر نباشد.

وی افزود: در ارتباط با قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ۲ موضوع همچون تورم فعلی و انتظاری وجود دارد چرا که سال زراعی از ابتدای مهر آغاز می شود.

ایمانی ادامه داد: با وجود آنکه بخش اعظم محصولات تولیدی از فروردین به بعد در بازار عرضه می شوند، به همین خاطر مسئولان در امر قیمت گذاری باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه درصدی برای افزایش قیمت هزینه های تولید نمی توان اعلام کرد، گفت: با وجود افزایش هزینه های تولید و نوسان نرخ ارز نمی توان گفت که قیمت تمام شده ۲۰ درصد، ۳۰ درصد یا ۱۰۰ درصد رشد داشته است چرا که قیمت سم ۲۵۰ هزار تومانی به ۷۵۰ هزار تومان رسیده که با این وجود قیمت سم بیش از ۳ برابر رشد داشته است.

به گفته ایمانی، در شرایط فعلی قیمت ماشین آلات، دنباله بندها، هزینه های کارگری و خدمات، حمل و نقل و قطعات افزایش افسار گسیخته داشته است که این امر در آب بها، کود، سم، آبیاری، بداشت با کمباین، سم پاشی و سایر هزینه های کشت مشهود است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: اگر شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم را هر چه قدر از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر خریداری کند، از سود کشاورزان کاسته می شود که این امر به صلاح بخش تولید نیست.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه امکان تولید ۲۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد، گفت: با توجه به دغدغه مقام ‌معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید انتظار می رود به سهولت مجوز واردات داده نشود .


 ضرورت افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم/متوسط قیمت هر کیلو گندم خارجی ۶ هزار تومان

علی خان محمدی دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی افزایش ۴۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم را امری ضروری دانست و گفت: با وجود اظهارات وزیر جهاد کشاورزی انتظار می رود که قیمت خرید تضمینی محصولات قبل از آغاز سال زراعی اعلام شود.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید انتظار می رود که قیمت گندم برحسب تورم و ۱۵ درصد ارزش افزوده ابلاغ شود تا نرخ محصولات هزینه های تولید و سرمایه را پوشش دهد.

خان‌محمدی با انتقاد از این‌ مسئله که قیمت خرید تضمینی طی سال های اخیر عادلانه نبوده است، بیان کرد: با وجود افزایش هزینه حمل و نقل، برداشت و تورم انتظار می رود که قیمت منطقی اعلام شود به طوریکه ۳۰ درصد هزینه های تولید را پوشش دهد.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران در پایان متوسط قیمت هر کیلو گندم خارجی را بالای ۵ تا ۶ هزار تومان اعلام‌کرد و گفت: با وجود آنکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد رانت و فساد و به خطر انداختن امنیت غذایی را در کشور به دنبال دارد،انتظار می رود که نرخ منطقی و منصافه معادل چند برابر شدن نرخ ارز اعلام شود‌.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار