کد خبر: ۱۳۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹

به گزارش همشهری آنلاین این ارتباط با گسترده شدن شیوع ویروس کرونا و رسیدن آن به تقریبا همه کشورهای جهان بیشتر مشخص شده است و پژوهشگران هنوز در تلاش دریابند علت آن چیست.

اضافه وزن احتمال دچار به شماری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد و دچار بودن به این بیماری‌ها احتمال شدیدتر شدن کووید-۱۹ در افراد بیشتر می‌کند.

اما شواهدی وجود دارد که چاقی به خودی خود هم احتمال عوارض جدی ناشی از عفونت کروناویروس را افزایش می‌دهد. یک بررسی در بیش از ۵۲۰۰ فرد دچار عفونت که ۳۵ درصدشان چاق بودند، نشان داد که احتمال بستری شدن افراد در افراد با شاخص توده بدنی بالاتر بیشتر است، حتی هنگامی سایر عوامل موثر در شدت بیماری در نظر گرفته شود.

دانشمندان هنوز در حال بررسی عواملی هستند که ممکن در این رابطه دخیل باشند- از جمله چاقی بر دستگاه ایمنی- و در عین حال می‌گویند این رابطه نمونه‌ دیگری از چالش‌های موجود در بهداشت عمومی است که پاندمی کرونا آن را آشکار کرده است.

پژوهشگران می‌گویند چاقی ممکن است دلیل این باشد که چرا شیوع کرونا در برخی جوامع باعث آسیب‌های بیشتری شده است. برای مثال در آمریکا که در صدر سایر کشورها از لحاظ شیوع کرونا و مرگ‌های ناشی از آن است، میزان چاقی در میان بزرگسالان برای دهه‌هاست که در حال افزایش است و اکنون به ۴۲ درصد رسیده است. میزان چاقی در میان آمریکاییان سیاه‌پوست و لاتین‌تبار حتی بالاتر است.

فردی که شاخص توده بدنی‌اش (که از تقسیم عدد وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور عدد قد به متر به دست می‌آید) ۳۰ یا بالاتر باشد چاق شمرده می‌شود.

افزایش خطر بیماری وخیم ناشی از کووید-۱۹ به خصوص در چاقی‌های شدید یعنی شاخص توده بدنی ۴۰ و بالاتر به خصوص بارز می‌شود.

پژوهشگران می‌گوید عوامل احتمالی متعددی ممکن است باعث شوند افراد چاق در مبارزه با عفونت کروناویروس که می‌تواند به ریه‌ها آسیب بزند، دچار مشکل شوند.

داشتن مقدار زیادی وزن اضافی و چربی زیاد می‌تواند توانایی ریه‌ها برای باز شدن و نفس کشیدن را کاهش دهد.

 یک موضوع دیگر التهاب مزمن است که اغلب با چاقی همراهی دارد. التهاب شیوه‌ای طبیعی است که بدن‌های ما با آن با عوامل آسیب‌رسان مانند ویروس‌ها مبارزه می‌کند.

اما التهاب درازمدت می‌تواند به سلامتی آسیب بزند و باعث شود دفاع‌های طبیعی بدن هنگامی که تهدیدی واقعی روبرو می‌شوند، به درستی عمل نکنند.

دکتر داریوش مظفریان پژوهشگر چاقی و معاون آموزشی دانشکده علوم و سیاست تغذیه دانشگاه تافتس در نزدیکی بوستون آمریکا در این باره می‌گوید: «این مانند آن است که روی آتشی شعله‌کشنده بنزین بریزید.»

به گفته مظفریان، حتی در افرادی که چاقی که دچار دیابت یا بیماری قلبی ندارند، وضعیت سلامت در حد مطلوبی قرار ندارد.

چگونگی توزیع چربی در بدن هم ممکن است نقشی در این مورد داشته باشد.یک بررسی نشان داد خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ در افراد دارای چاقی شدید بالاتر است، اما رابطه فقط در مردان وجود داشت. این یافته‌ها ممکن است بازتاب این باشد که مردان معمولا میزان بیشتری چربی در اطراف شکمشان دارند. این نوع چاقی شکمی با تولید هورمونی همراهی دارد که در ایجاد بیماری شدیدتر ناشی از کرونا دخیل است.

دانشمندان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ویژگی معینی در کروناویروس وجود دارد که باعث شود افراد چاق در معرض بیماری شدیدتر قرار گیرند.

برای مثال، این ویروس با حمله به گیرنده‌هایی در سطح سلول‌هایی معین در بدن عفونت ایجاد می‌کند. این گیرنده‌ها در سلول‌های چربی به فراوانی وجود دارند. دکتر فرانسو پاتو از دانشگاه لیل در فرانسه که پژوهش‌هایی در زمینه رابطه میان چاقی و کووید-۱۹ انجام داده است، می گوید این ویژگی سلول‌های چربی آنها را به «آشیانه‌ای عالی برای این ویروس» بدل می‌کند.

افراد چاق در هنگام بستری شدن در بیمارستان هم ممکن است دچار مشکلاتی شوند. برای مثال، پزشکان بیماران کووید-۱۹ بستری شده را روی شکم می‌خوابانند تا تنفس‌شان راحت‌تر شود. اما انجام این کار در بیماران چاق مشکل‌تر است و در نتیجه آنها با احتمال بیشتری ممکن است نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کنند.

بالاخره یک نگرانی دیگر این است که واکسن کووید-۱۹ ممکن است در افراد چاق کمتر موثر باشد، یعنی پدیده‌ای در واکسن آنفلوآنزا و واکسن‌های دیگر هم دیده می‌شود.

علت این پدیده روشن نیست، اما ممکن است چاقی از طریقی مانع فعال شدن بخشی از دستگاه ایمنی شود که برای تاثیربخشی واکسن ضروری است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار