کد خبر: ۱۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
بورس تهران که از ابتدای سال تاکنون روند متفاوتی را نسبت به سال گذشته در پیش گرفته و با رشد تمامی متغیر های خود مواجه شده است، موفق شد در 10 روز کاری، هفته شگفت انگیزی را خلق و زیان سهامداران خود را جبران کند.
به گزارش تچارت آنلاین و به نقل از ایسنا، بورس تهران در نخستین روزهای امسال روندی را آغاز کرد که بیانگر خوش‌بینی فعالان تالار شیشه ای از آغاز یک سال مطلوب بود؛ به طوری که سهام شرکت‌های بورسی که در سال گذشته با بی اقبالی سهامداران مواجه شده و به قیمت های ناچیزی رسیده بود، بار دیگر مورد توجه اهالی تالار شیشه ای قرار گرفت و با افزایش روبرو شد. این روند در هفته ابتدایی سال موجب رشد 3000 واحدی شاخص بورس شد.
 
اما این همه ماجرا نبود و پایان مذاکرات هسته ای و انتشار بیانیه لوزان در 13 فروردین ماه فصل جدید برای اهالی تالار شیشه ای باز کرد، زیرا بعد از سال ها انتظار مهم‌ترین ریسک بازار سرمایه یعنی ریسک بین الملل و رفع تحریم ها تا حدودی برطرف شد و امیدواری از بهبود شرایط و سودآوری شرکت ها را در دل سهامداران ایجاد کرد.
 
به این ترتیب دستاورد هسته ای دیپلمات های کشور و در نهایت انتشار بیاینه لوزان موجب شد بورس تهران روی دیگر سکه را از خود نشان دهد و بعد از یکسال رکود، رکوردهای عجیبی ثبت کند و به گزینه اول سرمایه گذاری تبدیل شود. هجوم سرمایه گذاران به بورس تهران تا جایی پیش رفت که برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه صف های میلیاردی برای سهام شرکت های بانکی تبدیل شد و شاخص بورس روزانه رشد 2000 واحدی را تجربه کرد.
 
با این اتفاق شاخص بورس تنها در یک هفته 4957 واحد معادل 7.5 درصد رشد کرد و از کانال 65 هزار و 728 واحد به 70 هزار و 684 واحد رسید. این رویداد موجب جبران زیان سهامداران و بازدهی 13 درصدی آنها تنها در 10 روز کاری شد و شاخص بورس یکی از بی نظیرترین بازدهی های خود را در سال 1394 ثبت کرد. زیرا شاخص بورس به عنوان مهم‌ترین متغیر بازار سرمایه از 62 هزار و 531 واحد در ابتدای سال حرکت کم سابقه خود را آغاز کرد و در 10 روز کاری موفق به فتح قله 70 هزار واحدی شد.
 
افزایش بی سابقه تقاضا برای خرید سهام شرکت های بانکی و خودرویی که بیشترین تاثیر را از رفع تحریم ها می پذیرند موجب شد حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه به طرز بی سابقه ای افزایش یابد و در پنج روز کاری 9246 میلیون سهم به ارزش 18 هزار و 664 میلیارد ریال داد و ستد شود. این میزان داد و ستد در بورس از رشد 190 درصدی ارزش و 153 درصدی حجم معاملات نسبت به هفته گذشته حکایت دارد.
 
اما در نیمه هفته گذشته عرضه های سنگین سهم توسط حقوقی ها و نیز خبر عرضه های اولیه باعث شد جو هیجانی بورس فروکش کرده و صف های طویل خرید جمع آوری شود با این حال تعداد دفعات معامله در هفته مورد گزارش 139 درصد رشد کرد و به بیش از 618 هزار دفعه رسید؛ تعداد خریداران تالار شیشه ای نیز افزایش چشم گیری پیدا کرد و با 178 درصد رشد نسبت به هفته ابتدایی سال به بیش از 176 هزار نفر بالغ شد.
 
از دیگر اتفاقات هفته گذشته در کنار رکوردشکنی های عجیب بورس، روشن شدن موتور عرضه های اولیه بعد از مدت ها در بورس بود؛ به طوری که 10 درصد از سهام سیمان خوستان به عنوان نخستین عرضه اولیه سال 1394 روز سه شنبه در بورس صورت گرفت و پنج درصد از سهام فولاد هرمزگان نیز به بازار فرابورس راه یافت.
 
به این ترتیب و در حالی عرضه های اولیه در شرایط رونق بورس ادامه می یابد که کارشناسان معتقدند با توجه به رکود عمیق بورس در سال گذشته، بازار سرمایه از روند مثبتی در سال جدید برخوردار شده و حداقل تا تیر ماه و امضای توافق نهایی هسته ای و فصل برگزاری مجامع سهام شرکتها به خصوص شرکت های بانکی و حمل و نقلی رشد می کنند.
برچسب ها: شگفت انگیز ، بورس ، تحریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار