کد خبر: ۱۳۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
وزیر نفت در جلسه علنی مجلس:
وزیر نفت در جلسه علنی صبح امروز خواستار تشکیل کارگروهی بین دولت و مجلس ظرف پنج، ۱۰ یا ۲۰ روز آینده شد تا بتواند طبق گفته خود به انبوه انتقادات، پیشنهادات و نظرات نمایندگان مجلس پاسخ دهد.

ما به ترکمنستان امتیاز ندادیم

وزیر نفت در جلسه علنی صبح امروز خواستار تشکیل کارگروهی بین دولت و مجلس ظرف پنج، ۱۰ یا ۲۰ روز آینده شد تا بتواند طبق گفته خود به انبوه انتقادات، پیشنهادات و نظرات نمایندگان مجلس پاسخ دهد.

بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی صبح امروز با توجه به انبوه انتقادات، نظرات و پیشنهادات نمایندگان مجلس خواستار تشکیل کارگروهی بین دولت و مجلس ظرف پنج، ۱۰ یا ۲۰ روز آینده شد.

مجوزهای تولید متانول قابل ابطال نبود

وزیر نفت در پاسخ به انتقادات علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، مبنی بر عدم توجه به بخش پروپولین و معطوف ساختن عمده توان تولید در حوزه پتروشیمی در بخش متانول گفت: ‌ عمده مجوزهای متانول در دولت های نهم و دهم صادر شده بود و امکان ابطال آنها وجود نداشت. با این حال از این طرح‌ها حمایت نکردیم و در نوبت دریافت وام از صندوق توسعه ملی قرار نداشتند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه متانول می‌تواند به پروپیلن تبدیل شود ، ادامه داد:‌ رسیدن به پروپیلن شبیه دستیابی به معدن طلا است زیرا در پایین‌دست آن دریایی از فرصت‌های شغلی و مصنوعات وجود دارد.

وی افزود:‌ حدود ۴.۵ میلیون تن متانول تولید شده در عسلویه به پروپیلن تبدیل خواهند شد. از ۳ میلیون تن متانول یک میلیون تن پروپیلن تبدیل می‌شود. پروپیلن تولید شده توسط خط لوله به شمال فارس و از آنجا از مسیرهای مختلف به سایر نقاط کشور ارسال خواهد شد. طرحی نیز در بندر امیرآباد با ظرفیت۴۰۰ هزار تن پروپیلن در دست اقدام است.

قرارداد ما با توتال به دلیل نیاز ما به تکنولوژی بوده است

بیژن نامدار زنگنه در ادامه در خصوص انتقاد زاکانی مبنی بر خسارت‌های وارده در حوزه قراردادهای نفتی و گازی نظیر توتال گفت: در برنامه ششم پیش‌بینی شده که ۲۰۰ میلیون دلار باید در صنعت نفت خرج شود که ۸۰ میلیون دلار از منابع خارجی و ۱۲۰ میلیون دلار از منابع داخلی است. ما قراردادی با توتال داشتیم زیرا نیاز به تکنولوژی داشتیم.

ما به ترکمنستان امتیاز ندادیم حال باید تنبیه شویم

وزیر نفت در ادامه با اشاره به مشکلات وزارتخانه در خصوص پرداخت دستمزدها در مورد مسئولیت های اجتماعی نفت افزود:  ما خودمان این را راه‌  انداختیم و کارهای مهمی کردیم ولی کافی نیست زیرا خودمان مشکل منابع داریم. در مورد صادرات نفت به هسایگان هم که مطرح شد برایش جواب داریم. ما باید همه به هم کمک کنیم و با همدلی کار را جلو ببریم و به طور مثال ما در مقابل ترکمنستان چه باید کنیم، ما به آن‌ها امتیاز ندادیم حالا باید تنبیه شویم یا تحسین. در مورد گاز فلر هم کارهای مهمی کردیم.

قطعا جاسک باید به عنوان هاب انرژی انتخاب شود

 زنگنه در خصوص پیشنهاد یک از نمایندگان مبنی بر انتخاب جاسک به عنوان هاب انرژی افزود: قطعا همین طور است و برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی در ادامه افزود: خط لوله گوره جاسک برای تنوع مبادی صادراتی در دستور کار قرار گرفته است و این خط لوله هزار کیلومتری آخر امسال تمام می شود و یک میلیون نفت از گوره به جاسک منتقل و صادر خواهد شد.

وزارت نفت برای تامین خوراک پتروشیمی های کوچک آماده است

وزیر نفت در ادامه افزود: تامین خواراک پالایشگاه‌های کوچک در اولویت وزارت نفت است و هر کسی از ما نفت خام یا میعانات می‌خواهد ما حاضریم قرارداد جداگانه بنویسیم یا در بورس عرضه کنیم. در سال جاری تنها در پنج ماه و نیم اول در بورس انژری هفت میلیون تن فراورده فروخته شده است. بچه‌های ما شبانه روز زحمت می‌کشند. ظرفیت تولید پتروشیمی هم سال آینده به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و تا ۳۷ میلیارد دلار هم افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: ‌امسال ۷ میلیون تن فرآورده نفتی در بورس انرژی فروخته شده است و  ما در کشور اتاق تاریک نداریم اما برای دشمنان این اتاق وجود دارد.

زنگنه در خصوص صادرات گاز به عمان گفت: در مورد صادرات گاز به عمان قرارگاهی به عنوان نماینده وزارت نفت به عمان معرفی شده است و موضوع پنجره واحد نفتی برای تهاتر که نمایندگان مطرح کردند را نیز دنبال خواهیم کرد.

سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری ایران در پارس جنوبی

وزیر نفت در خصوص انتقاد زاکانی مبنی بر عدم تحویل دادن فاز چهار ستاره خلیج فارس گفت: ‌ ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا تمام شده و تنها یک پالایشگاه مانده که تاثیر زیادی در تولید ندارد و با این اقدامات تمدن صنعتی در این منطقه تکمیل شده است.

ویدر ادامه افزودد: تولید ایران از پارس جنوبی در سال ۹۲ حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز بود که این عدد اکنون به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. اکنون تولید گاز ایران در پارس جنوبی از همسایه بیشتر است با اینکه حجم مخزن ما کمتر است.

زنگنه گفت: ایران تا کنون ‌۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کرده است.

دوری از خام فروشی محقق شده است

وزیر نفت در ادامه در خصوص انتقاد علیرضا آذری نماینده مردم قوچان در خصوص غوغاکردن خام فروشی در کشور افزود: در پتروشیمی توانستیم تولید را از ۵۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۶۶ میلیون تن در سال ۹۸ برسانیم و امسال نیز با بهره‌برداری از ۱۷ طرح دیگر پتروشیمی ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران افزوده می‌شود.

زنگنه ادامه داد:‌ تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن در سال با ارزش ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وی با بیان اینکه با جهش سوم در سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولید پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن و ارزش آن نیز به ۳۷ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد، افزود:‌ این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری است.

وزیر نفت با اشاره به افزایش ظرفیت پالایشی کشور، ‌ گفت: ظرفیت پالایشی کشور که در سال ۹۱ حدود ۱.۸ میلیون بشکه بود، ‌ اکنون به ۲.۱ میلیون بشکه رسیده است، گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی با توسعه پالایشگاه‌ها و همچنین بهبود گازرسانی در مقایسه با سال ۹۱، چهار برابر شده است.

به گفته زنگنه، دوری از خام‌فروشی و دور زدن تحریم‌ها را توانستیم محقق کنیم.

وی در آخر تاکید کرد: ظرفیت تولید بنزین ایران در سال ۹۱، حدود ۵۲ میلیون لیتر بوده که این عدد در سال ۹۸ به ۱۰۷ میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است.

برچسب ها: ترکمنستان ، نفت ، زنگنه ، گاز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار