کد خبر: ۱۲۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
امیرحسین شریفی: پروژه خط لوله گوره - جاسک  با تایید و تاکید مقام معظم رهبری یکی از راهبردی ترین پروژه های کشور است. این پروژه در شرایطی به اجرا در می آید که در تنگنای اقتصادی کشور برای کسب هر دلار باید جنگید و هزینه پروژه را تامین کرد. 

این پروژه با همه مزایا و ویژگی‌های خاص و تمامی تلاش و فداکاری که پایه آن گذاشته شده است دچار انحرافات و کژتابی هایی است که متاسفانه بنظر می رسد برخی حتی پولی که از خون دل مردم بدست می آید را نیز حاضر نیستند بگذرند و به لطایف الحیل به آن چنگ می اندازد. لذا نکاتی در مورد این پروژه وجود دارد که برای تنویر افکار عمومی و پیشگیری به آن اشاره می شود.

*الف*: از جمله این موارد می‌توان به قراردادی اشاره کرد که در حاشیه‌ی پروژه‌ی ملی گوره - جاسک بین یک شرکت مشاوره و شرکت‌های عامل این پروژه یعنی فولاد اکسین و فولاد مبارکه منعقد شده است.
به موجب این قرارداد شرکت مشاوره‌ی مذکور در قبال مبلغی مشخص کارهای مطالعاتی لازم برای تولید ورق‌های به‌کار رفته در این پروژه را انجام خواهد داد.

تا این‌جای کار به‌نظر مشکلی وجود ندارد. اما کمی که دقیق بشویم مشکلات کار یکی یکی سر بر می‌آورند:
1. در قرارداد مذکور، شرکت مشاوره از مشاوران خارجی استفاده می‌کند، در حالی‌که تاکید مقام معظم رهبری بر آن است که صفر تا صد کار به دست متخصصان ایرانی انجام شود.

2. تا آن‌جا که عقل حکم می کند فاز مطالعاتی باید پیش از اجرای فاز عملیاتی انجام شود. اما جالب است که پروژه‌ی گوره به جاسک در سال ۹۷ وارد فاز اجرایی شد، اما قرارداد مشاوره در سال ۹۸ منعقد شده است.

3. مفاد قرارداد نشان می‌دهد که هدف، مطالعه‌ی تولید نوعی از ورق‌های ترش است که در پروژه‌ی گوره به جاسک به کار می‌رود، حال آن‌که تولید این ورق‌ها در سال ۹۴ انجام شده و امضای فاز مطالعاتی برای چیزی که چهار سال است تولید می‌شود شبهه‌ناک است.


*ب*: اکنون شرکت‌های مجری برای این قرارداد چقدر باید بپردازند؟ چیزی در حدود ۷۲۰ میلیارد ریال!
۷۲۰ میلیارد برای قراردادی با یک شرکت برای انجام فاز مطالعاتی برای پروژه‌ای که قبل از آن، عملیات اجرایی آن شروع شده و دارد به پایان می‌رسد به نظر غیر منطقی می‌آید.

*مدیر بازرگانی

 

نام:
ایمیل:
* نظر: