کد خبر: ۱۲۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
تجارت از روند اصلاح شاخص در بازار سرمایه گزارش می دهد
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به دلیل کاهش نرخ منفی بهره، حباب بورس در حال تخلیه است، گفت: اتفاقات اخیر ماشه سقوط بازار را کشید و حباب بزرگ بازاردر حال تخلیه است.

پایان هیجان زدگی در بورس

کورش شرفشاهی: مدتها بود بورس روند صعودی به خود گرفته بود و همانطور که روند صعودی را طی می کرد، کارشناسان و صاحب نظران نگران روزهای افول آن بودند. تمامی کسانی که نسبت به روزهای سقوط هشدار می دادند، نگران این بودند که بحران بورس به بحرانی همانند موسسات مالی و اعتباری تبدیل شود. در تمامی روزهایی که بورس روند صعودی داشت و هر سهامی که عرضه می شد، بدون آنکه نگاه کارشناسانه بر آن حاکم شود، بسادگی و به سرعت خریداری می شد، کارشناسان نگران عملکرد و تصمیمات تازه واردهایی به بورس بودئد که با انگیزه بدست آوردن سودهای کلان، تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد گذاشته و حتی افرادی که روند رو به رشد بورس را مشاهده می کردند، خانه و ماشین خود را تبدیل به نقدینگی کردند تا در آینده بتوانند زندگی مرفهانه ای داشته باشند. این در حالی بود که ورود به هر بخش از اقتصاد، آداب و روشهای خاص خودش را دارد. اینکه افراد تازه واردی بدون مطالعه وارد بورس شوند و سود کلانی بدست بیاورند، بیشتر به رویا پردازی شباهت دارد. این قبیل رفتارها را هیجان لحظه ای می نامند و این هیجان گریبانگیر بورس نیز شد و به حباب منجر شده بود. اکنون بورس پس از یک دوره هیجانی روند اصلاحی به خود گرفته و به سمت تخلیه حباب می رود. اما در این شرایط کسانی که تجربه لازم را دارند، می دانند چگونه دوام بیاورند.

حباب بورس در حال تخلیه

در این رابطه کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به دلیل کاهش نرخ منفی بهره، حباب بورس در حال تخلیه است، گفت: اتفاقات اخیر ماشه سقوط بازار را کشید و حباب بزرگ بازاردر حال تخلیه است.سیدمحمدصادق الحسینی در گفتگو با مهر گفت: سیاست غلط وزارت اقتصاد در حمایت از بازدهی غیر عادی یک بازار دلیل رشد هیجانی بورس بوده و اشتباه در دارا دوم و طرح گشایش اقتصادی، ماشه سقوط بازار را کشید و به دلیل بزرگ بودن حباب، این حباب در حال تخلیه است.وی علت عدم حمایت حقوقیها از سهامداران حقیقی گفت: در شرایط فعلی حقوقیها نیز مانند حقیقیها در بازار سرمایه گذاری کردهاند و به دنبال سود هستند. آنها نیز باید سود سهامدار خود را تأمین کنند که شامل صندوقهای بازنشستگی، بانکها و دیگر نهادهای حقوقی است. که نمیتوان انتظار خاصی داشت. اما در سه ماه گذشته ۶۵ هزار میلیارد تومان خالص فروش حقوقیها به حقیقیها بوده که نشان از نقد بودن حقوقیها دارد. لذا بنظر میرسد معقول باشد گفته شود حداقل به همین میزان باید نسبت به خرید برای ایجاد فرجهای برای سهامداران عادی و کوچک برای خروج اقدام کنند.وی درباره علت ریزش بازار سهام در سه هفته اخیر گفت: در کشور ما همه بازارهای دارایی در کنار بازار سهام دارای حباب هستند چون نرخ بهره حقیقی زیادی منفی است و از آنجایی که نرخ بهره منفی، حباب ساز است، در همه بازارها از جمله بازار سهام حباب ایجاد شده است. اما حباب بورس از بقیه بازارها بزرگتر است و به دلیل کم شدن از نرخ بهره منفی، این حباب در حال خالی شدن است. لذا چه دولت حمایت کند و چه حمایتی از بازار سرمایه نداشته باشد این حباب به تدریج تخلیه میشود.

دارا دوم بهانه ای برای تخلیه حباب

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اتفاقی که در خصوص عرضه دارا دوم رخ داد، تصریح کرد: این رخداد بهانه به دست بازار داد ولی دلیل ریزش شاخص نبود. دلیل افت شاخص، بزرگ شدن بیش از حد حباب بورس بود و عدم عرضه دارا دوم و طرح گشایش بهانهای شد که این حباب خالی شود و به اصطلاح ماشه بازار را کشید. تصور من این است که شاخص دیگر رشد گذشته را ندارد و تا پایان امسال ریزش آن ادامه مییابد.

خروج۹۰ هزار میلیارد تومان پول تازه واردها

از سوی دیگر یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: سرمایه به طور هوشمند جا به جا میشود و در دنیا آربیتراژ یک اصل اقتصادی است. در نظام اقتصادی کشورمان هم شاهد این وضعیت هستیم و انتظارات تورمی در بازار سرمایه باعث تورم در سایر بازارها میشود بنابراین افزایش شاخص میتواند باعث افزایش نرخ دلار شود.فردین آقابزرگی در گفتوگو با ایلنا گفت: بانکها درباره تملیک، اداره و مدیریت دارایی و حتی بنگاهداری تکلیف قانونی داشتند و اگر بانکها وارد این حوزه شدند به تکلیف قانونی خود عمل کردهاند بنابراین نمیتوان در این باره به بانکها ایراد گرفت. ضمن اینکه در حال حاضر شاهد آن هستیم که در این شرایط بورس، منابع شرکتهای وابسته به گروههای بانکی صرف بهبود بازار سرمایه میکنند.وی ادامه داد: در این میان نکته حائز اهمیت ورود قابل توجه اشخاص حقیقی به بازار است به طوری که طبق آمارهای که داده شده از ابتدای سال، ۹۰ هزار میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی وارد بورس شده که به طور قطع پس از کسب سود در یک بازه زمانی احتمالا در کوتاه مدت این نقدینگی از بازار خارج میشود.این کارشناس بازار سرمایه افزود: بخشی از این نقدینگی خارج شده طبیعتا به دلیل عدم توازن بازدهی در بازارها به سمت بازار مسکن رفته و میرود چراکه پایداری بازار مسکن در بلندمدت بیشتر از سایر بازارها است بنابراین میدانیم که پول حقیقیها حتی در مقطع کوتاهی ممکن است که از بورس خارج شود.

تفاوت حقیقی ها و حقوقی ها

آقابزرگی تاکید کرد: در شرایطی که بازار رو به اصلاح است و اصلاحات آغاز شده این حقوقیها هستند که به جمع شدن صفهای فروش کمک میکنند و برعکس حقیقیها، حقوقیها از جمله گروه بانکی در حال صرف منابع برای بهبود شرایط بازار هستند از سوی دیگر از آنجایی که این شرکتها ذی نفع هستند اساسا مجبور به حمایت از بازار شدهاند.وی با اشاره به کاهش حجم معاملات روزانه در بازار سرمایه گفت: افت حجم معاملات روزانه کاملا مشهود است و این روزها این رقم به حدود ۶ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی روزهایی حجم معاملات به ۳۰ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود.

انتقاد از تشکیل صف های فروش

آقابزرگی درباره تناقض تصمیمات درباره عرضه دارا دوم و اثرگذاری آن در بازار سرمایه اظهار داشت: در فضایی که بازار مستعد و مثبت است هرگونه اطلاعاتی ولو اطلاعات خنثی اثر مثبت بر بازار میگذارد چراکه بازار هیجان مثبت دارد. تجربه این را هم داشتیم که زمانی در سال رکود بازار در سال ۹۲ به محض اینکه اطلاعاتی مبنی بر افزایش سرمایه شرکتی منتشر میشد، شرکتها بلافاصله تبدیل به صف فروش میشدند چراکه دید بازار منفی بود اما درهمین ۳ ماهه گذشته مقوله افزایش سرمایه به ویژه تجدید ارزیابی، بلافاصله در بازار اثر مثبت میگذاشت.وی تاکید کرد: موضوع جو بازار است و در فضایی که متوسط p/e بالای ۳۴ درصد و اختلاف بین ارزش ذاتی و ارزش روز سهام به شدت فاصله گرفته هرگونه صحبتی ولو در راستای حفظ و صیانت منافع سهامداران مانند دو دیدگاه وزرا درباره عرضه دارا دوم به عنوان یک مقوله منفی تلقی میشود چراکه زمان اصلاح قیمت فرا رسیده و این اختلافات اساسا بهانه بود.

کارشناسان در انتظار اصلاح

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تمام فعالان انتظار آغاز اصلاح را داشتند، ادامه داد: در یک ماه گذشته صحبت فعالان و کارشناسان بازار، بحث اصلاح قیمت و این موضوع بوده که چه تاریخی اصلاح شروع میشود و هیچ فردی در اصل انجام اصلاح تردید نداشت. حتی کسانی که هیجان مثبت در بازار داشتند به دنبال تاریخ و زمان آغاز اصلاح قیمتی در بازار بودند.وی درباره مسئولیت دولت در قبال حمایت از سهامداران به ویژه تازه واردها که با دعوت گسترده دولت وارد بازار سرمایه شدند، اظهار داشت: اغلب برخی از فعالان بازار به ویژه تازه واردها انتظار دارند اگر به قصد کسب بازدهی به بازار آمدهاند بنابراین ریسکهای سرمایه گذاری باید به افراد یا مسئولان منتقل کنند اما در فضای اقتصادی و سرمایهگذاری هیچگونه مسئولیتی متوجه کسی نیست و مسئولیت اصلی بر عهده خود سرمایهگذار است.این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط وجود غول نقدینگی بهترین تصمیم هدایت پول به سمت بازار سرمایه بود، گفت: با وجود غول نقدینگی بالای ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، طبیعتا یکی از تصمیماتی که برای پیشگیری ورود این میزان نقدینگی به سایر بازارها اخذ شد، رونق بازار سرمایه بود

برچسب ها: بورس ، سهام ، حباب بورس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار