کد خبر: ۱۲۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: واقعه غدیر یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) در روز 18 ماه ذی‌الحجه سال دهم قمری هنگام بازگشت از حجه الوداع در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، آیت‌الله سید احمد علم الهدی در ویژه‌برنامه جشن عید غدیر که با حضور زائران و مجاوران حرم امام رضا(ع) و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صحن جامع رضوی برگزار شد، به قرائت و تشریح خطبه غدیر پرداخت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: واقعه غدیر یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) در روز 18 ماه ذی‌الحجه سال دهم قمری هنگام بازگشت از حجه الوداع در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی کرد؛ در اجتماع پرشور آن روز بیش از ۱۲۰ هزار نفر حضور داشتند و با امام علی(ع) بیعت کردند.

وی ابراز کرد: خطبه غدیر خم از حمد و ثنا خداوند آغاز شده و به امامت امام علی(ع)، فرزندانش و معرفی امامت ختم می‌شود، بخش نخست خطبه غدیر به حمد و ثنای الهی اختصاص‌یافته است و توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی نکات قابل‌توجه این فراز از خطبه است.

اعلان رسمی ولایت

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: در فرازی دیگر از خطبه غدیر ولایت و امامت ۱۲ امام اعلان رسمی شده است. پیامبر بزرگ اسلام(ص) فرمودند: «ای مردم علی را برتر بدانید زیرا او برترین مردمان از مرد و زن پس از من است؛ تا زمانیکه آفریدگان پایدارند و روزی شان فرود آید. بدانید جبرئیل از سوی خداوند خبرم داد: «هر آن که با علی ستیزه و جنگ کند و ولایت او را نپذیرد، نفرین و خشم من بر او باد!».

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیغمبر(ص) در این خطبه علی را هم جوار و همسایه خداوند معرفی کرده است، گفت: رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «از علی پیروی کنید تا روز رستاخیر افسوس نخورید که نسبت به همجوار و همسایه خدا کوتاهی کرده اید».

وی همچنین خاطر نشان کرد: رسول گرامی اسلام(ص) دست امیرالمومنین(ع) را بلند کرده و فرمودند: «ای مردم این علی برادر و وصی و نگاهبان دانش من و جانشین من در میان امّت است؛ همانا او جانشین رسول الله، فرمانروای ایمانیان و پیشوای هدایتگر از سوی خدا است.

توجه امت به مسئله امامت

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه واقعه غدیر خم یکی از مهم‌ترین سندهای امامت و ولایت ۱۲ امام(ع) به ویژه خلافت بلافصل امامت و ولایت امیرالمومنین علی(ع) است گفت: در فرازی دیگر از خطبه غدیر به مسئله امامت توجه شده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: سوره مبارکه والعصر درباره امام علی(ع) است و در این فرازی پیامبر(ص) امام علی(ع) را یاور دین خدا و دفاع کننده از رسول(ص) معرفی می‌کند.

وی گفت: در بخش پایانی خطبه غدیر حرام و حلال، واجبات و محرمات و همچنین بیعت رسمی با امام علی(ع) مطرح شده است. در این بخش آمده است: «ای مردم سبقت جویان به بیعت و پیمان بستن و سرپرستی او را پذیرفتن و نام بردندگان او با لقب امیرالمؤمنین از جمله رستگاران هستند و بهشت جای آنان است.»

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار