کد خبر: ۱۲۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

مدتی است بر فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت تاکید می شود و با اعلام رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبنی بر اینکه کمتر از ۶ درصد بودجه نفتی محقق شده، متوجه می شویم که به ناچار باید این مسیر را طی کنیم. اما برای اداره مملکت و تامین هزینه های آن به منابع درآمدی جایگزین نفت  نیاز جدی داریم که در این برهه از زمان، مالیات مورد توجه جدی قرار گرفته است. برای این مهم نیاز به اصلاح ساختار بودجه داریم و هنگامی که به دنبال اصلاح ساختار بودجه هستیم، یکی از مهمترین ارکان آن، اصلاح نظام مالیاتی و بانکی است که باید راههایی برای درآمد مالیاتی ایجاد شود. اما از آنجا که تاکنون مالیات نتوانسته پاسخگوی هزینه ها باشد، دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار قرار گرفته است. برای آنکه این نوع مالیات را بتوان دریافت کرد، به قانون نیاز است و به همین دلیل طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسید. کلیات این طرح، بدون تسری بر بازار سرمایه و سپردههای بانکی تصویب شد. البته دولت به دنبال دریافت مالیات سرمایه از بازار سرمایه و سپردهها بود که این خواسته در پیشنهاد دولت وجود داشت، اما این خواسته دولت در طرح مجلس حذف شد. طرح مالیات بر عایدی سرمایه با تمرکز بر املاک و مستغلات پیشبینی شده است اما از آنجا که بخشهای دیگری از اقتصاد با گردش مالی بالایی فعال است، این طرح نیم نگاهی به دیگر بخشها دارد به نوعی که در مراحل بعدی ارز، سکه و طلا را نیز شامل میشود. هدف از این طرح کنترل بازار و مقابله با احتکار املاک و مستغلات و نیز معاملات دیگر بخشهای اقتصادی است به نوعی که این طرح جلوی افزایش بیش از اندازه قیمتها در بازار مسکن، ارز و سکه را خواهد گرفت. از آنجا که قانون در کشور ما به وفور وجود دارد اما در اجرا با مشکل رو به رو می شود، باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح فقط به منبع درآمدی برای دولت تبدیل خواهد شد، یا توان تنظیم بازار را دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار