کد خبر: ۱۳۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
اعتراف دیرهنگام دولت ملکه!
دولت انگلیس برای اولین بار اذعان کرد به ایران بدهکار است و برای پرداخت این بدهی تلاش می‌کند.

انگلیس برای اولین بار بدهی خود به ایران را پذیرفت

به گزارش پایگاه خبری نشنال، دولت انگلیس در اقدامی بی سابقه بدهی خود به دولت ایران را پذیرفت و اعلام کرد در تلاش است تا با پرداخت این بدهی به آزادی دو زندانی امنیتی خود کمک کند.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس، به وکلای مدافع خانواده‌های اتباع بازداشت شده خود در ایران گفت دولت به دنبال راهی برای پرداخت بدهی جمهوری اسلامی ایران است. وزیر دفاع انگلیس تاکید کرد دولت اذعان دارد که این بدهی باید پرداخت شود و همچنان به دنبال راهی قانونی برای پرداخت آن است.

انگلیس نزدیک به ۴۰۰ میلیون پوند (۱.۹۵ میلیارد دلار) به دولت محمدرضا پهلوی، شاه سرنگون شده، بر سر سفارش تانک‌های نظامی بدهکار بوده است. تحویل تانک‌های نظامی سفارش شده پس از انقلاب اسلامی ایران لغو شد و در پی آن تهران خواستار باز پس گرفتن مبلغ مذکور شد. با این حال دولت انگلیس سال‌هاست از پذیرش چنین بدهی امتناع کرده و دهه‌ها نبرد حقوقی را میان وکلای جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع خود به راه انداخته است.

پیش از آنکه انگلیس صادرات سلاح به ایران را ممنوع کند، تنها ۱۸۵ تانک از سوی خدمات نظامی بین المللی از زیر مجموعه وزارت دفاع این کشور تحویل ایران شد.

به نوشته نشنال، ایران و انگلیس هیچ یک تاکنون رسما اعلام نکرده اند که آزادی زندانی‌های امنیتی انگلیسی از زندان ایران از جمله نازنین زاغری منوط به پرداخت بدهی تاریخی جمهوری اسلامی ایران است. با این حال پرداخت این بدهی به عنوان تسهیل کننده مسیر آزادی این اتباع انگلیسی تلقی می‌شود.

در سال ۲۰۰۸ یک دادگاه بین المللی تائید کرد که انگلیس میلیون‌ها دلار به ایران بدهکار است، اما دولت لندن کماکان از پرداخت این بدهی امتناع می‌کند. نشنال معتقد است تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران نیز موضوع پرداخت بدهی انگلیس به ایران را پیچیده کرده است و احتمالا هر گونه پرداخت دولت لندن به تهران غیرقانونی تلقی شود.

معامله خرید تانک‌های Chieftain بزرگترین قرارداد از بیش از ۶۰ قراردادی است که پس از سرنگونی حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۷ از سوی انگلیس لغو شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار