کد خبر: ۱۲۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
فاز یک بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور از لحاظ حجم تولید با مشارکت سندیکایی بانک توسعه صادرات ایران و بانک صنعت و معدن و فایناس ۲ میلیارد یورویی خارجی، سوم شهریورماه جاری به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران رضا ساعدی فر معاون اعتبارات این بانک در اینباره گفت: پتروشیمی بوشهر یکی از پروژه های بزرگ بانک توسعه صادرات ایران در سال های اخیر بوده است که ظرفیت تولید سالانه بیش از ۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی را دارد و بخش اعظم این محصولات با توجه به موقعیت جغرافیایی کارخانه و نزدیکی به آبهای آزاد صادر می شود.
وی یادآور شد: این پتروشیمی تنها واحد پتروشیمی در کشور است که زنجیره ارزش کامل محصولات پتروشیمی را در بر می گیرد و علاوه بر این عملیات شیرین سازی را راسا انجام داده و گاز ترش را به عنوان خوراک مورد استفاده قرار می دهد.
وی ادامه داد: احداث این پروژه در عسلویه و تامین خوراک آن توسط پالایشگاه های پارس جنوبی با حداقل هزینه، باعث افزایش توجیه اقتصادی و قدرت رقابت پذیری محصولات تولیدی شده که این مزیت می تواند به تولید انبوه با حداقل هزینه و دستیابی به سودآوری بیشتر کمک کند.
معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد از تولید این پتروشیمی به صادرات تخصیص خواهد یافت و راه اندازی کامل آن، حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال برای کشور درآمد ارزی ایجاد می شود.
ساعدی فر به نقش مثبت این پروژه در توسعه پایدار استان های جنوبی اشاره کرد و گفت: این پروژه به واسطه توجیه اقتصادی مطلوب و اشتغالزایی قابل قبول، تاثیر به سزایی در محرومیت زدایی از منطقه دارد.
به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، فاز یک پتروشیمی بوشهر، دیروز سوم شهریورماه، با فرمان رئیس‌جمهور افتتاح شد؛ بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، با راه اندازی فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ظرفیت بیش از 4.2 میلیون تن در سال، ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور با احتساب افتتاح مجتمع پتروشیمی کاوه، میاندوآب، لرستان و کیمیای پارس خاورمیانه به بیش از 74 میلیون تن در سال می رسد.
به گفته سخنگوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، "برای اجرای فاز نخست پتروشیمی بوشهر یک میلیارد و 300 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده که شامل شیرین‌سازی، تولید متانول، استحصال اتان و سرویس‌های جانبی بوده که درآمد این طرح، سالانه 370 میلیون یورو می شود.
به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، محصولات پتروشیمی بوشهر در فاز نخست شامل گوگرد، متانول، متان، اتان، پروپان و بوتان است و علاوه بر اشتغالزایی برای یک‌ هزاروپانصد نفر در راه اندازی آن علاوه بر استفاده از تکنولوژی روز دنیا از توان متخصصان داخلی نیز بهره برده است

نام:
ایمیل:
* نظر: