کد خبر: ۱۳۰۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: بانک صادرات ایران، پیشروترین بانک‌ در بخش توسعه شعب خارجی است که این اقدام بسیار قابل تقدیر است و لازم است تلاش شود تا چراغ این شعب همیشه روشن بماند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حمیدرضا آصفی در خصوص اهمیت حفظ و تداوم فعالیت شعب خارج از کشور این بانک اظهار کرد: یکی از اقدامات ارزشمند بانک صادرات ایران، داشتن شعب خارجی است. این شعبه‌ها به مشتریان ما در کشورهای خارجی کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند مراودات مالی خود را انجام دهند. از سوی دیگر ضرورت دارد که بانک‌ها در این شرایط فراتر از مسئولیت‌های خود فعالیت کنند تا ضمن توسعه روابط بتوانند خدمات گسترده‌تری هم به مشتریان ارائه کنند. البته به یاد داشته باشیم که بانک‌ها در خارج از کشور تابع شرایط و قوانین کشور پذیرنده هستند، به عبارت دیگر دستشان در تمامی زمینه‌ها باز نیست و به راحتی نمی‌توانند هر فعالیتی را انجام دهند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر بانک صادرات ایران بتواند فعالیت‌های بین‌المللی خود را انجام داده و در آن موفق شود در شرایط کنونی تحریم‌ها مانند یک بال برای وزارت خارجه عمل کرده است. افزایش تعداد شعب از یک سو و از سوی دیگر روشن نگه‌داشتن چراغ شعبه‌های موجود بسیار حائز اهمیت است. نباید اجازه دهیم که شعبه‌ها تعطیل شوند. باید تلاش شود که حتی با کمترین میزان فعالیت، شعبه در کشور خارجی حفظ شود البته بانک صادرات ایران، یکی از پیشروترین بانک‌ها در بخش توسعه شعب خارجی است که این اقدام بسیار قابل تقدیر است.
وی با اشاره به این‌که تعداد بانک‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور کم نیست، گفت: این بانک‌ها که اغلب در اروپا و آسیا مشغول فعالیت هستند، تابع قواعد و مقررات بانک‌های مرکزی کشورهای پذیرنده بوده و کج‌دار و مریز به فعالیت‌های بین‌المللی می‌پردازند. یعنی به هر حال یک چارچوب و یک حدودی برای فعالیت‌های آنها تعریف شده و بیشتر از آن نمی‌توانند فعالیت کنند. با این حال، بانک‌هایی که در کشورهای خارجی شعبه دارند، می‌توانند چه در شرایط تحریم و چه در شرایط عادی علاوه بر وظایف یک بنگاه اقتصادی به گونه‌ای عمل کنند که جمهوری اسلامی در شرایط سخت بتواند برخی از مشکلات و محدودیت‌های خودش را از طریق آنها برطرف کند.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم بانک‌ها در شعبه‌های خارجی، انجام عملیات معمولی بانکداری است، اظهار داشت: به عبارت دیگر، مشتریان بانک در شعب خارجی حساب باز می‌کنند و یا حساب جاری و انتقال وجه انجام می‌دهند و بانک‌ها می‌توانند به صاحبان این حساب‌ها برای انجام مبادلات مالی بین‌المللی کمک کنند. یکی دیگر از اقداماتی که در فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها بسیار مهم است باز کردن اعتبارات اسنادی برای تجار و تولیدکنندگانی است که باید مراودات مالی با کشورهای دیگر داشته باشند.
وی افزود: اگر بانک‌ها به شرایط کشور در این فضا آگاه باشند، به خوبی می‌توانند فرصت‌ها و موقعیت‌ها را شناسایی و مناسبات آن را برای بهبود شرایط فراهم کنند. با این کار فرصت‌هایی در اختیار کشور قرار می‌گیرد که می‌توان تنگناهای موجود را برطرف کرد.
آصفی با بیان اینکه برقراری ارتباط نزدیک با مقام‌های محلی، یکی از فعالیت‌های بانک‌ها در خارج از کشور است، گفت: برای نمونه، اگر یک بانک در آلمان، امارات و یا در پاریس شعبه دارد، باید بتواند یک ارتباط مناسبی با مقامات محلی آنجا برقرار کند. همچنین مشتری‌های تأثیرگذار را بشناسد و یک ارتباط خوب با آن‌ها برقرار کرده و کار ویژه‌ انجام دهد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: این کار ویژه، همان شناسایی نیازهای مشتریان و ارائه خدماتی است که بتواند گره از مشکل آنها باز کند. البته یکی از فعالیت‌های بانک‌ها به خصوص بانک‌های پرسابقه مثل بانک صادرات ایران باید برقراری ارتباط نزدیک با سفارت‌خانه‌ها در کشورهای خارجی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: