کد خبر: ۱۳۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به نگرانی‌های موجود در رابطه با همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کووید ۱۹ در فصل سرد سال، علایم بالینی قابل افتراق این دو بیماری را تشریح کرد.

انواع آنفلوآنزا در پاییز و تفاوت‌ آن با کرونا

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به نگرانی‌های موجود در رابطه با همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کووید ۱۹ در فصل سرد سال، علایم بالینی قابل افتراق این دو بیماری را تشریح کرد.

دکتر پیام طبرسی با بیان اینکه هر ساله و با شروع فصل سرما و پاییز  بیماری آنفلوآنزا شیوع پیدا می‌کند، اظهار کرد:‌ معمولا بین ۳ تا ۴ ماه با این بیماری درگیر هستیم که در برخی موارد منجر به بروز شرایط حاد بیماری و یا حتی فوت بیماران می‌شود.

این متخصص عفونی با اشاره به ویژگی خاص پاییز امسال یعنی همزمانی آنفلوآنزا با پاندمی کرونا، عنوان کرد: ‌از همان ماه‌های آغازین شیوع کرونا، نگرانی‌هایی در خصوص همزمانی دو ویروس آنفلوآنزا و کووید ۱۹ و جولان این دو در جوامع و تبعات آن بر سلامت مردم و سیستم بهداشت مطرح بود.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا از ویروس‌های تنفسی قدیمی‌است، گفت: در حال حاضر دو سویه از ویروس آنفلوآنزا در حال چرخش در جوامع است که سویه A یا همان H۱N۱ معروف مربوط به این سویه است و یکی H۳N۲ و دیگری آنفلوآنزای B با دو زیرگونه است.

وی در توضیح سویه‌های مختلف آنفلوآنزا، بیان کرد:‌ آنفلوآنزا B  معمولا با بیماری و اپیدمی محدودتری بروز پیدا کرده و نسبت به آنفلوآنزا A از شدت کمتری برخوردار است؛ هرچند آنفلوآنزا B  هم می‌تواند بیماری شدید ایجاد کند، ولی آنفلوآنزا  A به خصوص H۱N۱  عمدتا منجر به بروز بیماری‌های شدید و حتی مرگ بیمار می‌شود.

طبرسی با بیان اینکه علایم بیماری آنفلوآنزا عمدتا مشابه کروناست، عنوان کرد:‌ با این حال تفاوت‌هایی نیز در این علایم وجود دارد؛ به عنوان نمونه علایم آنفلوآنزا ناگهانی بوده و در اکثر افراد با بروز تب، بدن درد شدید و سر درد بروز می‌کند؛ در حالیکه بروز کرونا در اکثر افراد می‌تواند همراه با تب نباشد؛ به عبارت دیگر بروز بیماری کرونا در ابتدا با علایم دیگر شروع شده و بعد ممکن است تب نیز بروز کند، ولی در آنفلوآنزا تب جزو علایم غالب بیماری است و بعد از دو یا سه روز سرفه اضافه می‌شود.

وی طول دوره بیماری آنفلوآنزا را معمولا پنج روزه بیان کرد و گفت: این در حالیست که دوره بیماری کرونا معمولا ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. البته موارد عارضه دار آنفلوآنزا نیز بین ۲ تا ۳ هفته فرد را درگیر می‌کند.

این متخصص عفونی افتراق این دو بیماری در فصل سرما، تنها از طریق علایم بالینی را بسیار دشوار دانست و ادامه داد: البته برخی علایم کمک کننده وجود دارد؛ مثلا از دست دادن حس بویایی و چشایی و یا اسهال بیشتر در کرونا دیده می‌شود تا در آنفلوآنزا. یا تب بیشتر از علایم غالب آنفلوآنزاست و ممکن است در کل سیر بیماری کرونا اصلا تب بروز نکند.

وی با بیان اینکه به خصوص در زمان شیوع اپیدمی تشخیص این دو بیماری بسیار مشکل بوده و باید در  برخورد با بیماران هر دو بیماری را در نظر داشته باشیم، اظهار کرد: در این میان واکسیناسیون اولین راهکاری‌است که به کاهش بار بیماری کمک می‌کند و در مورد آنفلوآنزا واکسن‌های شناخته شده خوبی با  اثرات نسبی تولید شده، لذا توصیه می‌شود کلیه افراد در معرض خطر یعنی افراد بالای ۶۵ سال و زیر پنج سال، افراد دارای بیماری سرطان، قند و فشار خون، بیماران قلبی، ریوی، کبدی و کلیوی مزمن، افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی و بخصوص خانم‌های باردار حتما امسال واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی و اولویت بندی در توزیع  واکسن آنفلوآنزا، اظهار کرد:‌ باید دقت کنیم که ۸۰ میلیون جمعیت داریم و امسال با توجه به شرایط خاص یعنی پاندمی کرونا، میزان واردات واکسن آنفلوآنزا نسبت به گذشته ۸ برابر شده و به ۱۶ میلیون واحد رسیده،‌ بنابراین ۱۶ میلیون نفر می‌توانند واکسیناسیون شوند؛ بنابراین باید ابتدا افراد دارای ریسک فاکتور و عوامل خطر واکسیناسیون شوند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری، طبرسی در خاتمه با بیان اینکه هفت ماه سخت پاندمی کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت:‌ احتمالا تا ۶ ماه آینده و تا زمان تولید واکسن موثر کرونا نیز این مشکل را پیش رو داریم، لذا باید نکات بهداشتی، فاصله گذاری‌های فیزیکی، پوشش ماسک و عدم حضور غیرضروری در مجامع را بیش از پیش جدی بگیریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار