کد خبر: ۱۳۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
روح اله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی در پیامی، هفته بانکداری اسلامی را گرامی داشت.

در پی، متن این پیام را مشاهده می فرمایید.
« به نام خدا »
دهم شهریورماه هر سال، سالگرد ابلاغ قانون عملیات بانکی بدون ربا است. تصویب و ابلاغ این قانون زمینه ساز اجرای بانکداری بدون ربا و تطبیق عملیات بانکی با مبانی شرعی در کشور بود و از این نظر قانون بانکداری بدون ربا یکی از قوانین بسیار مهم کشور به شمار می رود. بر همین اساس لازم است از باب قدرشناسی، از پیشگامان و صاحب نظرانی که در تدوین، تصویب و اجرایی شدن این قانون مشارکت داشته اند به نیکی یاد کنیم.
برای این که به اهمیت این قانون پی ببریم خوب است بدانیم که صنعت بانکداری ایران که در چارچوب قانون یاد شده فعالیت می کند در حال حاضر بزرگترین شبکه بانکی اسلامی در جهان به شمار می رود. نکته با اهمیت دیگر اینکه با وجود اعمال ضوابط حاکم بر معاملات اسلامی در عملیات بانکی، نظام بانکی کشور توانسته از عهده انجام وظایف و نقش های اقتصادی خود در قبال اقتصاد کشور، شامل تجهیز منابع و تدارک نقدینگی برای تأمین مالی تولید و تجارت و همچنین ارائه ابزار پرداخت و خدمات متنوع بانکی برآید. به نحوی که در حال حاضر از یک سو، کمتر واحد تولیدی و اقتصادی را می توان یافت که از تسهیلات بانکی استفاده نکرده باشد و در دیگر سو، ابزارهای بانکی و سپرده های مختلف حتی در شرایط تورمی و متغییر اقتصادی، کارایی خود را در جذب و ساماندهی سپرده های مردمی به خوبی نشان داده اند و با اضافه شدن ابزارهای نوین و روزآمد مبتنی بر فناوری های جدید، فراگیر شدن استفاده از این ابزارها نشان از اعتماد و اطمینان مردم جامعه به این ابزارها دارد.
در عین حال به دلیل حساسیت موضوعات شرعی برای جامعه و همچنین حساسیت شگرف صنعت بانکداری در جامعه، معمولاً نقدها و ایراداتی هم به کارکردهای نظام بانکی و از جمله نحوه ی اجرای قانون بانکداری بدون ربا وارد می شود.
نفس مطرح شدن این مباحث بسیار خجسته و نیکو است و موجب کمال و رشد جامعه در مسیر اجرای بهتر قانون می شود. اما در عین حال انتقادات مذکور نباید به گونه ای مطرح شود که باعث بی اعتمادی جامعه به ساختارها و هنجارهای قانونی و دلسردی مجریان و متصدیان امور شود. ضمن آنکه در نظامات قانونی کشور، راه اصلاح قوانین جاری کشور به روشنی ترسیم شده است و هرگونه اصلاح باید از این مسیر دنبال شود .
در سال های اخیر در زمینه اجرای صحیح و پیشبرد عملیات بانکداری بدون ربا ، شورای فقهی بانک مرکزی نقش موثری داشته و در بین اعضای شورای مذکور نقش مرحوم حجت الااسلام دکتر سید عباس موسویان بسیار بارز بود . به روح پر فتوح ایشان درود می فرستیم که با مشی محققانه و با تکیه بر سیره پسندیده علمای راستین و به دور از جنجال، در مسیر تعالی و اجرای صحیح ضوابط بانکداری بدون ربا مجاهدت می کردند.
با گرامیداشت یاد ایشان، برای همه بانکداران و مشتریان نظام بانکی که به اجرای دقیق قراردادهای شرعی در نظام بانکی اهتمام دارند آرزوی موفقیت و سربلندی می کنیم.
روح اله خدارحمی

نام:
ایمیل:
* نظر: