کد خبر: ۱۳۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین خبر داد:
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می گوید سهم درآمدهای ارزی کشور از صادرات نفت به صفر رسیده و درآمدهای ارزی حاصل از فروش محصولات غیر نفتی هم تحت تاثیر این موضوع 30 تا 35 درصد کاهش داشته است.

کاهش 35 درصدی درآمدهای ارزی غیرنفتی کشور

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می گوید سهم درآمدهای ارزی کشور از صادرات نفت به صفر رسیده و درآمدهای ارزی حاصل از فروش محصولات غیر نفتی هم تحت تاثیر این موضوع 30 تا 35 درصد کاهش داشته است.

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با تجارت آنلاین گفت: وی افزود: درآمدهای ارزی به شدت کاهش پیدا کرده است. در دوره ای طی یکسال کشور بیش از 100 میلیارد درآمد نفتی داشت؛ اما در حال حاضر این رقم نزدیک به صفر شده است. سال گذشته بالای 15 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. برخی کشورها هنوز از ما نفت خریداری می کردند و نفت هم بالای 60 دلار بود.

حریری با تاکید بر اینکه قیمت نفت در سال اخیر به کمترین میزان خود رسیده است،‌ عنوان کرد: همزمان با کاهش قیمت نفت قیمت مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی هم کاهش پیدا کرده است همین موضوع به صورت مستقیم بر روی کاهش درآمدهای ارزی غیر نفتی هم تاثیر می گذارد. کم شدن میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت و غیر نفتی واردات را هم تحت تاثیر خود قرار داده است در سال جاری در شش ماهه نخست سال واردات هم رو به کاهش بوده و در حال حاضر در بخش واردات هم حدود 20 میلیارد دلار کسری وجود دارد.

وی با اشاره به چالش بزرگ تولیدکنندگان در خصوص تامین سرمایه در گردش و نقدینگی که با محرومیت از عواید حاصل از صادرات کالاها اتفاق افتاده، افزود: در شرایط کنونی بانکها هم توانی برای حمایت از فعالان اقتصادی به خصوص تولیدکنندگان ندارند. بانک ها زیر نظر بانک مرکزی هستند و دستورالعمل های آن را اجرایی می کنند.

 وی با بیان اینکه تامین مالی برای فعالان اقتصادی به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است،‌گفت: بانک ها مشکلات خاص خود را دارند بانک مرکزی نمی تواند آنها را ملزم به ارائه تسهیلات کند از سوی دیگر از ظرفیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور استفاده چندانی نمی شود. در نتیجه تامین مالی یک دغدغه بزرگ برای فعالان اقتصادی می شود. واقعیت این است که مجموع رفتارهای بانک مرکزی و سایر نهادهای تصمیم گیر عکس العمل هایی است که باید به فشارهای بیرونی و مشکلاتی که به آنها تحمیل می شود نشان دهند. در نتیجه نمی توان از سیستم بانکی عملکرد شایسته و چندانی داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار