کد خبر: ۱۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
تجارت بررسي مي كند
حضور شركت هاي خارجي در ايران و سرمايه گذاري آنها در صنايع ايران به خصوص بخش نفت تبديل به آب حيات براي كشور شده است.اين درحاليست كه كمپاني هاي خارجي نيز اشتياق خود را براي حضور در بازار نشان داده اند اما همه اين نياز و اشتياق به توافق هسته اي وابسته است.
 به گزارش روزنامه تجارت، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و پیروزی طیف اعتدالیون کور سوي امیدی نسبت به برقراری رابطه دوباره با دنیا و خارج شدن کشور از انزوا به چشم آمد.
حسن روحانی که با شعار رفع تحریم‌ها و عادی سازی روابط با دیگر کشور‌ها توانسته بود به لطف حمایت اصلاح طلبان و آیت الله هاشمی رفسنجانی کرسی ریاست جمهوری را به دست بیاورد در اولین مرحله تیم وزارت خارجه خود را مامور به مذاکرات با کشورهای 1+5 کرد و حتی به تابوی ۳۰ ساله مذاکره مستقیم با آمریکا پایان داد و علاوه بر مکالمه تلفنی با رئیس جمهور آمریکا وزرای خارجه دو کشور نیز در این مدت رکورد مذاکرات مستقیم دو کشور را در جهان  شکستند.
بعد از توافق ‍‍‍ژنو بود که زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت شرکت‌های سرمایه گذار خارجی مطرح شد و حتی نماینده شرکت جنرال موتورز آمریکا زمینی را در کیش برای احداث نمایشگاه در نظر گرفت و بنا به اظهارات نماینده خاورمیانه این کمپانی عظیم خودرو سازی این شرکت تمایل خود را بر احداث پلت فرم خودرو‌های تولیدی خود در ایران اظهار داشت.
اهمیت سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد بحران زده ایران به حدی است که شخص رئیس جمهور در حاشیه اجلاس جهانی داووس جلسه خصوصی با مدیران کمپانی‌های عظیم نفتی ترتیب داد جلسه‌ای که مدیران ارشد شرکت‌های آمریکایی همچون اگزون موبیل و شورون نیز در آن حضور داشتند.
بعد ازاین جلسه بود که کریستوفر دو ماگاری مدیرعامل فقید توتال گفت پیشنهاد‌های آقای رئیس جمهور واقعا برای ما جذاب بوده است. بعد از آن نوبت انگلیسی‌ها بود که علاقه‌مندی خود را به بازار ایران ابراز کنند به طوریکه منیر کابان رئیس کل موسسه بیمه گذاری UIB به تهران آمد و در گفتگو با خبرنگاران گفت: بعد از یک هفته از اعلام لغو تحریم‌های بین المللی بر علیه ایران شرکت‌های بیمه گذار دنیا در تهران هستند. وی همچنین به کنفرانس جهانی بیمه در قاهره اشاره کرد و گفت داغ‌ترین بحث بین مدیران شرکت‌های بیمه چگونگی حضور در ایران و ارزیابی پتانسیل ایران در این خصوص بوده است.
بحث حضور شرکت‌های خارجی و عطش آن‌ها برای حضور در ایران همچنان مطرح بود و هر چند وقت خبری مبنی بر بازدید هیئت‌های تجاری از ایران مطرح منتشر می‌شد اما تمام این‌ها در حد ارزیابی بازار بود و همچنان شرکت‌های خارجی چشم به مذاکرات داشتند به طوریکه طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای از عطش آن‌ها تا حدودی کاست.
با انتشار خبر تفاهم سیاسی بین ایران و قدرتهای جهانی موجی از امیدواری برای اقتصاد ایران به راه افتاد به طوریکه شبکه العربیه در برنامه میزگرد اقتصادی خود این طور پیش بینی کرد که در صورت امضاي توافق نامه هسته‌ای اقتصاد ایران علاوه بر خروج از رکود اقتصادی به شدت سیر صعودی به خود خواهد گرفت. احمد العلوانی کار‌شناس اقتصادی خاورمیانه در این برنامه مهم‌ترین جذابیت ایران برای سرمایه گذارن خارجی وجود نیروی کار ارزان و بومی، که این بخش جزو نقاط ضعف کشورهای حوزه خلیج فارس است، و منابع زیاد و موقعیت ژئوپولیتیکی آن دانست. وی به طور ضمنی به حکام کشورهای عربی منطقه هشدار داد که خود را آماده کاهش سرمایه گذاری در کشورهای خود کنند.
کار‌شناس اقتصادی این شبکه در ادامه افزود: در صورت عدم توافق اقتصاد ایران ظرف دو تا سه سال ورشکست خواهد شد. موضوعی که محسن رنانی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز به آن اشاره کرده بود و درآمد دولت در سال ۹۴ را فقط به اندازه پرداخت حقوق به کارمندانش پیش بینی کرده بود.
در آخرین تحولات خبرگزاری رویترز اعلام کرد گروه مالی «شارلمان کاپیتال» که متخصص در مدیریت دارایی‌ها در بازارهای نوپا است و مدیریت حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار دارایی را در اختیار دارد اعلام کرده است که صندوق‌هایی مشترک با شرکت «ترکواز پارتنرز» ایجاد خواهد کرد.
توجه سرمایه گذاران به ایران پس از امضای توافقنامه چارچوب بین تهران و قدرت‌های جهانی در هفته گذشته در خصوص محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، افزایش یافته است. در صورتی که دوطرف تا مهلت ۳۰ ژوئن به توافق نهایی دست یابند، تحریم‌های اقتصادی ایران که مانعی در برابر تجارت و سرمایه گذاری در ایران است برداشته خواهد شد. شارلمان قصد دارد نخستین صندوق خود را حتی پیش ۳۰ ژوئن یعنی ظرف چند هفته آینده دایر کند. دومینیک پوکور انگرام از مشاوران این شرکت گفت پیش بینی می‌کند این صندوق کار خود را با بیش از هفتاد میلیون دلار آغاز کند که آن را از سرمایه گذاران جهانی جمع خواهد کرد و در کوتاه مدت این رقم را به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رساند. وی گفت، شارلمان به همه مستلزمات قانونی و محدودیت‌های مربوط به تحریم‌ها پایبند خواهد ماند ولی ضرورتی برای به تعویق انداختن ایجاد صندوق و برخی پروژه‌ها تا زمان لغو عملی تحریم‌ها نمی‌بیند.
پوکور انگرام گفت: سرمایه گذاران علاقه زیادی (به سرمایه گذاری در ایران) دارند. ما مدتهاست در این زمینه تلاش می‌کردیم. یکی از موانع بزرگ سرمایه گذاری در ایران، تحریم‌هایی است که حواله کردن پول بین ایران و دیگر کشور‌ها را به مسئله‌ای بسیار دشوار تبدیل کرده و موجب انزوای ایران از نظام مالی جهانی شده است. پوکور انگرام از توضیح دادن درباره نحوه کنار آمدن صندوق جدید با چنین مشکلاتی خودداری کرد. ایران در سال‌های گذشته شاهد سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی نبوده است هر چند وزرای دولت نهم و دهم به همراه رئیس خود در دادن آمار رو به رشد در همه زمینه گوی سبقت از یکدیگر را ربوده بودند، هرچند که بعد از مناظره سال ۸۸ دیگر دست آن‌ها در جابجایی شاخص آمارگیری برای مردم رو شده بود. هنوز هم طنز تعریف شاغل بودن با ۲ ساعت کار در روز بین مردم کوچه وبازار جاری است.  به گفته انگرام شرکت ترکواز در نظر دارد مدیریت حدود ۷۰ میلیون دلار یعنی بیش از ۹۰ درصد سرمایه خارجی کنونی در بورس سهام تهران به اضافه ۱۳۰ میلیون دلار از دارایی‌های داخلی را برعهده دارد.
یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه گذاران خارجی علاوه بر تحریم‌ها، فضای اقتصادی بی‌ثبات و ابهام سیاسی و نقدینگی پایین در ایران مواجه است که باعث شده است خرید و فروش سهام در ایران را دشوار کند. ولی فرصت‌های نهفته در اقتصاد کشوری که بیش از ۷۵ میلیون نفر جمعیت و بازار سهام متنوعی به ارزش ۱۱۲ میلیارد دلار دارد، ارزش چنین ریسکی را دارد. شاخص کل بورس در سه روز پس از امضای تفاهم نامه هسته‌ای هفت ممیز هشت دهم درصد افزایش یافت و به بالا‌ترین سطح در سه ماه اخیر رسید.
به نظر می‌رسد در صورت توافق هسته‌ای رشد اقتصادی پیش بینی شده توسط سازمان برنامه و بودجه بیشتر به واقعیت نزدیک شود هرچند لمس این تغییرات مثبت اقتصادی برای عامه مردم چند سال طول خواهد کشید. به گفته اکثر کار‌شناسان اقتصادی سرو سامان دادن به خرابی‌های اقتصادی به یادگار مانده از دولت اصول گرایان شاید سال‌ها به طول بیانجامد و بعد از آن می‌توان امید داشت که وضعیت اقتصادی کشور به ۱۰ سال قبل برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار