کد خبر: ۱۲۶۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱

ناسا اعلام کرده که برای پرهیز از درون‌مایه‌های توهین آمیز و نژادپرستانه، نام‌های نادرستی را که روی اجرام آسمانی قرار دارد تغییر می‌دهد.

تغییرات مرتبط با جنبش اخیر ضد نژادپرستی، کم‌کم فراتر از سیاست خود را نشان می‌دهد. شرکت‌های بزرگ در نام‌گذاری محصولات خود دقت بیش‌تری می‌کنند، خط مشی‌های ضد نژادپرستی و آزار را سخت‌گیرانه‌تر پیگیری می‌کنند و یا با روش‌های دیگر برای برابری اجتماعی گام برمی‌دارند.

برای نمونه برخی شرکت‌ها مانند توییتر لوگوی خود را برای مدتی سیاه کردند و یا چندی پیش گوگل قابلیت شناسایی کسب‌وکار سیاه‌پوستان را به نقشه‌ی گوگل آورد. علاوه بر این برخی از اصطلاحات علمی در زمینه‌های گوناگون نیز در حال بازنگری است و حالا این موضوع به عرصه‌ی فضا هم رسیده است.

ناسا اعلام کرده که پس از این، سیارات، کهکشان‌ها و دیگر اجرام آسمانی، با نام‌های مستعار توهین‌آمیز شناخته نخواهد شد. به گفته‌ی این آژانس فضایی، به این اجرام آسمانی تنها با نام علمی آن‌ها اشاره می‌شود.

بر پایه‌ی این تصمیم، برخی اسامی مستعار گذشته نیز حذف خواهد شد. برای نمونه «سحابی اسکیمو» که در سال ۱۷۸۷ توسط «ویلیام هرشل» کشف شد، از این پس تنها با نام NGC2392 خوانده می‌شود؛ زیرا واژه‌ی اسکیمو، پیش‌زمینه‌ای نژادپرستانه برای اطلاق به مردمان مناطقی شمالی زمین دارد. یا «کهکشان دوقلوی سیامی» فقط به صورت NGC4567 شناخته خواهد شد.

به گفته‌ی ناسا، از آن‌جایی که جامعه‌ی علمی برای شناسایی و رفع تبعیض سیستمی و نابرابری در همه‌ی زمینه‌ها گام برمی‌دارد، مشخص شده که برخی از نام‌های کیهانی نه تنها حسی را منتقل نمی‌کنند، بلکه حتی می‌توانند زیان‌بار هم باشند.

ناسا در حالی بررسی استفاده از اصطلاحات غیررسمی برای اجرام کیهانی است و این بخشی از تعهد این سازمان به تنوع، برابری و فراگیری است.

استفان تی‌.شی از مدیران واحد تنوع و فرصت برابر ناسا، ضمن تایید این موضوع گفت: «برخی از این نام‌ها و عبارت‌ها ممکن است دارای پیشینه‌ی تاریخی یا فرهنگی قابل اعتراض و ناخوشایند باشد و ناسا بسیار خود را متعهد به توجه به اعتراضات در این زمینه می‌داند.»

عکس کاور: سحابی اسکیمو که حالا فقط با نام NGC2392 خوانده می‌شود | Credit: NASA

منبع: NY Post

برچسب ها: ناسا ، نژاد پرستی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار