کد خبر: ۱۲۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
رئیس انستیتو پاستور ایران:
بیگلری ضمن توضیح درباره آخرین وضعیت واکسن کرونای ایرانی تاکید کرد: در حال حاضر بهترین راهکار رعایت اصول بهداشتی است.
صراط:

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، درباره واکسن کرونای ایرانی و خارجی و مراحل ساخت آن گفت: واکسن‌ها با تحریک ایمنی در کنترل بیماری موثر هستند؛ با توجه به ویروس پیچیده کرونا که یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌ها در صد سال اخیر است، ساخت واکسن آن نیز بسیار پیچیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران او بیان کرد: آزمایش واکسن در چند مرحله انجام می‌شود؛ مرحله اول تست آزمایشگاهی آن است، در مرحله بعدی روی حیوانات تست می‌شود و در آخرین مرحله که شامل دو بخش بی‌خطر و کارا بودن است، روی انسان‌ آزمایش می‌شود.

بیگلری ادامه داد: کارآزمایی بالینی سه فاز دارد که در فاز اول تعداد اندکی در آزمایش شرکت می‌کنند. در فاز دوم روی ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر در گروه‌های متفاوت جنسی و سنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آخرین فاز با فراخوان روی هزاران نفر در گروه‌های متفاوت انجام می‌شود، سپس با تایید نهادهای نظارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه واکسن ایرانی فاز ساخت و پیش آزمایی بالینی را گذرانده است، بیان کرد: پس از انجام آزمایش‌های بالینی، واکسن را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهیم که مشابه سایر کشورهاست.

او افزود: به دلیل پیچیدگی ویروس کووید ۱۹ و اضطراری که در جامعه وجود دارد یک سال زمان می‌برد تا واکسن کامل شود.بعضی از کشور‌ها به همین علت فاز اول، دوم و سوم را ادغام کردند.پیش بینی می‌شود این واکسن کارا و پیشگیری کننده باشد که حدود یک سال تا هیجده ماه تولید آن زمان می‌برد. 

بیگلری تاکید کرد: بسیار مهم است که ما از نظر تکنولوژی مسلط باشیم، چون هر کشوری که واکسن کرونا را تولید کند ممکن است نتواند دوز کافی برای همه را فراهم کند؛ ما هم شروع کرده‌ایم و حداقل افرادی را داریم که اشراف کامل دارند تا به هدفمان که ساخت واکسن است برسیم؛ اما سوال مهم این است که آیا این بیماری واکسن خواهد داشت یا خیر؟ و اگر دارد ایمنی آن چقدر است؛ ممکن است واکسنی باشد که سه یا شش ماه ایمنی بدهد. مهم است که واکسن وارد فاز سه شود تا ایمنی زایی آن تایید شود.

او در پایان یادآور شد: نکته مهم این است که برای حداقل یک تا دو سال آینده رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها را در زندگی خود داشته باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار