کد خبر: ۱۳۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
بیانیه دربار تایلند درباره برگرداندن عناوین نظامی و درباری "محبوب پادشاه" در حالی صورت می‌گیرد که این کشور با اعتراضات ضددولتی علیه سلطنت و پادشاهی مواجه است.

"ماها واجیرالونگکورن" پادشاه  68 ساله تایلند القاب نظامی و سلطنتی را که در سال گذشته از "محبوبه درباری‌"اش گرفته بود را به او بازگرداند. "محبوبه درباری" و 35 ساله پادشاه تایلند در سال گذشته به اتهام "بی‌وفایی" و "ناسپاسی" تمامی القاب نظامی و درباری‌اش را از دست داد و از دید عموم ناپدید شد.

محبوب معمولا به زن، شوهر یا هم‌نشین یک پادشاه گفته می‌شود. اما در تایلند از این لفظ برای همراه یا شریک زندگی به غیر از همسر رسمی پادشاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

"سینینات وانگواجیرپاکدی" 35 ساله "محبوب دربار" تایلند در اکتبر گذشته به اتهام رقابت با ملکه "سوتیدا" همسر رسمی پادشاه تایلند از مقام "محبوبه دربار" برکنار شد و دربار او را "ناسپاس" خواند.

ژست "ماها واجیرالونگکورن" پادشاه تایلند و ژنرال "سینینات وانگواجیرپاکدی" محبوب دربار تایلند در برابر دوربین در کاخ بزرگ بانکوک پایتخت تایلند/ عکس:  Royal Household Bureau

بازگرداندن عناوین سلطنتی به محبوب دربار تایلند + عکس

سینینات وانگواجیرپاکدی پس از یک قرن به  اولین محبوب دربار پادشاه تایلند تبدیل شده است. او ملکه محسوب نمی‌شود.

در بیانیه دربار تایلند که در روز چهارشنبه در روزنامه  دولتی "رویال گزته"  (Royal Gazette) منتشرشد؛ آمده است: سینینات "نجیب" است و از این رو شایسته داشتن لقب "محبوب دربار" و کلیه پست‌ها و عنواین قبلی خود در دربار است.

سینینات در ماه جولای به عنوان "محبوب رسمی" در کنار ملکه جدید نام گرفت. اما کمی بعد دربار اعلام کرد که او به دلیل تلاش برای قرار گرفتن در سطح ملکه کشور مجازات شده است.

عکسی بدون تاریخ از ژنرال "سینینات وانگواجیرپاکدی" محبوب دربار تایلند/ عکس:  Royal Household Bureau

بازگرداندن عناوین سلطنتی به محبوب دربار تایلند + عکس

سینینات در سال گذشته و پس از این رسوایی در محافل عمومی دیده نشد و محل سکونت و نگهداری او مورد تائید رسمی قرار نگرفت. در هفته جاری میلادی روزنامه "بیلد" آلمان اعلام کرد که او وارد آلمان شده است. آلمان کشوری است که پادشاه تایلند بیشتر سال را در آنجا سپری می‌کند.

بیانیه دربار تایلند درباره برگرداندن عناوین نظامی و درباری "محبوب پادشاه" در حالی صورت می‌گیرد که این کشور با اعتراضات ضددولتی علیه سلطنت و پادشاهی مواجه است.

این در حالیست که یک قانون تایلندی هرگونه انتقاد از پادشاه و سلطنت را منع کرده و مجازات سنگین حبس را برای منتقدان در نظر گرفته است.

معترضان در تایلند خواستار محدودیت قدرت پادشاه هستند. این اعتراضات در تایلندِ سنتی و محافظه کار که پادشاه در آن از قدرتی "نیمه اهورایی" برخوردار است و نباید از آن انتقاد کرد، تابو محسوب می‌شود.

"سینینات وانگواجیرپاکدی" محبوب دربار تایلند در مکانی نامشخص/ عکس:  Royal Household Bureau

بازگرداندن عناوین سلطنتی به محبوب دربار تایلند + عکس

 

 پادشاه تایلند در ماه می سال گذشته برای اولین بار تاج‌گذاری کرد. این در حالیست که پدرش در سال 2016 و پس از 70 سال سلطنت درگذشت.

چند روز قبل از این تاج‌گذاری پادشاه تایلند با "سوتیدا تیدجای" 42 ساله معاون بادیگارد شخصی‌اش ازدواج کرد و عنوان ملکه را به او داد.

او قبلا سه بار ازدواج کرده و از همسرانش جدا شده است. و از همسران سابقش 7 فرزند دارد.

سینینات نیز دو ماه پس از این ازدواج عنوان محبوب دربار را کسب کرد. این زن 35 ساله  قبل از آن بادیگارد شخصی و پرستار پادشاه بود.

پادشاه تایلند و  "سینینات وانگواجیرپاکدی" محبوب دربار/ عکس:  Royal Household Bureau

بازگرداندن عناوین سلطنتی به محبوب دربار تایلند + عکس

منبع: عصر ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار