کد خبر: ۱۲۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
در حالیکه که نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی اجرای طرح کالا برگ الکترونیک را در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر در شرایط فعلی اقتصادی الزامی می دانند، معاون اول رئیس جمهور مخالفت دولت را با اجرای این طرح به طور صریح اعلام کرد.
صراط:

تحریم‌ها، تورم شدید و شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی مردم به خصوص اقشار پایین درآمدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روز به روز افزایش داده به طوری که اغلب مردم و به خصوص دهک های پایین درآمدی حتی برای تامین اصلی‌ترین مایجتاج خود یعنی تأمین کالاهای اساسی با مشکل مواجهند.

بنابراین در چنین شرایطی لازم است تا دولت به نحوی بخشی از معیشت مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین کند. در این راستا نمایندگان مجلس طرحی را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه داده‌اند که بر اساس آن دولت مکلف می‌شود که کالاهای اساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شکلی متفاوت‌ از گذشته در بین مردم توزیع کند و بر اساس آن دولت باید با کالابرگ یا کارت هوشمند، کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی و یا از منابع داخلی تبصره 14 بودجه کشور تأمین می‌شود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توزیع کند.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که مسائل اقتصادی و معیشتی مردم از مهم‌ترین موضوعاتی به شمار می‌رود که مجلس سعی دارد با استفاده از رسالت کاری خود و در راستای بهبود آن تلاش کند، گفت: نحوه توزیع کالاهای اساسی و ضروری در کشور به علت ضعف‌های موجود تاکنون به خوبی اجرا نشده است و از طرفی افزایش قیمت کالاهای اساسی به محرومان و قشر ضعیف جامعه فشارهای بسیار زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کرده است، لذا با توجه به این مسأله دولت باید با کالابرگ یا کارت هوشمند کالاهای اساسی که طرح مجلس برای جبران معیشت اقشار آسیب‌پذیر است، از مردم حمایت کند.

* مخالفت معاون اول رئیس جمهور با اجرای طرح کالا برگ

علی‌رغم این که بسیاری از کارشناسان اقتصادی طرح مجلس در خصوص کالابرگ یا کارت هوشمند الکترونیک را مورد تأیید قرار داده‌اند و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از راه‌های حمایت از مردم در شرایط فعلی اقتصاد کشور عنوان کرده‌اند، اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه جلسه اخیر دولت صراحتا مخالفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با این طرح اعلام کرد و بیان داشت ما تا این لحظه با کالا برگ موافق نیستیم؛ علت هم این است که کالابرگ به این معناست که دولت باید خود تأمین‌کننده و توزیع‌کننده باشد و کالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اقصا نقاط کشور برساند.

وی بیان داشت: کسی که می‌خواهد موضوع کالابرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کند، باید سازوکار دولتی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کند و ایجاد آن سازوکار به معنای هزینه سنگین و نیروی انسانی بسیار زیاد و یک شبکه توزیع مناسب است.

به گزارش فارس، استفاده از کوپن یا کالابرگ موضوعی است که کشورهای مختلف در شرایط اقتصادی سخت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر از آن بهره گرفته‌اند، اما نکته مهم برای بهره‌گیری درست از این مقوله در کشورمان به  گفته احمد توکلی، نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی آن است که جامعه هدف توزیع کوپن‌ها باید به درستی شناخته شود، زیرا در صورتی که این کار به درستی انجام نشود شکست طرح حتمی است.

* لزوم برنامه ریزی بلند مدت دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر

حیدر مستخدمین حسینی کارشناس اقتصادی که موافق اجرای طرح کالابرگ برای جبران معیشت مردم به خصوص دهک‌های پایین درآمدی در شرایط فعلی اقتصاد است، در باره لزوم اجرای این طرح، به فارس گفت: اختصاص یک یا دو سبد معیشتی طی یک سال کافی نیست و باید اقدامات دولت در تأمین معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه به صورت بلندمدت و بر اساس برنامه ریزی‌های دقیق مثلاً تخصیص کالابرگ الکترونیک باشد.

وی بیان داشت: با افزایش فشارهای اقتصادی مشکلات اقتصادی دهک‌های پایین جامعه نیز بیشتر می‌شود، لذا این مسائل باعث شده تا هر سال بخشی از جمعیت طبقه متوسط جامعه کاسته شود.

* کالاهای وارداتی با ارز دولتی به قیمت مناسب به مصرف کننده نمی رسد

یحیی آل اسحاق کارشناس اقتصادی و وزیر اسبق بازرگانی نیز ضمن تأکید بر لزوم حمایت دولت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه گفت: در راستای دستیابی مردم به کالاهای اساسی با قیمت مناسب در شرایط فعلی اقتصاد لازم است تا طرح کارت هوشمند کالاهای اساسی یا کالابرگ اجرایی شود.

آل اسحاق بیان داشت: اگرچه دولت اعلام کرده که ذخایر کالاهای اساسی به اندازه کافی موجود است، اما سیستم توزیع به گونه‌ای نیست که کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی به قیمت مناسب به مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد و با وجود مشکلات فراوان اقتصادی بهتر است از روش کالابرگ برای توزیع کالاهای اساسی با قیمت مناسب به مردم و به خصوص اقشار آسیب‌پذیر جامعه استفاده کرد.

* لزوم جداسازی ارتباط قیمت کالاهای اساسی با نرخ ارز

میثم پیله فروش کارشناس اقتصادی درباره لزوم اجرای طرح کالابرگ معتقد است که رکن مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی افزایش قدرت مقاومت مردم است که متأسفانه از سال 97 بارها به دولت و مجلس این تذکر داده شده، اما گوش نکردند.

به گفته وی باید ارتباط معیشت و زندگی مردم و تأمین نیازهای اساسی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از افزایش نرخ ارز جدا کرد و این روش هم با کارت هوشمند سبد کالا امکان‌پذیر است.

وی بیان داشت: ما زیرساخت‌های کارت ملی و شبکه بانکی اینترنتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور داریم، بنابراین تأمین نیازهای اساسی مردم از این طریق امکان‌پذیر است تا مردم مطمئن باشند هر اتفاقی رخ دهد دسترسی آنها به نیازهای اساسی با قیمت‌های مطمئن تضمین‌شده است.

به گزارش فارس نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح تأمین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیک رأی داده‌اند و در صورت تصویب نهایی قرار است به دهک‌های پایین جامعه و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کارت خرید کالا تعلق گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار