کد خبر: ۱۳۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

احسان ارکانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

وضعیت این روزهای بازار بورس و نگرانی سهامداران که عمده آنها اشخاص حقیقی هستند بسیار جدی است. هنگامی که مردم بدون اطلاعات دقیق و با یک حالت کاملا خوشبینانه به بورس ورود پیدا کنند و دولت هم نتواند مدیریت صحیحی را اعمال کند و اجازه دهد حباب در این بازار سرمایه شکل بگیرد، احتمال دارد که ما دچارمشکلاتی شویم که صدمات جبرانناپذیری ایجاد میکند. در این شرایط اگر بازار بورس درست مدیریت نشود، ممکن است اتفاقات ناخوشایندی به وجود بیاید. اگر بازار سرمایه درست مدیریت نشود، حکایتی دیگری همچون مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را شاهد خواهیم بود که در آن صدها هزار نفر از مردم گرفتار شدند.

در ماجرای مؤسسات مالی و اعتباری مردم سرمایههایشان که حاصل سالها دسترنج زندگیشان بود را یا بر باد دادند و یا با ضرر و زیان مبلغ ناچیزی از سپردههای خودشان را به دست آوردند.

در حال حاضر وضعیت حساس است. بورس یک بازار معمولی بود که از چند ماه قبل به واسطه سیاستگذاری دولت به سمتی رفت تا به نوعی نقدینگی عظیم و سرگردانی که دست مردم بود و در هر حوزه بازار مانند ارز، سکه، خودرو و طلا ورود پیدا میکرد و همه چیز را بهم میریخت، جمع کند.

در روزهای اولیه در بازار سرمایه یا بورس، اتفاقات خوبی افتاد، بسیاری از شرکتها و مجموعههای دولتی قرار شد سهامشان عرضه شود و مردم هم استقبال خیلی خوبی کردند، تا یک مدتی هم وضعیت خوب بود، اما یکی دو هفته است نشانههایی از عدم مدیریت مشاهده میکنیم که بسیاری از سهامداران واقعی که همان مردم هستند از این بابت نگرانی دارند که نکند رشد این چندماهه حباب بوده و بخواهد بترکد.مردم نگران هستند که دچار ضرر و زیان شوند و سرمایه سالها تلاششان را از دست دهند.

قاعدتا هم انتظار است مجلس این موضوع را پیگیری کنند وما به عنوان نماینده به مسئولان دولتی و وزیر اقتصاد بگوییم چه جوابی برای مردمی که با امید به حرفهای شما و صحبتهای آقایان وزیر اقتصاد و رئیسجمهور که گفتند «به بازار بورس اعتماد کنید، زیرا رو به رشد است» ،آمدند و سرمایهشان را در این بازار گذاشتند، دارید.این قابل قبول نیست که مردم این حجم تناقض در شعار و عمل را شاهد باشند.

اکنون این سوال مطرح است که اگر حباب بورس بترکد چه تاثیری روی تولید و اشتغال میگذارد، زیرا قصد مردم از سرمایهگذاری در بورس علاوه بر افزایش سرمایه کمک به اشتغال است. در پاسخ باید گفت که ارتباط بورس یا بازار سرمایه با اشتغال و تولید به این شکل تعریف میشود؛ هنگامی که شما سهام یک کارخانه را خریداری میکنید در واقع به آن قدرت مالی و افزایش نقدینگی میدهید تا علاوه بر اینکه طرحهای توسعهای و افزایش تولیدش را پیش ببرد، بتواند از ورشکستگی پیشگیری کند که همه اینها در جهت افزایش و رونق و تولید است. قاعدتا هنگامی که بورس و بازار سرمایه لطمه بخورد، همه مجموعههایی که امروز با استقبال مردم سهامشان قیمت خوبی پیدا کرده است و ارزش افزوده به دست آوردهاند، به مشکل بر میخورند. در حال حاضر هم با توجه به شرایط کارخانههایی که سهامشان را فروختهاند، با یک حجم عظیم مراجعه مردم جهت پس دادن و فروش سهام خریداری شده مواجه شدهاند که اولین لطمه به خود مجموعه در جهت رونق اشتغال میخورد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار