کد خبر: ۱۲۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
با انتخاب یک زن سیاه پوست و از خانواده ای مهاجر، جو بایدن نشان داد که در به دست آوردن قلب اقلیت ها جدی است.

کامالا هریس فرشته سیاه نجات دموکرات هاست؟

مهسا مژدهی: "تو آماده کار هستی؟" ، "من کاملا آماده ام" این جملاتی است که در ابتدای ویدئو تبلیغات کاملا هریس، میان بایدن و او رد و بدل شده است. جو بایدن کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات ها، بالاخره پس از کشاکش بسیار یک زن سیاه پوست، از خانواده ای مهاجر را به عنوان معاون اول خود برگزید. در آمریکا انتخاب معاون اول، اهمیت زیادی دارد و می تواند به انتخاب یک کاندیدا کمک کند. شاید برای همین است که بسیاری کامالا هریس را برگ شانس بایدن برای رقابت با ترامپ می دانند. 

هریس در حالی به عنوان معاون اول بایدن انتخاب شد، که نام های زیادی در فهرست قرار داشتند. برخی از میشل اوباما حرف می زدند و بسیاری حتی شانس سوزان و کاندولیزا رایس را بالا می دانستند. با این همه سناتوری از کالیفرنیا، مورد پسند دموکرات ها قرار گرفت تا به کمک بایدن برای جذب اقلیت ها و رای های مستقل بیاید.

چرا کامالا هریس ناگهان محبوب شد؟

کامالا هریس در اوایل ساال 2020 میلادی، رقیب جو بایدن بود. او به خاطر رفتار سرسختانه و جذابش توجهات را به سرعت به خوب جلب کرد. اما شانسش در مقابل چهره های مسن تر و سرشناس تر مانند بایدن، سندرز و الیزابت وارن چندان زیاد نبود و  به همین دلیل همان ابتدای کار حذف شد. با وجود اینکه هریس، در مناظره های انتخاباتی سخت روبه روی بایدن ایستاده بود اما بالاخره این دو بر سر یک موضوع با هم کنار امده اند و آن این است که برای شکست ترامپ متحد شوند.

کامالا هریس از مادری هندی و پدری جامائیکایی و مهاجر به دنیا آمده است. خودش می گوید والدینش در مبارزات علیه نژاد پرستی در دهه شصت میلادی شرکت داشته اند. برخی به سیاه پوست بودن او با دیده تردید نگاه می کنند و معتقدند او تنها رنگین پوست است. با این حال او خودش را یک سیاه پوست می داند که از تبعیض نژادی در آمریکا آزارش داده است.

کامالا هریس حقوقدان است، پیش از این دادستان سانفرانسیسکو و دادستان کل ایالت کالیفرنیا بوده. او تقریبا همه ویژگی هایی که دموکرات ها به آن نیاز دارند را داراست. زن است، رنگین پوست و مهاجر است و سن و سال زیادی ندارد.

بعد از آنکه جورج فلوید، به دست پلیس آمریکا کشته شد و اعتراضات علیه تبعیض نژادی در ایالات متحده بالا گرفت، دموکرات ها بیش از هر زمان دیگری به اهمیت حضور سیاه پوستان برای کسب آرای اقلیت ها پی بردند. برای آنها که در سال 2016 تلاش داشتند تا حمایت زنان را از هیلاری کلینتون جذب کرده و اولین رئیس جمهور زن را به کاخ سفید بفرستند، زن بودن معاون اول بایدن از اهمیت زیادی برخوردار بود و علاوه بر همه اینها دو بار خودش را در موقعیت مورد انتخاب قرار گرفتن، قرار داده بود. یک بار وقتی به عنوان سناتور رای آورد و بار دیگر وقتی که می خواست کاندیدای اصلی حزب دموکرات باشد.

هریس ناجی دموکرات ها

دموکرات ها به هریس به چشم فرشته نجات خود نگاه می کنند. هر چند بایدن در آخرین نظرسنجی ها از ترامپ پیش افتاده است اما برخی معتقدند وقتی پای مناظره بین دو رقیب وسط باشد، ممکن است رئیس جمهور فعلی برگ های تازه ای رو کند و بایدن برای مقابله با او رمق کافی را ندارد. دموکرات ها پس از اتفاقی که برای هیلاری کلینتون در انتخابات قبلی افتاد محتاط تر شده اند. برای همین است که مانور آنها برای تسخیر آرای مستقل و اقلیت ها به راه افتاده.

ترامپ از انتخاب هریس عصبانی است و می گوید که از انتخاب کاملا هریس به سمت معاون جو بایدن تعجب کرده چرا که رفتار او در مناظرات مقدماتی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نسبت به بایدن گستاخانه و همراه با بی‌احترامی بوده. او فوری ویدئویی را منتشر کرد و در آن به سیاست های اقتصادی مورد نظر هریس پرداخت. او هنوز از شیوه ترساندن ثروتمندان و اهالی وال استریت استفاده می کند تا دموکرات ها را از چشم رای دهندگان بیندازد.

در مقابل اوباما از انتخاب بایدن، حمایتی جانانه کرد و گفت که او با برگزیدن کامالا هریس به هدف زده است. او به روابط دوستانه اش با این سناتور اشاره کرد و گفت که کامالا را مدت هاست می شناسد و او کاملا برای این پست مناسب است. هیلاری کلینتون هم راه اوباما را رفت و گفت که از انتخاب هریس هیجان زده شده است.

مواضع سیاسی کامالا هریس کدامند؟

هریس دموکراتی است که به تحریم و جنگ نه می گوید و معتقد است که آمریکا باید به توافق هسته ای بازگردد. البته او برای این موضوع شرط هایی هم قائل است اما در سیاست خارجی، مواضعی متفاوت با بایدن ندارد. هریس خود را برابری طلب می داند و گاهی دیده شده که از شهرک سازی اسراییلی ها شکایت کند. اما شواهد نشان می دهد او به لابی آیپک نزدیک است و دوبار در گردهمایی های آن ها شرکت کرده است. برخی می گویند او از آنجایی که همسری یهودی دارد، به نزدیکی هر چه بیشتر دولت بایدن و صهیونیست ها کمک می کند و از این بابت نگرانی هایی دارند.

هریس سخنران ماهری است که توان متقاعد کردن دیگران را دارد. بسیاری این موضوع را حسن او می دانند چرا که بایدن فاقد چنین کاراکتری است و حضور معاون اولی چون کامالا می تواند شانس بایدن را بالاتر ببرد. از سوی دیگر جمهوری خواهان تلاش دارند تا نشان دهند که هریس دشمن سرمایه داری و ثروتمندان است. آنها هنوز از مواضع سنتی خود پایین نیامده اند و خود را حامی و حافظ سفید پوستان و ثروتمندان و وال استریت نشان می دهند و از همین بابت سعی دارند تا با نزدیک نشان دادن سندرز و هریس به یکدیگر، آمریکایی ها را از خطر سوسیالیست ها بترسانند.

اما سوال اصلی اینجاست که هریس واقعا تا چه اندازه می تواند بایدن را به کاخ سفید نزدیک کند؟ او مشخصات یک معاون اول را دارد. اضافه بر همه اینها از کاریزمای خوبی هم برخوردار است. یکی دیگر از مواردی که احتمالا دموکرات ها آن را مدنظر قرار داده اند، مساله سن اوست. کامالا هریس 55 ساله است و آینده سیاسی طولانی در پیش دارد. در مقابل بایدن حالا یکی از کهن سال ترین کاندیداهای ریاست جمهوری است و بسیاری معتقدند کمی دچار زوال عقل شده و از نظر سلامتی در وضعیت کاملا خوبی نیست. در قانون ایالات متحده هرگاه یک رئیس جمهور به دلایلی نتواند کارش را به پایان ببرد، معاون اول او جایش را خواهد گرفت. هریس همان کسی است که دموکرات ها بدشان نمی آید که به کاخ سفید برود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار