کد خبر: ۱۲۹۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
رئیس جمهور در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های کشور:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه مقایسه شرایط زمانی و خدمات ارائه شده از سوی این دولت به مردم با دولت های گذشته بسیار مهم است، گفت: دولت تدبیر و امید اولین دولتی بعد از انقلاب اسلامی است که در شرایط تحریم کار خود را شروع کرد و از پایان سال گذشته نیز با موضوع شیوع بیماری کرونا مواجه شد.

مخالف ارز تک نرخی بودم

رییس دولت دوازدهم اعلام کرد که از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشستی خبری که با حضور مدیران ارشد رسانه ها برگزار شد با اشاره به گذشت ۷ سال از عمر دولت های یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: کمتر از یکسال فرصت خدمت برای ما باقی مانده و امروز بسیار مهم است که ببینیم در طول ۷ سال قبل چه اقداماتی انجام شده است، دولت چه خدماتی را مطرح کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی را انجام داده و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه کنیم.

تبیین شرایطی که در آن قرار داریم ضروری است

وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولت های قبل برای مردم کمی سخت است، افزود: تبیین شرایطی که در آن قرار گرفتیم یکی از ضرورت ها است؛ از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم. ما اولین دولتی بعد از انقلاب هستیم که در شرایط تحریم کار خود را آغاز کردیم؛ شرایط اقتصادی و سیاسی برای همه روشن است و در طول این ۶ سال هم سال اول و دوم در شرایط تحریمی بودیم؛ سال ۹۳ تا اواخر ۹۴ سپس در سال ۹۷ در تحریمی بسیار شدید و بی سابقه بودیم از سال قبل هم با موضوع کرونا مواجه شدیم.

رئیس جمهوری گفت: ممکن است جایی خدمت ما از گذشتگان بیشتر و جایی کمتر بوده و نقاط ضعف و قوت داشته باشیم، اما هر موفقیتی که داشتیم در سایه حضور مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده؛ نقاط قوت ما متعلق به ملت و نقاط ضعف ما برای ماست.

 

۷ سال گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی استثنایی بود

روحانی خاطر نشان کرد: در این حال نکاتی در این ۷ سال برای تاریخ کشور وجود دارد؛ می‌توان گفت ۷ سال گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی شرایطی استثنایی بوده است؛ به هر حال در این دولت صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت که از زمان دولت مصدق تا زمان ما بی سابقه بوده. همچنین ۲۶سال بی سابقه بوده که ما دو سال تورم تک رقمی داشته باشیم که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اینگونه بود و در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را در جهان داشتیم.

وی با اشاره به برنامه‌های قیمت در زمینه تامین انرژی و آب اظهار کرد: در این دولت تا پایان ۲۰ هزار مگاوات به برق کشور افزوده می شود که در دولت‌های قبل بی سابقه است. در آب نیز میتوان گفت طی ۷ سال قبل اقدامات بی‌سابقه انجام شده است و تا پایان دولت بالای ۵۰ سد را افتتاح خواهیم کرد.

 

رسانه ها عملکرد دولت ها را مقایسه کنند

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مقایسه عملکرد دولت‌ها بر عهده رسانه ها است نه دولت، اظهار کرد: تبیین و نقد بر عهده رسانه هاست و دولت کار خود را انجام میدهد. در این فرصت باقی مانده مثل قبل از نقد رسانه ها استقلال میکنیم و میدانیم اگر انتقادات از روی دلسوزی مطرح شود، موجب بهبود و کمال امور خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه باید میان انتظارات مردم و ظرفیت‌های موجود تناسبی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در هر دولتی در هر مقطعی اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همواره شکست خورده‌ایم؛ اگر هر دولتی بالاترین خدمت را ارئه دهد اما انتظارات مردم را بالا ببریم، شکست خورده‌ایم. انتظارات باید در حد واقعیت های جامعه باشد. نتیجه‌ی انتظارات بالا و عمل بر مبنای واقعیت این میشود که فاصله‌ای میان این دو ایجاد می‌شود و این فاصله موجب یاس و سرخوردگی  می شود.

روحانی تاکید کرد: بنابراین این هم در رسانه‌های ما مهم است که انتظارات را چگونه مطرح کنیم. در این دوران سخت تحریم و کرونا یکی از مواردی که این بلیه برای ما داشت این بود که موجب وحدت و همدلی همه قوا و رسانه‌ها شد.

دشمن به دنبال به هم ریختن اقتصاد کشور بود

وی گفت: در سال جهش تولید باید این شعار را محقق کنیم و آنچه که دشمن به دنبالش بود که اقتصاد برهم بریزد و به قول خودشان به سمت فروپاشی برویم اما با کمک مردم این اتفاق رخ نداد.

رییس جمهوری ادامه داد: ما در چهار ماهه اول تقریباً در تولید، صنعت و کشاورزی که البته کمی دچار مشکل شده، در همه بخش ها افزایش را مشاهده می‌کنیم و این خیلی مهم است آن هم در شرایطی که کاهش تولید به خاطر کرونا در دنیا تجربه شد اما ما افزایش تولید را داشتیم.

توانمندی دفاعی ما افزایش پیدا کرده است

در ادامه این نشست خبری روحانی در پاسخ به پرسش مدیرعامل ایرنا مبنی بر اینکه نظر وی درباره توازن میان دیپلماسی و قدرت دفاعی ایران چیست، اظهار کرد: آنچه مهم است داشتن توانمندی و قدرت در همه بخش‌ها در کشور است. وقتی در محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیدم معنایش قدرت است. قدرت اقتصادی باشد یا سیاسی یا دفاعی همین است. وقتی ما در قدرت دفاعی چیزی بالای اس۳۰۰ تولید کردیم و موشک کروز دریایی را همین هفته قبل رونمایی کردیم. این نشان دهنده افزایش توانمندی است.

وی یادآور شد: ارائه قطعنامه علیه ایران آن هم راجع به تحریم تسلیحاتی و اینکه تبلیغ ۴۲ ساله شان این بود که تسلیحات ایران علیه جهان است و آن وقت در همان شورای امنیت فقط یک رای بیاورند این یعنی قدرت ما.

رییس جمهوری گفت: بعد از برجام گشایشی در کشور ایجاد شد و آنچه برای ما مهم است آن قدرت ملی است، بخشی اقتصادی، بخشی فرهنگی، بخشی سیاسی و بخشی علمی و بخشی هم دفاعی است. ما باید روزبه‌روز این قدرت ملی را بالا ببریم تا از قبل آن ملت و کشور هم سربلند شود.

 

الان اتکای چندانی به نفت نداریم

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسش نماینده خبرگزاری صداوسیما درباره برنامه‌های دولت در زمینه کاهش ساختاری وابستگی بودجه کشور به فروش نفت گفت: اینکه کشور را به نقطه ای برسانیم که به یک محصول وابسته نباشد بسیار مهم است؛ برای ما مهم است که کاری کنیم که به محصول نفت متکی نباشیم و اگر هم نفت هست، سایر محصولات از جمله پتروشیمی فولاد نیز ظهور و بروز پیدا کند. همچنین لازم است که محصولات خود را بصورت خام به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه «ما ۷ سال قبل هم در بنزین و هم در گازوییل وارد کننده بودیم اما امروز  هم در بنزین وهم گازوییل خودکفا شده ایم و هم بنزین خود را می‌فروشیم»، اظهار کرد: تحریم‌ها مقداری مارا وادار به کاهش اتکا به نفت کرد و در بودجه پارسال اتکای ما به نفت ۹.۹ بوده و در طول ۲ سال قبل اتکای ما به نفت برای اولین بار تک رقمی شده؛ اگر تحریم نبود، این اتفاق دیرتر می‌افتاد، ما اگر هم تحریم نبود، مصوبه ای داشتیم که پولی که به صندوق توسعه ملی وارد می‌شود هرساله درصدی افزایش یابد، عملا این اتفاق( کاهش وابستگی به نفت) اتفاق می‌افتد.

 رییس جمهوری با تاکید بر اینکه الان اتکای چندانی به نفت نداریم و ۹ درصد رقم بالایی نیست و اتکای بودجه امسال به نفت نیز ممکن است کمتر از پارسال شود، گفت: فاصله از اتکای بودجه به نفت و جلوگیری از خام فروشی از برنامه های دولت است. یک برنامه ای تدوین کردیم که بعد از نهایی شدن اعلام میکنیم؛ این برنامه چارچوبی برای یکسال پایانی دولت است و برای امسال و سال آینده برنامه ریزی خوبی در دولت انجام داده است که نشان میدهد دولت در تلاش در این مسیر است.

توانمندی ما در بخش بهداشتی دو برابر شده است

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش علی متقیان مدیرعامل ایسنا مبنی بر اینکه هفت سال از حضور شما در جایگاه ریاست جمهوری گذشته است. در نگاهی گذرا به هفت سال گذشته اگر بخواهید سرفصل‌وار معضلات ریشه‌ای موجود در کشور را مورد اشاره قرار دهید چه خواهید گفت و اگر می‌توانستید زمان را به عقب بازگردانید در کدام یک از تصمیمات خود تجدیدنظر می‌کردید و حال که یکسال بیشتر از دولت شما باقی نمانده با استفاده از تجربیات گذشته چه برنامه‌ای را در کانون توجه خود قرار خواهید داد. به عبارت دیگر کدام یک از معضلات ریشه‌ای کشور تا پایان دولت شما حل خواهد شد، اظهار کرد: طرح تحول سلامت کار بزرگی بود که در کشور انجام گرفت. بستری شدن مردم در شهر از ۳۷ درصد پرداختی شده ۱۰ درصد و در روستاها ۶ درصد. همچنین توانمندی ما در بخش بهداشتی دوبرابر شده است. در اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال کار عظیمی صورت گرفته و ۹۵ برابر شده است. فضای مجازی که خود زیرساختی است برای توانمندی شبکه ۳۳ برابر شده است در طول این هفت سال.

وی یادآور شد: در پارس جنوبی در دولت‌های گذشته ده فاز به سرانجام رسید و الان همه فازها جز یکی به انجام رسیده ، در عدالت روستایی هم در عرضه برق و گاز کار بزرگی انجام شده است. در توانمندی دیپلماسی هم ما برای اولین بار وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا شدیم.

بر تروریسم بین المللی پیروز شدیم

روحانی در ادامه تصریح کرد: اینکه در سازمان ملل می رویم و می‌بینیم که از ۱۵ عضو ، ۱۴ عضو طرفدار و همراه ما هستند این نشان دهنده قدرت سیاسی ماست. در این دولت ما با تروریسم بین‌المللی بیش از همیشه مبارزه کردیم و پیروز شدیم.

وی ادامه داد: مبارزه با داعش کار آسانی نبود و کاری که سردار شهید سلیمانی انجام داد و نیروهای مسلح ما انجام دادند،  کار بزرگی بود. ما نمی‌خواهیم مصادره به مطلوب کنیم و الان هم فرصتش نیست که بگوییم دولت در این زمینه چه کرده است ولی کار بزرگی برای امنیت منطقه انجام شده است.

رییس جمهوری گفت: اینکه بازگردیم حتما نظرات متفاوت است اما افتخارات خوبی این دولت داشته است که امیدواریم در یک سال پیش رو هم به آن اضافه شود.

 

لوایح سه گانه دولت برا مبارزه با فساد مجددا به مجلس می روند

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش مدیر مسئول خبرگزاری تسنیم مبنی بر سرنوشت اقدامات انجام شده در زمینه تحقق رهنمودهای رهبری گفت: مقام معظم رهبری همواره برای همه دولت‌ها رهنمودهایی دارند و برای ما هم داشته اند. بنظر من مهم ترین توصیه ایشان تحقق اقتصاد مقاومتی بود و به نظر من امروز کشور در برابر تکانه های شدیدی که ایجاد شد و دشمنان فکر میکردند می‌توانند نظام را از بین ببرند، مقاوم تر شده‌است.

وی با بیان اینکه «مبارزه با فساد از دیگر توصیه ها و تاکیدات رهبری بود» با تاکید بر اینکه دولت و قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه وظایفی بر عهده دارند، اظهار کرد: بالاترین کاری که این دولت در این زمینه انجام داده تحقق دولت الکترونیک و شفاف سازی اطلاعات است. در دولت سه  لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد اداری را به مجلس دهم دادیم، اما فرصت بررسی فراهم نشد؛ این لوایح را مجددا به مجلس یازدهم دادیم. تصویب این لوایح در مجلس کار بزرگ دولت در زمینه مبارزه با فساد خواهد بود.

رییس‌جمهوری با اشاره به تاثیر تحقق دولت الکترونیک بر جلوگیری از وقوع فساد گفت: اینکه من این همه در دولت تلاش میکنم که سهام در بورس عرضه شود، یکی از دلایلش این است که از وقوع فساد جلوگیری شود. آنچه دولت باید انجام دهد، به اعتقاد من در قالب شفافیت و دولت الکترونیک انجام شده است. قوه قضاییه هم باید کار خودش را انجام دهد.

روحانی ادامه داد: رهبری تاکیداتی در جلوگیری از خام فروشی داشتند که در این دولت کارهای بزرگی انجام دادیم. امنیت غذایی نیز از تاکیدات رهبری بود که از ۵۰ و چند درصد به ۸۱ درصد رسیده است؛ این رقم یعنی ما ۸۱ درصد نیاز غذایی خود را در داخل تولید می‌کنیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری همچنین توصیه های در زمینه ارتقاء توان دفاعی و توانمندی و ایستادگی سیاسی در برابر دشمنان داشته‌اند که به اعتقاد من دولت در حد توان خود گام های خوبی برداشت و امیدواریم در یک سال آینده هم بتوانیم گام های خوبی برداریم.

در مساله کرونا انصافا همه دست به دست هم داده اند

وی در پاسخ به پرسش سردبیر روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه رسیدن به یک صدای واحد در موضوع برجام و برخورد با کرونا در حاکمیت بسیار تاثیرگذار بوده و اینکه رئیس دولت چه زمینه‌ای برای اصلاح ساختاری می‌بیند اظهار کرد: نظام ما ویژگی های خاص خود را دارد. نظام ما حزبی نیست اگر اینطور بود کار به یکی دو حزب سپرده می‌شد و در هر دوره حزبی قدرت را به دست می‌گرفت. کار سختی است که به عنوان مثال دولت دست یک جناح و مجلس دست یک جناح باشد و کار پیش رود. البته الان هم اینطور نیست اما مثلاً در دوره اصلاحات و مجلس پنجم با اینکه مجلس و دولت از دو جناح بودند همکاری خوبی وجود داشت.

روحانی تاکید کرد: اگر در کرونا ما پیش می‌رویم برای این است که یک ستاد داریم که تصمیم آن مورد حمایت شورای عالی امنیت ملی و رهبری است و می‌تواند برای محرم و بازار و مدرسه هم تصمیم بگیرد. البته در کرونا انصافاً همه دست به دست هم دادند و در برجام هم همه مسائل اساسی در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شد و هفت جلسه طولانی برای تصویب آن در این شورا برگزار شد. همه مسائل هم اینگونه نیست که در چنین سطحی بحث شود اما به هرحال بحثهای زیادی در شورای امنیت ملی و یا محضر رهبری مطرح می‌شود.

رییس جمهوری تاکید کرد: البته جای حزب اما در کشور ما خالی است. تشکل و جبهه داریم اما کار انتخاباتی ما بر اساس حزب نیست. در کشورهای دیگر گاهی یک حزب و گاهی حزب دیگری بر سرکار است و مسائل را پیش می‌برد. البته این تنها تفاوت نیست، ما نهادهایی داریم که شاید در کشورهای دیگر به شکل دیگری باشند و فرق داشته باشند و این هم جزو ویژگی های خاص انتخابات ماست.

 

می خواستیم با پیش فروش نفت در بازار مشکل ارز و فروش نفت را حل کنیم

وی در واکنش به سخنان سردبیر روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه وعده گشایش اقتصادی دولت چه بوده است، اظهار کرد: آنچه در ذهن ما بود این بود که بیاییم علی رغم تحریم نفت ، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار دو سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل شود و هم نفت فروخته شود.

رییس جمهوری تصریح کرد: اما برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است. مثلاً اینکه می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود. این چیزی است که در همه دولت ها وجود دارد، مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که دو میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ این کار را انجام دادیم. حتی در بخشی از کار مسکن مهر فقط زمین‌ خالی وجود داشت اما آن را هم تکمیل کردیم.

روحانی با بیان اینکه برخی معتقدند فروش نفت به این صورت بودجه جاری را افزایش می‌دهد و این به نفع نیست، اظهار کرد: این هم حرف عجیبی است. اصلأ بودجه جاری یعنی چه؟ یعنی تمام حقوق بازنشستگان و آموزش پرورش و نظام های ضعیف جامعه و حقوق همه کارمندان قوا از بودجه جاری است.

وی یادآور شد: این یعنی بودجه جاری، که بخش عمده آن هم به آموزش و پرورش و بهداشت تعلق دارد. نه اینکه پول توجیبی وزراست! یا مثلاً ما هرروز پول جاری را خرج نمای این ساختمان می‌کنیم و پرده‌های این سالن را تعویض می‌کنیم.

رییس جمهوری گفت: پس کار دولت‌ها یک جریان کاری است که دارد انجام می‌شود و معنی ندارد که دولت ها را از هم جدا کنیم، روند ادامه دار است و هر دولتی هم به دولت قبلی خود متعهد بوده و ممکن است به دولت بعدی هم تعهداتی بسپارد.

روحانی ادامه داد: ما اگر اوراق را منتشر می‌کنیم، برای سال آینده کار عمرانی انجام می‌دهیم و گاهی ممکن است چهل تا پنجاه درصد انجام یک کار عمرانی در سال جاری با سال بعدی تفاوت داشته باشد و در سال بعد گران‌تر شود. اما به هرحال اگر سایر قوا قبول نکنند این طرح هم اجرا نمی‌شود و سراغ طرح دیگری می‌رویم.

فشار حداکثری شکست خورده است

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره شکست سیاست فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا و ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ظرف چند هفته می‌تواند با ایران مذاکره کند که از سوی نماینده روزنامه ایران مطرح شد، گفت: فشار حداکثری از دید همه صددرصد شکست خورده است؛ این فشار برای مجبور کردن ایران به رفتن به پای میز مذاکره در حالت ضعف بود؛ عین این کار را اواخر سالهای ۹۳ و ۹۴ هم انجام دادند و قیمت نفت کاهش دادند تا ما در فشار برای توافق قرار بگیریم؛ این کار را اسرائیل و عربستان طراحی کردند اما تاثیری نداشت.

وی ادامه داد: هدف آمریکایی ها این است که ما را در حالت قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره برسانند و این کار امکان ناپذیر است و دیدند که نشد؛ در سالهای ۹۷ و ۹۸ کشور اداره شد و در سال ۹۹ نیز ان شاءالله کشور اداره خواهد شد و در سال آینده نیز کشور اداره خواهد شد؛ بنابراین آمریکایی ها در هدفی که در سیاست فشار حداکثری داشتند دچار شکست قطعی شدند و آنها می‌خواستند دنیا به سمت آنها بیایند؛ آمریکا میخواست علیه برجام کار کند اما هیچکس قبول نکرد. امروز در سازمان ملل و در مجامع جهانی اگر بحثی درباره برجام میشود جز آمریکا و یکی دو کشور که از اذناب آمریکا هستند دیگران با آمریکا همراهی نمی‌کنند.

 روحانی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها می‌خواستند کشور را به بحران بکشانند و مردم به خیابان‌ها بیایند اما دچار شکست قطعی و حتمی شده اند؛ مردم را مقداری به زحمت انداختند و خودشان نیز در دنیا بی آبرو شدند.

رئیس جمهوری گفت: دولت بعدی آمریکا چه این دولت باشد و چه دولتی دیگر باشد حتما به فکر راه حل جدید می‌افتند؛ چون راه فعلی جواب نداده است و مجبورند راه را تغییر دهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه تحریم هست و باز هم ادامه می‌یابد کشور را اداره میکنیم؛ ما توانیم کشور را اداره کنیم. برخی از دوستان در سال ۹۷ پیش بینی تورم سه رقمی میکردند اما در ماه‌های آخر ۹۸ تورم کاهش یافت؛ الان تورم سالانه ما ۲۵ درصد است. پیش‌بینی هایی که برخی حتی اقتصاددانان داخلی می‌کردند محقق نشده است.

وی با اشاره به تاثیرات ویروس کرونا در کشور خاطرنشان کرد: در ماجرای کرونا نشان دادیم که علی رغم تحریم و مشکلات در مقایسه با سایر کشور ها یا جلوتر حرکت کردیم یا در جایگاهی برابر قرار گرفته‌ایم. در ماجرای کرونا اروپا و آمریکا به روزهایی رسیدند که با کمبود تخت مواجه شدند اما در بدترین شرایطی که ما پیدا کردیم، بار هم تخت خالی داشتیم؛ علی رغم فشارها میتوانیم با وحدت کشور را اداره کنیم و اگر وحدت و یگانگی ادامه پیدا کند فشار آمریکا دچار شکست خواهد شد.

توافق با آمریکا به معنای بازگشت به برجام است

روحانی  همچنین در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره رسیدن به توافق با ایران در روزهای نخست ریاست جمهوری خود در دوره جدید، اظهار کرد: ترامپ حرفهای زیادی می‌زند؛ یک مرتبه گفت اگر در انتخابات پیروز شوم در ماه اول با ایران توافق می کنم اما اخیراً گفته که منظور من هفته نخست ریاست جمهوری دوره جدید بوده است. اگر توافق به معنای بازگشت به برجام است، همین امروز هم این توافق انجام می‌شود اما اگر بخواهند کار دیگری انجام دهند و فشاری به ملت ایران تحمیل کنند دستیابی به توافق امکان‌پذیر نخواهد بود. ‌

با تک نرخی شدن ارز مخالف بودم

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه آیا با سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی دولت‌ها، سرمایه‌گذار خارجی و داخلی قائل به سرمایه‌گذاری خواهد بود، تاکید کرد: دولت و مجلس در قانون‌گذاری باید امنیت در اقتصاد به وجود آورند تا مقرارت هر روز تغییر نکند. اگر چنین باشد معلوم است که آینده مبهم می‌شود و سرمایه‌گذاری را دچار مشکل می‌کند البته بالاتر از این هم در کل مجموعه نظام مسائلی وجود دارد که من نمیخواهم وارد آن بشوم.

وی افزود: چرا وقتی انتخابات تمام شد در سال ۹۲ قیمت ارز پایین آمد؟ چون مردم تصور کردند که دولتی سرکار آمده است که مشکلات اقتصادی و بین‌المللی را حل می کند و ما هنوز کاری نکرده بودیم. اما در همان اواخر ۹۶ و ۹۷ اتفاقاتی افتاد که مردم را نگران کرد یکی در ۹۶ که در داخل بود و دیگری کار آمریکا برای خروج از برجام در ۹۷ که یکباره قیمت ارز را روزانه و ساعتی بالا می‌برد.

روحانی تصریح کرد: در کرونا در برخی کشورها قیمت پول ملی پایین آمد مثلاً در ترکیه. ما هم در دولت تلاش کردیم که مشکل را حل کنیم. چون ارز کافی در کشور بود و ما باید جلوی خروج سرمایه را بگیریم و نیز اینکه ارز تک نرخی شود که ابتدا با این امر مخالفت داشتم و درنهایت که همه اقتصاددانان دولت و خارج از آن جلسه گذاشتند و در آن مطرح شد که همه یکصدا و به اتفاق می‌گویند که راه‌حل، ارز تک‌نرخی است من از نظر مخالف خودم برگشتم و برای آرامش بازار موافقت کردم.

کسری بودجه امسال و سال آینده تامین شده است

رییس جمهوری با بیان اینکه برخی از این ماجرا سواستفاده کردند و تخلف انجام دادند، اظهار کرد: شرایط باعث می‌شود که دولت تصمیماتی بگیرد و دولت هم البته تصمیمات باثباتی را در مجموع گرفته است اما دولت هم مشکلاتی دارد. من گفتم که نیاز به یک وزیر بازرگانی دارم که تمام حواسش صدرصد به بازار باشد. این نشد و ما سال‌ها منتظر ماندیم.

روحانی تصریح کرد: دولت ابزاری نیاز دارد که گاهی باید از سوی مجلس تامین شود که البته زمانی هم هست که اینگونه نمیشود و الان کاری به دلایلش نداریم.

وی یادآور شد: در داستان کرونا صادرات و واردات ما متوقف شد و بازگشت پولها کمی به مشکل خورد اما تصمیم دولت ایجاد بی ثباتی در اقتصاد نیست. اینکه می‌گویند دولت کسری بودجه دارد و می خواهد با بالاوپایین کردن قیمت ارز پول خود را تامین کند این کاملا نادرست است. چنین چیزی وجود ندارد و ما به ثبات اقتصادی بسیار نیازمندیم. کسری بودجه امسال و سال بعد ما هم تامین است و در این زمینه مشکلی نداریم.

اصلاح ساختار بودجه همچنان در دستور کار است

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش نماینده روزنامه جام جم درباره سپری شدن ۵۰۰ روز از دستور رهبری برای اصلاح ساختار بودجه و اقدامات انجام شده از سوی دولت در این زمینه گفت: اصلاح ساختار بودجه سالانه انجام شده است؛. تبصره های ۱۴، ۱۸ و ۱۹ که تبصره های کلیدی بوده در سالهای اخیر تغییراتی داشته است. مقام معظم رهبری سال قبل اعلام کردند که اصلاح ساختار کلی در بودجه به وجود بیاید که در این زمینه جلسات متعددی با سه قوه برگزار شد و مواردی تصویب و مواردی باقی ماند اما پیش از نهایی شدن آن مباحث دوره مجلس دهم پایان یافت اما اصلاح ساختار بودجه همچنان در دستور کار جلسات ما است.

وی اظهار کرد: بخش هایی از بودجه وابسته به شرایط اقتصادی دولت است؛ بودجه رقم های ثابتی اعم از حقوق کارمندان و بازنشستگان و خدمات دارد که سالانه نیز درصدی افزایش می‌یابد و نمی‌توان آنها را خیلی تغییر داد. البته برای سال جاری دستگاه‌های اجرایی را مکلف به کاهش ۲۰ درصدی بودجه جاری کردیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه بودجه در بحث درآمد نیاز به تحولاتی دارد، ادامه داد: در این زمینه آنچه سازمان برنامه و بودجه پیش بینی کرده بود، تحولی بزرگ در مالیات بود در این زمینه جلساتی برگزار شد اما روسای هر سه قوه با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مخالفت کردند؛ این طرح فشار عظیم مالیاتی به مردم وارد میکرد که برای تغییرات به دولت بازگردانده شد.

روحانی خاطر نشان کرد: همانطور که گفتم، الان طرحی برای یکسال پایانی دولت است که میتوان از آن برای بودجه نیز استفاده کرد.

در بحث کرونا عده ای به دنبال دو قطبی بودند

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش سردبیر روزنامه اطلاعات درباره اینکه آیا شورای اجتماعی برای کاستن ازعرصه های تقابل در درون جامعه که خواه ناخواه از سطح سیاست تاثیر می پذیرد با قوا یا نهادهای دیگر و دولت برنامه‌ای  برای آرامتر کردن جامعه دارند، گفت: جناح ها و دسته بندی های سیاسی ممکن است به آن معنا جناحی نباشند تقابلاتی وجود دارد نیاز به شفافیت دارد. یعنی اگر ما پیروزی یا برای شکست رقیب رفتیم پشت عناوینی خودمان را مخفی کردیم یعنی عده‌ای طرفدار جوان شدند عده ای طرفدار پیرمردان شدند. عده ای طرفدار مقابله با فساد شدند وعده ای طرفدار رانت خوار شدند.

روحانی اظهار کرد: این تقسیم بندی‌ها که برخی از اینها ریشه‌های سیاسی دارد و ریشه‌های اینها رقابت‌ها و تقابل‌های جناحی است. کلیت این تقابل مفید نیست. این که عده ای طرفدار حقوق زنان شوند، عده ای طرفدار عدالت شوند این دو قطبی‌هایی که به نفع جامعه نمی‌شود موجب انشقاق و فاصله بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: در بحث کرونا عده‌ای دنبال ایجاد دو قطبی بودند که آیا جان مهم است یا نان مهم است یا اکنون در ماه محرم دیانت مهم است یا سلامت مهم است یعنی این تقابل بین دیانت و سلامت تقابل بین جان و نان تقابل غیرواقعی است که  می‌تواند جامعه را دچار شکاف کند و واقعاً هم قابل جمع هستند می‌شود هم نان حاصل شود هم می‌تواند دیانت و هم سلامت را نگه داشت تقابل با هم ندارد تقابلی است که درست می‌شود.

 

خیلی از مسایل در مبارزه با فساد گفته نمی شود

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه البته باید با فساد باید مبارزه شود، ادامه داد: حتماً باید با افرادی که در مسیر رانت هستند و حقوق مردم را زیر پا گذاشتند باید مقابله شود منتها ریشه این‌ها برمی گردد به اینکه ما ابتدا شفافیت درست کنیم.

 روحانی افزود: وقتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شفاف نیستیم و شفافیت به وجود نمی‌آید. اطلاع‌رسانی نمی‌شود رسانه‌ها آزاد نیستند در همه زمینه‌ها یعنی رسانه در هر بخشی اگر خواست نقد بکند واقعا اگر دید نقدی وارد است بتواند نقد ‌کند. شرایط ما الان چنین شرایطی نیست.

وی تصریح کرد: همین نکته‌ای که شما الان می‌ گویید درباره مقابله با فساد آیا خوب است دقیق است و یا اشکال دارد جرات نمی‌کنید تیتر روزنامه کنید تیتر کنید روزنامه شما دچار مشکل می‌شود ولی کلیت این حرف درست است که ما باید با فساد مبارزه کنیم.

رییس جمهوری یادآور شد: ریشه مبارزه با فساد از دادگاه شروع نمی‌شود، از دولت الکترونیک شروع می‌شود باید کارهایمان را شفاف کنیم شرکت‌های خود را باید شفاف کنید ما شرکت‌های عمومی غیر دولتی و شرکت‌های خصوصی را باید شفاف کنیم.

روحانی گفت: نمی‌خواهم نام ببرم خیلی از مسایل فساد گفته نمی‌شود. ما خبر داریم مسئولین هم مطلع هستند البته مبارزه خود را می‌کنند اما خیلی علنی نمی‌شود. اینها مربوط می‌شود به چیزهایی که با شفافیت از ابتدا مطرح نمی‌شود. ریشه داستان مبارزه با فساد از آنجا باید شروع شود ولی اگر از آن مرحله موفق نبودیم بازهم فساد بود آن وقت باید دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های قضایی وارد شوند.

وی ادامه داد: البته باید تا مرحله نهایی قضایی پیش برویم و بعد اعلام کنیم اگر فردی در مرحله اول ممکن است محکومیت پیدا بکند در مرحله دوم ممکن است تغییر پیدا کند باید صبر کنیم تا به مرحله نهایی برسد و بعدا اعلام شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه در شیوه اعلام هم ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، افزود: اما ایجاد شکاف و تفرقه در جامعه- در مسائلی که می شود آنها را حل و فصل کرد- بعضی از مسائل و تفرقه‌های اینچنین به خود نظام و انقلاب صدمه می زند.

روحانی تاکید کرد: شوراهایی که شما می‌گویید مسئول همه مسائل نیست ولی می‌تواند در بعضی از شوراها مثل شورای اجتماعی مواردی را مطرح کند. سه قوه می‌توانند این مسائل را مطرح بکنند وهماهنگی به وجود بیاورند اینها می‌تواند موثر باشد ومی تواند تخفیف بدهد. هم مبارزه با فساد باشد هم ایجاد انشقاق و شکاف نباشد.

اینکه گفته شد عنوان کردم صد روزه مشکلات را حل می کنم نادرست است

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه نشست خبری خود که با حضور مدیران ارشد رسانه‌های کشور و به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به پرسش نماینده خبرگزاری فارس درباره وعده‌ی صدروزه روحانی که در رقابت های انتخاباتی مطرح شده و همچنین رواج ادبیات مشروعیت زدایی از سوی برخی کاندیداهای انتخابات‌ به ویژه انتخابات‌های ریاست جمهوری، اظهار کرد: گاهی گفته میشود که روحانی گفته من صد روزه مسایل را حل میکنم؛ این یکی از نکاتی بود که نادرست در برخی رسانه ها مطرح شد. همانطور که رهبری فرمودند رسم بر این است که بسیاری از دولت ها یک برنامه صد روزه و یک برنامه ۴ ساله برای خود اعلام می‌کنند.

وی افزود: من نیز قبل و بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کردم که این دو برنامه را دارم؛ طبیعی است که همه مشکلات مردم در صد روز حل نمیشود اما میشود زمینه حل بسیاری از مشکلات را فراهم کرد. با این حال در صد روز نخست دولت یازدهم توافق موقت انجام شد و برنامه های اقتصادی در این صد روز طراحی شد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نباید بخاطر انتخابات یا پیروزی و موفقیت در انتخابات و جلب آرا و توجه افکار عمومی زمانی خلاف واقعیات را بیان کنیم، گفت: فرق ما با دنیا و همه افتخار ما در دنیا این است که رقابت‌های انتخاباتی ما باید کاملاً اخلاقی باشد. در رسانه ها هم گاهی اوقات مشاهده میشود که رسانه‌ای برای جذب مشتری و جذاب شدن خبر، تیتری متفاوت از متن انتخاب می‌کند؛ اگر کاندیدا هم بخواهد اینگونه رفتار کند، حتما به ضرر او خواهد بود.

وی به برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری در سال آینده اشاره و خاطرنشان کرد: یک ماه آینده کشور به سمت فضای انتخاباتی حرکت خواهد کرد؛ باید همه کاندیداها توجه کنند که شرایط کشور ما بگونه ای است که هم در تحریم هستیم و هم کرونا است و هم مشکلاتی وجود دارد؛ در این شرایط نباید با عواطف احساسات و اعتقادات مردم بازی شود.

روحانی خاطر نشان کرد: در این شرایط رسانه ها به عنوان قوه چهارم باید وارد شوند و نگذارند کاندیداها از اخلاق خارج شوند و اگر کسی به هر بهانه ای خواست از اخلاق خارج شود، با روشن کردن واقعیات برای مردم، به گونه‌ای عمل کنند که آن فرد نیز احساس کند که حرف زدن غیر اخلاقی، به نفع او تمام نخواهد بود. آرزوی همه ما این است که انتخابات آتی هم پر رونق باشد و هم باشکوه باشد و شرکت کننده زیادی داشته باشد و همه کاندیداهای که وارد می‌شوند، مراعات اصول اخلاق را انجام دهند ان شاءالله پایان خوشی داشته باشیم و دولت سیزدهم با افتخاری روی کار بیاید.

تلاش کردیم فضایی برای همه جناح‌ها به وجود آوریم

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش مدیرمسئول روزنامه اعتماد که با تقدیر از اقدامات خوب دولت و طرح پاداش وزارت نیرو برای مشترکان کم مصرف عنوان کرد که  امیدی بر ایجاد یک مصالحه ملی در یک سال باقی مانده دولت وجود دارد، اظهار کرد: در مورد بخش اول سخن شما در زمینه کم‌مصرف بودن ۳۰ میلیون نفر در کشور باید بگویم که پیشنهادم این بود که صددرصد ۳۰ میلیون نفری که کم‌مصرف بودند در برق با تخفیفی صددرصدی مواجه شوند و از خدمات برق رایگان استفاده کنند تا تشویقی برای بقیه مردم شود.

روحانی ادامه داد: اینکه دولت می‌توانست وفاق بیشتری ایجاد کند، همین طور است. آنچه دولت در این باره انجام داده را باید به خوبی برای مردم تبیین می‌کردیم که امید پیدا کنند، اما ما در بخش تبلیغات نتوانستیم با یک زبان گویا و توانمند این خدمات را بیان کنیم و البته شاید رسانه‌ها هم می‌توانستند کمک بیشتری به ما کنند. من گاهی آمارهایی را در جلسات ارائه می‌کنم و با تعجب از من می‌پرسند که واقعاً این آمار درست است؟ ما برای اولین‌بار است که می‌شنویم.

وی گفت: اما اینکه این دولت باید جناح‌ها را به هم نزدیکتر می‌کرد باید بگویم که تلاش کردیم فضایی برای همه جناح‌ها به وجود آوریم. در هیئت وزیران هم می‌توان دید که از همه جناح‌های معتدل، اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور دارند و هیچوقت اگر قرار باشد کسی در دولت به کار گرفته شود نمی‌پرسم او از چه جناحی است؟ به اصولگرا نزدیک است یا اصلاح‌طلب؟ یا معتدل است؟ واقعاً از سواد و تجربه‌اش می‌پرسم و این برای ما مهم است. الان بهترین زمان برای نزدیک شدن همه این جناح‌ها به یکدیگر است.

رییس جمهوری تاکید کرد: همه کسانی که نظام و جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب را قبول دارند بیایند و همه این سقف‌های جناحی را بردارند. چطور ما امسال عزاداری محرم را در فضای باز و بیرون از سقف‌ها انجام شد، در رفاقت جناحی هم بیاییم و سقفها را برداریم و در کنار هم قرار گیریم. البته همه باید کمک کنیم که در این انتخابات سقف‌ها برداشته شود و همه جناح‌ها امیدوار به حضور در انتخابات باشند و بدانند که می‌توانند به خوبی کاندیداهای خود را معرفی کنند و به آنان بپردازند.

در آینده از فرصت گفت وگو با مردم بیشتر استفاده می کنم 

رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسش نماینده روزنامه همشهری درباره کاهش گفت‌گوهای مستقیم روحانی با مردم و خبرنگاران به ویژه در ماه‌های اخیر، با تاکید بر اینکه من و سایر دولتمردان هرچه بتوانیم با مردم صریح صحبت و نقطه نظرات خود را برای مردم بیان کنیم چراکه حتما می‌تواند مفید باشد، اظهار کرد: طی چندماه اخیر به دلیل اینکه جلسات بیشتری دارم و صحبت‌های بیشتری می کنم فکر می کردم که این صحبت‌ها مقداری جایگزین نشست خبری و گفت‌وگوی مستقیم با مردم شده است اما بالاخره هر گلی بویی دارد و حتماً جلسه گذاشتن با مطبوعات و گفت‌وگو با مردم و درباره موضوعات مختلف حرف زدن می‌تواند مفید باشد و مردم اطلاعات بیشتری پیدا میکنند و در جریان امور قرار میگیرند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه اخیر نکته مهمی فرمودند و گفتند که دولت به مردم هم بگوید که چه کار کرده است و هم بگوید که هم چه کار می خواسته انجام دهد و چرا انجام نداده است؛ حتی ایشان فرمود دولت مشکل را بیان کند که این اجازه‌ای مهم برای ما بود که هرجا که نتوانستیم کاری انجام دهیم، دلیل آن را برای مردم توضیح دهیم؛ خیلی مهم است به جای اینکه مردم فکر کنند برای دولت موضوعی مهم نیست و نمیخواهد مشکلات را حل کند یا به دولت تهمت هایی بزنند، مردم بدانند که دولت خواسته و تلاشش را کرده است.

روحانی خاطر نشان کرد: مردم رئیس جمهوری را انتخاب کردند تا او خادم آنها باشد و او نیز باید به مردم توضیح دهد. امیدوارم در آینده از فرصت گفت‌وگو با مردم بیشتر استفاده کنیم.

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش مدیرمسئول روزنامه شرق مبنی بر اینکه چه راهکاری برای شرایط سخت اقتصادی مردم وجود دارد، گفت: حتماً همینطور است که زندگی مردم در شرایط مطلوبی نیست و از لحاظ مادی حتماً مردم می‌خواستند که زندگی راحت‌تری داشته باشند و مردم اطمینان داشته باشند. اما اینکه چرا این چنین شده، روشن است.

وی یادآور شد: از این ۴۲ سال ما ۸ سال را جنگیدیم و ۱۲ سالی را در تحریم بودیم و الان در سخت‌ترین شرایط آن قرار داریم. اینکه گفته شود می‌شد کاری کرد که جنگ نشود یا زودتر تمام شود و اینکه تحریم نباشد یا زودتر تمام شود این بحث دیگری است.

روحانی تاکید کرد: اما این دولت لااقل یکبار تمام تحریم‌ها را شکست. از سال ۹۳ تا ۹۶ وضعیت اقتصادی و روحیه و نشاط مردم را ببینید و این سه سال اخیر را با این مشکلات عظیم را هم ببینید که کوشیدند ما را بر زمین بزنند و نتوانستند.

رییس جمهوری گفت: پای چپ و راست برجام را هم شکستند و این برجام با عصا در برابر ترامپ و آمریکا ایستاده و در همین شرایط چندبار از لحاظ سیاسی ترامپ و آمریکا را شکست داده است و در تلاش اخیر او علیه ایران هم احتمال بالایی می‌دهیم که شکست بخورد.

وی ادامه داد: اما رسانه‌ها در کنار نقد دولت که درست است و باید انجام دهید، کارهای دولت را هم برای مردم توضیح دهند. البته که اگر مردم آن‌ها را هم بشنوند می‌گویند ما بهتر از این می‌خواستیم و درست است و حق‌شان است اما گاهی هم انتظارات از دولت‌های زمان انتخابات  آنقدر بالا می‌رود که در نهایت و پایان یک دولت به نظر می‌رسد هیچ کاری نکرده است.

متن کامل جلسه پرسش و پاسخ رییس جمهور با مدیران رسانه های کشور را در اینجا بخوانید.

برچسب ها: روحانی ، رسانه ها ، دیدار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار