کد خبر: ۱۳۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه صیانت از سرمایه و پول مردم در بورس از اولویت‌های مجلس است، گفت: مجلس برای کمک به دولت برای حمایت و تثبیت بازار بورس آماده است.

گام مجلس برای حمایت از بورس

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه صیانت از سرمایه و پول مردم در بورس از اولویت‌های مجلس است، گفت: مجلس برای کمک به دولت برای حمایت و تثبیت بازار بورس آماده است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۳ شهریور) مجلس و در تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی که صبح امروز با حضور رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برگزار شد، اظهار کرد: سرمایه مردم و پول مردم در بورس باید به درستی صیانت شود و همین موضوع از اولویت‌های مجلس است.

وی افزود: مجلس در روز‌های اخیر و در کمیسیون‌های تخصصی خود پیگیر مسائل اقتصادی مردم بود و همکاران به این نتیجه رسیدند که در جلسه غیر علنی امروز این اولویت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

قالیباف تصریح کرد: مردم مطمئن باشند که مجلس شورای اسلامی مصمم است در راستای حمایت و تثبیت بازار بورس قدم بردارد و تلاش کند که نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند تا بتوانیم پروژه‌های صنعتی را به اتمام رسانده و تولید رونق گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه و پول مردم در بورس باید به درستی مورد صیانت قرار گیرد و این امر از اولویت‌های اولیه ماست، هر کمکی که نیاز باشد با همکاری دولت در جهت تثبیت بازار بورس انجام خواهیم داد.

وی افزود: در دوهفته گذشته لایحه افزایش سرمایه یکی از مسائل مهم بوده که برای آن طرح دوفوریتی نیز مورد بررسی قرار گرفت و این طرح در کمتر از ۲۳-۲۲ روز نهایی شده و به تصویب رسید. متخصصان این عرصه می‌دانند که این طرح چقدر می‌تواند به امید بخشی و تثبیت و هدایت نقدینگی بوس و اموال مردم کمک کند.

قالیباف ادامه داد: لازم است در حوزه بورس به تصمیمات جدیدی دست پیدا کنیم که امروز این تصمیمات در مجلس اتخاذ شد و وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس که پنجشنبه با آنها جلسه‌ای داشتم مصمم هستند این کار را پیش ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث بازارگردانی در بورس یکی از نکات بسیار مهم و جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ما باید به دو طریق به این موضوع توجه کنیم. اول اینکه باید به متغیرهایی که در بورس وجود دارد مانند حجم مبنا، حداقل سفارش، ضریب اعتباری سهام در حساب کارگزاران، سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه توجه کنیم. مجلس مصمم است در کار‌های کارشناسی و نظارتی خود در بورس به این موضوع توجه کند.

وی گفت:‌ در موضوع بازارگردانی موضوع جدی و اساسی که تصمیم‌گیری شد و حتما از همین امروز در بورس باید دنبال شود و ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد آن است که بخشی از شرکت‌های موجود در بورس که اکثراً حقوقی و دولتی هستند در زمان اوج بازار درآمد‌هایی را داشتند که بخشی از این درآمد‌ها به هر دلیلی از بازار بورس خارج شد و از ظرفیت بورس کم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در مجلس مصمم هستیم که آن شرکت‌هایی که این اتفاق برایشان افتاده است و عمدتاً شرکت‌های دولتی هستند و مدیریت دولتی دارند، مکلف شوند این وجوه را دو مرتبه به بازار بورس برگرداننداین تصمیم باعث می‌شود بازار بورس تقویت شود و این بازارگردانی در بورس باید به درستی پیش برود و کسی در بازار بورس خارج از این موضوع نباید لیدری بازار سرمایه را انجام دهد.

وی بیان کرد: استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و بیمه سهام در بورس باید مورد توجه قرار گیرد به این معنا که اختیارات فروش تبعی که در بازار بورس وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته تأکید ما این است که زیان ناموجه را به منابع بیت‌المال وارد نکنیم، حتماً این کار را برای حفظ بورس انجام خواهیم داد و پیش خواهیم برد.

قالیباف اظهار کرد: نکته دیگری که امروز مورد توجه قرار گرفت مبنی بر این بود که بتوانیم سهام خزانه و کاهش مزیت‌های سهام خزانه غیرمستقیم را برای تقویت در سازوکارهای رسمی سهام خزانه در بورس در دستور کار قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با اطمینان عرض می‌کنم که مجلس و دولت با جمع‌بندی که امروز در صحن مجلس و با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی و تصمیمی که در روز پنج‌شنبه در شورای عالی بورس گرفته شد با نظارت و پیگیری مجلس و کمیسیون‌های اقتصادی این کار را انجام خواهیم داد و برای مردم اعلام می‌کنم از صبح فردا (دوشنبه) ۹ صبح با حضور من و رؤسای کمیسیون‌های ذی‌ربط و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تصمیم‌گیری کرده و ان‌شاءالله در این هفته شاهد تحول در حوزه بورس خواهیم بود.

برچسب ها: مجلس ، بورس ، جلسه غیر علنی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار