کد خبر: ۱۲۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
تجارت آنلاین دیدگاه کارشناسان بورس را بررسی کرد
بازار سرمایه در شرایط کنونی تاثیرات بسزایی بر اقتصاد کشور دارد. همانطور که رشد شاخص منجر به هدایت نقدینگی به بورس می شود، نقدینگی را از بازارهای کاذب جمع می کند و به رونق اقتصادی کمک می کند، سقوط شاخص نیز همه معادلات را بر هم می ریزد.

پیش بینی آینده بازار سرمایه

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: بازار سرمایه در شرایط کنونی تاثیرات بسزایی بر اقتصاد کشور دارد. همانطور که رشد شاخص منجر به هدایت نقدینگی به بورس می شود، نقدینگی را از بازارهای کاذب جمع می کند و به رونق اقتصادی کمک می کند، سقوط شاخص نیز همه معادلات را بر هم می ریزد. هنگامی که نماد تمام بورس های جهانی قرمز است، تنها در چند ماه شاهد رشد چند برابری شاخص هستیم. مدتها بود که شاخص بورس به ۱۰۰ هزار هم نمی رسید، اما یک باره روند صعودی را طی کرد و با عبور از مرز ۲ میلیون، رکودی بی سابقه در بازار سرمایه کشورمان بر جای گذاشت. اما یک باره با افت شدید شاخص رو به رو شد. هنوز معلوم نیست کسانی که به بورس آمده اند، در این مدت کوتاه چقدر سود کرده بودند، اما این سرمایه گذاران جدید در بورس، زیان بدی را تجربه کردند. بی شک بالا و پایین شدن شاخص برای کسانی که بلندمدت در بازار بورس بودند، اتفاق عجیبی نیست و شاید بسیاری از آنها خودشان را برای این تحول آماده کرده بودند.

دولت بدنبال حمایت از بورس

برای آنکه تازه واردهای عرصه بورس ناامید نشوند و به ادامه فعالیت در این بازار رغبت داشته باشند، نیاز به امید داشتند به همین دلیل رئیس دفتر رئیس جمهور با ژست امیدوار کننده ای توصیه کرد فعالان بورس هیجانی تصمیم نگیرند. محمود واعظی در توییت خود اعلام کرد: فراز و فرودهای مقطعی بازار سرمایه بخشی از ماهیت این بازار است. توصیه دولت به فعالان بورس و مردم عزیزی که در آن سرمایهگذاری کردهاند، این است که هیجانی تصمیم نگیرند. سیاست مبنایی دولت حمایت از بازار سرمایه و تقویت آن است.

متهم سقوط کیست

یکی از نکات جدی در اقتصاد، این است که با هر تحولی به دنبال متهم میگردند. عده ای موضوع سلف نفتی را مقصر اعلام می کنند، برخی دیگر صندوقهای ETF را متهم می کنند و برخی دیگر از دشمن فرضی و دستهای پنهان در بازار بورس خبر می دهند. تمام این اظهارات در حالی است که بارها کارشناسان مسایل بورسی اعلام کرده بودند که رشد بورس با این حباب، یک سقوط را در پی دارد. نکته مهم این است که وقتی اصلاح پایان یابد سهمهایی که از ارزندگی بالاتری برخوردارند توسط سرمایه گذاران با قیمت پایین خریداری خواهند شد.

نگران نباشید

در همین رابطه یک کارشناس مسایل مالی با بیان اینکه فعالان بازار سرمایه نگران نباشند، گفت: این مسائل جزو ذات بازار است. در نقطهای میل به گرفتن سود در بورس بیشتر و در نقطهای نیز میل به ورود پول و خرید سهام بیشتر میشود؛ نکته این است که هیچکس هیچ وقت نمیتواند این نقاط را تعیین کند، ممکن است بسیاری از این سهامهایی که در حال فروخته شدن هستند، طی یک ماه آینده با قیمت بالاتری در صف فروش عرضه شوند.خانکی در خصوص اینکه فعالان بازار میگویند صف فروشی که از سوی حقوقیها ایجاد شده به ترس سهامداران حقیقی دامن زده است، تصریح کرد: این آیتم خیلی روشنی نیست؛ حقوقی شخصیتی است که به دنبال کسب سود از خرید و فروش است. بنابراین این نوع تقسیم بندی، تقسیم بندی درستی نیست.وی افزود: اما اگر در اینجا منظور سهام دار عمده شرکتهاست، این سهامداران به دنبال نوسان گیری از سهم خود نیستند. طبیعتاً یک شرکت حقوقی که روی سهمی سرمایه گذاری میکند به دنبال انتفاع خود و سهامدارانش است.این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر این اخبار را از بازار کنار بگذاریم، متوجه میشویم که اتفاق ویژه ای در بازار به وقوع نپیوسته و روند بازار روند طبیعی است. اینکه گفته شود بابت اخبار رانتی خاصی حقوقیها در حال فروش سهامهایشان هستند، درست نیست.خانکی تصریح کرد: اگر کمیته سرمایه گذاری صندوق به این نتیجه رسید که نقدشوندگی بازار دچار اخلال شده به این موضوع ورود میکند که تقریباً همواره این کار را کرده است؛ البته این موضوع به یک باره اتفاق نمیافتد بلکه حمایت صندوق از سهمهای جریان ساز بازار تا نقطه اشباع فروش ادامه دارد؛ به عنوان مثال طی روزهای اخیر شاهد حمایت صندوق از سهمهایی همچون فولاد، فملی، پالایشگاهها، شبندر و … بودهایم.

سرمایه مردم پودر می شود

در همین حال یک عضو هیات رئیسه مجلس آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت: اتفاقات بازار بورس عادی نیست. سید ناصر موسوی لارگانی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اتفاقاتی که در بازار بورس در حال رقم خوردن است، عادی نیست. دولت باید جواب منطقی برای این وضعیت داشته باشد. نمیشود سهامداران خرد را که عمدتا اقشار عادی مردمی هستند به بورس کشاند و تا ۳۰ درصد سرمایه آنان را پودر کرد.

نگران ریزش شاخص نیستیم

اما نگاه کارشناسانه را عضو شورای عالی بورس مطرح کرد و گفت: سیاست گذاران بازار سرمایه نگران ریزش های موقتی بازار نیستند؛ آنچه سیاست گذاران را نگران می کند، رفتارهای هیجانی برخی سهامداران خُرد در ایجاد صف های فروش بی منطق است. سعید اسلامی بیدگلی گفت: طی یک سال گذشته، بازار سرمایه به طور کلی دارای اهمیت زیادی هم در بُعد اقتصاد کلان و هم در بُعد اقتصاد خانوار شد. در این یک ساله، تعداد زیادی از افراد به عنوان سرمایه گذار و سهامدار وارد بورس شده و منابع مالی خود را وارد بازار سرمایه کرده اند.وی ادامه داد: عمده سرمایه گذاران به ویژه آنهایی که زودتر وارد بازار شده اند به سودهای خوبی هم دست یافته اند همین موضوع سبب شد تا سرمایه گذاران جدیدتر نیز به شوق اینکه ارزش پول خود را از دست ندهند، وارد بازار سرمایه شوند.دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری افزود: با این حال، به طور مرتب به ویژه از از پایان اردیبهشت به این طرف، کارشناسان بازار سرمایه و برخی نمایندگان مجلس و مسئولان در خصوص اضافه قیمت سهام برخی نمادهای صنعتی و احتمال ریزش بازار بورس، هشدارهایی داده بودند.وی با بیان اینکه من هم با استدلالهایی مبنی بر وجود اضافه قیمت سهام در بخشهایی از بازار موافق بودم، یادآور شد: علاوه بر این، اضافه قیمت سهام هم سبب شده بود تا تعداد زیادی سرمایه گذار کوتاه مدت هم در یک سال و نیم گذشته وارد بورس شده و پس از کسب سودهای کلان، آماده خروج از بازار باشند.عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: با انتشار خبری در خصوص صندوق دارا دوم، این ماشه کشیده شد و بازار جو منفی پیدا کرد؛ در نتیجه در چند روز کاری اخیر شامل دو روز پایانی هفته گذشته و دو روز ابتدایی هفته جاری جو بازار منفی بود؛ خروج سرمایه از بازار نیز به دلایل متعددی رخ داد.اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از رفتارهای بازار به جای آنکه ناشی از تحلیلهای بنیادی باشد، ناشی از رفتارهای هیجانی است به گونهای که حتی آنهایی هم که سهم نمادی را زمانی که ۵۰۰ تومان بود خریده اند و حالا میبینند همان سهم به ۴,۰۰۰ تومان رسیده است، در صف فروش قرار میگیرند. عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه نوسانات بازار، جزو ذات بورس است، یادآور شد: قرار نیست بازار هر روز مثبت باشد ولی به دلیل رشد تقریباً هر روزه بازار در یک سال اخیر، این توقع در سرمایه گذاران ایجاد شده که بازار باید همچنان بر مدار رشد باشد خیلیها فکر میکردند اگر وارد بازار شوند، هر روز مثبت ۵ درصد سود میکنند.

استفاده از ظرفیت شورای ثبات مالی

اما نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تحلیل شرایط امروز پیشنهاد می کند که برای الاکلنگ بورس و بانک، استفاده از ظرفیت "شورای ثبات مالی" بر فراز دو بازار است.سید احسان خاندوزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: هفته قبل با اظهار نظر وزیر اقتصاد در برابر وزیر دیگر، بورس منفی شد. امروز هم با یک تصمیم بانک مرکزی، منفیتر شد.نوسان و ریسک در ذات بورس است اما نه آن نوسانی که محصول تشتت سیاستگذار و شکست هماهنگی باشد. پیشنهادم برای الاکلنگ بورس و بانک "شورای ثبات مالی" است بر فراز دو بازار.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار