کد خبر: ۱۳۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران:
مدیرعامل شرکت انتقال گاز از افزایش ۱۲ درصدی مقدار انتقال گاز شیرین در پنج ماه نخست امسال نسبت به سال ۹۸ خبر داد و اعلام کرد: ظرفیت روزانه انتقال گاز ایران به ۸۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مهدی جمشیدی‌دانا روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه در یک نشست خبری گفت: هم‌اکنون در کشور ۳۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی وجود دارد و از نظر رده‌بندی جهانی در این بخش جایگاه چهارم را در اختیار داریم که در خاورمیانه هم بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه طول خطوط انتقال فشار قوی گاز در کشور ۳ برابر قطر کره زمین است و این گستردگی در اقلیم‌های مختلف کشور منحصر به فرد است، افزود: در مجموع این خطوط ۸۶ ایستگاه تقویت فشار نیز وجود دارد و هر کدام حدود سه، چهار یا پنج توربوکمپرسور دارند که مجموع آنها به ۳۱۶ توربوکمپرسور می‌رسد و گاهی در فصل زمستان همه آنها باید عملیاتی شوند، حتی در بعضی از موارد برای انتقال حداکثر گاز در کل کشور باید از یدک‌های توربین هم استفاده شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: این ۳۱۶ توربین در مجموعه شرکت انتقال گاز معادل ۷۵ درصد ناوگان هواپیمایی کشور است و نشان از اهمیت فعالیت این شرکت دارد؛ از سویی برای حفاظت از خطوط نیز ۶۱ مرکز بهره‌برداری داریم، محوطه‌هایی که تجهیزات سنگین راه‌سازی در آنها قرار دارند.

یک درصد مساحت کل کشور حریم قانونی شرکت انتقال گاز است

جمشیدی‌دانا با اشاره به خطرهای این خطوط انتقال فشار قوی، اظهار کرد: به دلیل خطرهای ناگریزی که این خطوط زیرزمینی برای مجاوران آن ایجاد می‌کند حریم‌هایی در نظر گرفیتم که اجازه نمی‌دهیم در حریم هر خط لوله به نسبت قطر و فشار موجود، کسی وارد آن نشود؛ این حریم اکنون نزدیک به ۱۴ هزار و ۱۰۱ کیلومتر مربع از مساحت کل کشور و برابر با یک درصد آن است که حریم قانونی شرکت انتقال گاز ایران به شمار می‌آید و ما در مناطق ۱۰ گانه موظفیم از این حریم مراقبت کنیم و اجازه ندهیم ساخت و ساز و تجاوز به حریم در آن انجام شود.

ظرفیت انتقال گاز ایران افزایش یافت

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا درباره مقدار ظرفیت انتقال گاز در خطوط لوله انتقال سراسری، گفت: در سال ۹۸ حدود ۸۱۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین طی یک روز در اواخر بهمن‌ماه وارد شبکه شد و ما به‌راحتی توانستیم با اقدام‌هایی که هم شرکت مهندسی و توسعه انجام داد و هم ریسک‌هایی که همکارانمان برای در عملیاتی کردن واحدهای یدک انجام دادند، توانستیم ۸۱۶ میلیون مترمکعب گاز را به‌راحتی منتقل کنیم و به مبادی مصرف برسانیم، پیش‌بینی می‌کنیم امسال با توجه به عملیاتی شدن خط نهم سراسری ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر به این مقدار افزوده شود و حدود ۸۵۰ تا ۸۷۰ میلیون مترمکعب را به‌راحتی انتقال دهیم.

افزایش انتقال گاز در خطوط ششم و نهم سراسری انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تاکید کرد: این ظرفیت مناسبی است زیرا گاز تولیدی در مجموعه پارس جنوبی هم بیش از این افزایش داده نمی‌شود و پیش‌بینی ما این است که ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر به تولید اضافه می‌شود که همزمان خط نهم سراسری هم با همت همکاران مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز به بهره‌برداری می‌رسد تا بتوانیم آن مقدار که به جلوگیری از حبس گاز در پارس جنوبی کمک می‌کند را به راحتی منتقل کنیم.

جمشیدی‌دانا ادامه داد: این کار از طریق کریدور پارس جنوبی، اهواز، کرمانشاه و کردستان و خطوط نهم و ششم انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم این ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش را رد کنیم، زیرا خطوط دیگر با حداکثر ظرفیت در حال انتقال هستند و ظرفیت بیشتری ندارند و تنها جایی که می‌توانیم افزایش انتقال داشته باشیم در خطوط نهم و ششم سراسری است.

به گفته وی، با پنج ایستگاهی که پارسال تکمیل شدند می‌توان حداکثر گاز را با خطوط لوله ششم و نهم سراسری انتقال گاز از آن کریدور منتقل کرد.

انتقال ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در ۵ ماه سال ۹۹

مدیرعامل شرکت انتقال گاز همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار شانا درباره مقدار گاز جریان یافته در خطوط لوله سراسری انتقال از ابتدای امسال تاکنون، اظهار کرد: در پنج ماه نخست امسال حدود ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز شیرین به مبادی مصرف رساندیم. می‌دانید که گاهی ناچار هستیم گاز ترش هم منتقل کنیم زیرا مخازن پالایشگاه‌های فجر جم با افت فشار روبه‌روست بنابراین ناچاریم کمبود خوراک پالایشگاه فجرجم را با خط لوله ۵۶ اینچ پنجم تأمین کنیم، یعنی بخشی از خط لوله ۵۶ اینچ پنجم همچنان ترش است و یک انشعاب ۴۲ اینچ از آنجا گرفته شده و از سال‌های پیش (سال ۸۹) برای تأمین بخشی از کاهش خوراک پالایشگاه فجرجم استفاده می‌شود، که مقدار ۱۱۰ میلیارد مترمکعب، جدا از آن گاز ترش است. ما ۱۱۰ میلیارد گاز شیرین را در این پنج ماه انتقال دادیم که نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۲ درصد افزایش مقدار انتقال گاز داشتیم.

گازرسانی به مصرف‌کنندگان خانگی اولویت شرکت ملی گاز

وی درباره برنامه‌های شرکت انتقال گاز برای آغاز فصول سرد سال، گفت: دغدغه اصلی شرکت ملی گاز ایران در همه زیرمجموعه‌های خود یعنی پالایشگاه‌ها، شرکت انتقال گاز و شرکت‌های گاز استانی در فصل سرما به‌ویژه چهار ماه پایانی سال است و همه اقدام‌هایی که این شرکت در نهادهای عملیاتی انجام می‌دهد برای این است که حداکثر گاز تولیدی از مبادی تولید به مبادی مصرف برسد به‌ویژه برای مصرف‌کنندگان خانگی؛ اولویت شرکت ملی گاز این است که گاز مصرف‌کننده خانگی به هیچ وجه قطع نشود و کاهش فشار نداشته باشند و اقدام‌های زیادی برای اطمینان خاطر آنها انجام شده و تداوم دارد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تاکید کرد: این شرکت هم واسطه‌ای بین تولید گاز و مصرف آن است و اگر کار خود را در انجام تعمیرات اساسی، کنترل فشار و … به درستی انجام ندهد؛ گاز طبیعی به مصرف‌کننده نمی‌رسد بنابراین رسالت شرکت انتقال گاز اهمیت ویژه‌ای دارد بر همین اساس ما همواره از سال پیش برنامه‌ریزی‌ها و شرح کار پیمانکارانی را که باید برایمان کارهای تعمیراتی انجام دهند نهایی می‌کنیم. نباید فراموش کرد پیمانکاران داخلی همه اقدام‌های شرکت انتقال گاز را انجام می‌دهند و مقداری از کارهای تعمیراتی هم ازسوی کارکنان مناطق انجام می‌شود.

انجام ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر پیگرانی هوشمند

جمشیدی‌دانا با بیان اینکه برنامه‌ریزی و شرح پیمان برای سال ۱۴۰۰ از همین حالا در حال انجام است، افزود: تاکنون ۳۲ مورد تعمیرات اساسی توربین‌های موجود را انجام دادیم و ۳۵ مورد دیگر هم تا پیش از فصل زمستان پایان می‌یابد. خوشبختانه اتفاق خوبی که افتاده این است که همه پیمانکاران از تجهیزات بومی و داخلی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: برای ارزیابی وضع داخلی و پوشش خطوط لوله از تجهیزی به نام پیگ هوشمند بهره می‌بریم و خوشبختانه نمایندگی‌هایی در ایران وجود دارند که با کمک کارشناسان داخلی پیگرانی هوشمند را انجام می‌دهند؛ پیگ‌های هوشمند ۵۶ اینچ، ۳۰ اینچ، ۳۶ اینچ را در خطوط لوله حرکت می‌دهیم که از ابتدای سال تاکنون ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر پیگرانی هوشمند انجام شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: حدود ۲۳ هزار و ۴۳۷ متر مربع نیز تعویض پوشش انجام شده است؛ یکی از مواردی که پیگرانی هوشمند به ما اعلام می‌کند این است که جایی از خطوط نیاز به تعویض پوشش دارد یا پوشش‌ها به دلیل مقاومت خاک ضعیف شده است، پس ما برای تعمیرات اساسی توربین‌ها آن اقدام را هم انجام دادیم و برای خط لوله هم پیگرانی هوشمند انجام شده است و تداوم دارد.

جمشیدی‌دانا یادآور شد: بعضی از خطوط لوله انتقال گاز هم در زمستان حساسیت کمتری دارند که ناچاریم تعدادی از پیگرانی‌های هوشمند را در زمستان با هماهنگی مدیریت دیسپچینگ انجام دهیم و تعمیرات آن را برای بعد بگذاریم اما پیگرانی هوشمند خطوط اصلی همچون خطوط چهارم، هشتم، سوم و دوم انجام شده یا در حال انجام است و در پایان مهرماه همه تعمیرات خط لوله به پایان می‌رسد و ما با حداکثر ظرفیت برای آغاز فصول سرد آماده هستیم.

تقویت دانش‌بنیان‌ها مسیری برگشت‌ناپذیر است

وی با اشاره به خودکفایی در صنعت گاز کشور و نحوه تعمیر توربین‌های خارجی، گفت: همکاران ما از قبل اقدام‌های خوبی را در شرکت انتقال گاز انجام دادند، ما هم با شتاب هرچه بیشتر و با دقت و ریزبینی باید تقویت شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های داخلی را در دستور کار داشته باشیم زیرا راهی برگشت‌ناپذیر است؛ البته آنها در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی هم داشتند. ما هم به این سمت می‌رویم که نیازهایمان را در تجهیزات و ساخت قطعات به آنها اعلام کنیم. من اکنون این نوید را می‌دهم که هفته آینده خبری مبنی بر شناسایی و توانمندسازی شرکت‌های توانمند داخلی برای چهار مورد منتشر می‌شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز در این باره اظهار کرد: ما می‌خواهیم چهار کار بزرگ انجام دهیم که یکی از آنها را اکنون تشریح می‌کنم؛ «برون‌سپاری» یکی از کارهای بسیار مهمی است که قرار است انجام شود. در عین حال می‌خواهیم شرکت‌های توانمند به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها را فرا بخوانیم تا بیایند و بگوییم چه مواردی نیاز داریم، البته پیش از آن فرم‌هایی را در سایت قرار می‌دهیم و توانمندی آنها را همسو با آن چهار موضوع بررسی می‌کنیم.

تحریم‌ها در صنعت گاز به فرصت تبدیل شد

جمشیدی‌دانا با اشاره تحریم‌ها و تأثیر آن بر صنعت گاز کشور، گفت: تحریم‌های سال‌های اخیر، چه تحریم دوره نخست در سال ۸۹_۹۰ و چه تحریم دوره دوم از دو سال پیش تا امروز در شرکت انتقال گاز و مجموعه شرکت ملی گاز و وزرات نفت از تهدید به فرصت تبدیل شد. برای نمونه توربین‌هایی از اروپای غربی و آمریکا می‌آمد که اکنون حدود ۱۰۵ دستگاه از این توربین‌ها در مجموعه ناوگان شرکت انتقال گاز وجود دارد، اما تحریم سبب شد زمانی که شرکت‌های توانمند غربی و آمریکایی ما را ترک و از دادن خدمات و نظر کارشناسی و حتی پاسخ به ایمیل‌های ما خودداری کردند، همکاران ما به این سمت بروند که از این تهدید فرصتی به دست آورند و شرکت توانمندی که فقط اسمی از آن وجود داشت اکنون به سمت ساخت همان توربین‌ها برود.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون توربینی در داخل ایران می‌سازیم که اصل آن ساخت اروپای غربی است این شرکت ایرانی به راحتی همه قطعات توربین را می‌سازد و ما از این شرکت هم در بهره‌برداری و هم در تعمیر و نگهداری و تعمیرات اساسی بهره می‌بریم. از سویی ما متوجه شدیم اروپای شرقی را هم داریم که می‌توانیم ارتباط بهتری با آنها داشته باشیم و توربین‌هایی را از آنها وارد کردیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز توضیح داد: البته فناوری توربین‌های اروپای شرقی هم به داخل کشور آمد و شرکت انتقال گاز مسبب داخلی‌سازی و بومی‌سازی این توربین‌ها شد و اکنون سهم عمده‌ای در ناوگان شرکت انتقال گاز دارند به طوری‌که تعداد ۱۰۵ توربین ساخت شرکت داخلی است که از فناوری اروپای غربی بهره برده و حدود ۸۵ توربین هم از ساخت داخل است که فناوری آن از اروپای شرقی بوده و در حال ساخت است.

۴۱ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی از تولید داخلی فیلتر و روغن

جمشیدی‌دانا تصریح کرد: درست است که نواقص و اشکال‌هایی وجود دارد اما ما ریسک بهره‌برداری از آنها را پذیرفتیم. اگر قرار باشد به خودکفایی برسیم و بومی‌سازی انجام شود گروهی باید ریسک آن را بپذیرند و شرکت انتقال این ریسک را پذیرفته است؛ بزرگترین کمکی که شرکت انتقال گاز برای بومی‌سازی و رسیدن به خودکفایی انجام داده پذیرش ریسک داخلی‌سازی و بومی‌سازی این تجهیزات است.

وی افزود: دو مصرف عمده در اقلام مصرفی‌مان داریم؛ روغن و فیلتر که از محل داخلی سازی و صرفه‌جویی حاصل شده سالانه فقط ۲۰ میلیارد تومان از محل تولید فیلتر صرفه‌جویی می‌شود زیرا دیگر از خارج وارد نمی‌شود و همه نیازهای مصرف روغن هم خوشبختانه از شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود که آن هم حدود ۲۱ میلیارد تومان صرفه‌جویی دارد، یعنی سالانه حدود ۴۰ تا ۴۱ میلیارد تومان از داخلی‌سازی و بومی‌سازی و جلوگیری از خرید خارجی فیلتر و روغن… ن. صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با اشاره به برگزاری نمایشگاه دائمی خودکفایی کالا در مناطق عملیاتی انتقال گاز، گفت: تاکنون رویکرد ما این بوده است که بگوییم شرکت‌های دانش‌بنیان این اقلام را ساخته‌اند اما از این پس می‌خواهیم اعلام کنیم ما چه اقلامی نیاز داریم و از شرکت‌ها دعوت کنیم و بگوییم اگر می‌خواهید کاری انجام دهید بیایید و نمایشگاه‌های ما را ببینید تا با توجه به نیاز و اقلام حیاتی ما کار کنید. این هم یک برنامه همسو با موضوع خودکفایی است.

اقلام موجود در شرکت انتقال گاز شناسنامه دارند

جمشیدی‌دانا درباره برنامه‌های شرکت انتقال گاز تا پایان امسال و در افق سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: یک کار زیبا همسو با بحث بهینه‌سازی تعمیرات اساسی انجام شده که مرحله به مرحله است، یعنی زنجیروار ادامه دارد. کار بزرگی که نقشه راه آن از چند سال پیش تهیه شده، یک نرم‌افزار بومی به نام (IPCMMS). در این نرم‌افزار اقلامی که در شرکت انتقال گاز موجود است (که اکنون به حدود ۳ میلیون می‌رسند) ثبت و کد داده شدند.

وی در توضیح بیشتر گفت: همه این اقلام شناسنامه دارند؛ طبق بررسی‌های انجام‌شده حدود ۳۰ درصد تعمیرات پیشگیرانه با مراجعه به این شناسنامه‌ها کاهش یافته است زیرا دیگر نیازی به بازدیدهای بی‌مورد و اقدام‌های اینچنینی نیست.

توربین‌ها ۲۴ ساعته پایش می‌شوند

مدیرعامل شرکت انتقال گاز کار دیگری که می‌خواهیم انجام دهیم و اکنون به‌صورت پروژه پژوهشی است و به تازگی نشستی درباره آن برگزار و مصوب شد و درباره قیمت آن هم به توافق رسیدیم این است که توربین‌ها را پایش وضع کنیم، یعنی از راه دور توربین در حال کار را از روی نصب سنسورهای لرزشی که روی توربین نصب می‌شود از مرکز دیگری در داخل همان منطقه ارزیابی کنیم که این پایش ۲۴ ساعته انجام می‌شود؛ پایش وضع آنها به ما کمک می‌کند که با توجه به ساعت کارکرد توربین‌ها و با توجه به اینکه آیا در مدت زمانی که این توربین کار کرده است حداکثر لود و حداکثر توان توربین از این توربین گرفته شده یا در آب و هوایی که کار کرده گرد و غبار بوده است یا خیر و دیگر موارد، فاصله تعمیرات اساسی‌مان بیشتر می‌شود.

به گفته جمشیدی‌دانا، هرقدر فاصله بین تعمیرات اساسی بیشتر شود کاهش هزینه به دنبال خواهد داشت و این یکی از اقدام‌های ارزشمندی است که تاکنون روی ۱۲ توربین انجام شده و این کار قرار است روی ۱۲ توربین در ایستگاه‌های سمنان، صفاشهر و پاتاوه انجام شود؛ بررسی این موضوع هم حدود چهار سال زمان برده و این هفته به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و یک شرکت توانمند دانش‌بنیان این کار را انجام خواهد داد که با این کار انقلابی ایجاد می‌شود تا بتوانیم عمر تجهیزات را بالاتر ببریم و مصرف قطعات یدکی را به شدت پایین می‌آوریم.

وی تاکید کرد: آنها اعلام کردند که این کار ۲۵ درصد عمر تجهیز را بالا می‌برد، یعنی تضمین کردند که این تجهیز روی توربین‌های زیمنس اس‌جی‌تی ۶۰۰ نصب و پایش وضع می‌شود و با این کار عمر تجهیز و کمپرسور حداقل ۲۵ درصد بالا می‌رود.

۴۵ درصد دارایی‌های شرکت انتقال گاز برون‌سپاری می‌شود

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با بیان اینکه برای برون‌سپاری یک برنامه و نقشه راه داریم، افزود: برای این نقشه باید تا افق ۱۴۰۶، ۴۵ درصد دارایی‌های ثابت شرکت انتقال گاز که حدود ۵۶ ایستگاه تقویت فشار است را برون‌سپاری کنیم؛ برون‌سپاری یعنی تعمیرات و نگهداری را به بخش خصوصی بدهیم و مشارکت بخش خصوصی در جایی که تاکنون به آن اجازه ورود نداده بودیم افزایش یابد.

جمشیدی‌دانا یادآور شد: این کار هیچ جای نگرانی برای منابع انسانی ندارد زیرا شرکت انتقال گاز به قدری گسترده است که هیچ نگرانی به وجود نمی‌آورد.

وی ادامه داد: البته بحثی هم در این باره داریم، اینکه باید پیمانکارهایی داشته باشیم که توانمندی لازم را داشته باشند، یعنی یکی از اولویت‌هایمان این است که پیمانکاران بیایند و ببینند که ما از آنها چه می‌خواهیم و قرار آست آنها چه کاری برای ما انجام دهند، چطور پول دریافت کنند، این دغدغه ماست که احساس می‌کنیم شاید پیمانکاران موجود به تنهایی نتوانند این کار را انجام دهند، ما از آنها می‌خواهیم اگر توانستند دو یا سه پیمانکار با هم حضور پیدا کنند و همراه شوند؛ با این حال برون‌سپاری ایستگاه‌های تقویت فشار بی‌گمان تحولی بسیار عظیم در کشور ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: هم‌اکنون نیز یکی از ایستگاه‌های منطقه پنج عملیات (ایستگاه صفاشهر) به صورت برون‌سپاری اداره می‌شود، حدود ۹ ماه از آغاز این کار گذشته و عملکرد بسیار خوبی داشته است؛ ما از نوع عملکرد آنها بازتاب مثبتی برای نوشتن شرح حال پنج ایستگاهی که سال آینده قرار است برون‌سپاری شود دریافت کردیم. بنابراین بی‌شک کار ارزشمندی خواهد بود که مورد توجه شرکت‌های تابع وزارت نفت هم قرار گرفته است.

جمشیدی‌دانا ادامه داد: هر سال باید دو تا سه مورد را به سمت برون‌سپاری هدایت کنیم تا همه کار به بخش خصوصی سپرده شود، یعنی شرکت انتقال گاز یک نظارت عالی داشته باشد و حجم کار عملیاتی با ظرافت‌های خاص که در شرح حال پیمان می‌آید به بخش خصوصی سپرده می‌شود بنابراین برنامه ما برای آینده انجام دو کار بسیار مهم است؛ برون سپاری و پایش وضع توربین‌ها.

انجام بیش از ۱۸ هزار کیلومتر نشت‌یابی

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که شرکت انتقال گاز در شش ماه نخست امسال چند کیلومتر خط لوله و چند ایستگاه جدید تحویل گرفته است، گفت: بخشی از خط نهم سراسری را تحویل گرفتیم و چند ایستگاه یدک که در واقع در ایستگاه‌های مختلف روی خطوط چهارم و هشتم بودند، از این به بعد «بیتر یونیت‌های» یدک ایستگاه‌ها می‌آید و به ما کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر نشت‌یابی خطوط سراسری انجام شده است، تصریح کرد: روش جدیدی ما این است که دستگاهی روی خودرو نصب می‌کنند که این خودرو در طول مسیر خط لوله حرکت خواهد کرد که سرعت آن ۴ برابر حرکت نفر است و سیگنال‌هایی که از خط می‌گیرد را ثبت و محل نشت را مشخص می‌کند و سرانجام آن محل حفاری می‌شود. این کار مهم و بزرگی است که همسو با پایداری انتقال گاز انجام شده است.

جمشیدی‌دانا یادآور شد: در شرکت انتقال گاز در بحث GIS نیز کار مهمی انجام شده است؛ ما نقشه جغرافیایی خطوط انتقال گاز را به‌طور کامل در اختیار و اطلاعات بسیار به روزی از کل شبکه خطوط گاز کشور داریم و این کمک مهمی در بحث استعلام‌های حریم هم هست.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای هم با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امضا کردیم مبنی براینکه محدوده منع احداث بنا را ما در نقشه مشخص می‌کنیم و هر شخصی قرار است ساختمان بسازد و سند تک برگی ساختمان بگیرد، شرایط و محدوده برای او مشخص می‌شود، یعنی زمانی که می‌خواهد برود و ساختمانی احداث کند در آن سند می‌نویسد که شما اینجا در این بخش اجازه ساخت بنا ندارید و این کار بزرگی است که با استفاده از GIS و تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محقق شد.

دغدغه اصلی من مدیریت است نه مسائل فنی و عملیاتی

مدیرعامل شرکت انتقال گاز در ادامه سخنانش با بیان اینکه سرمایه انسانی دغدغه اصلی من است، تصریح کرد: من به هیچ وجه دغدغه مسائل فنی، تعمیراتی و تعمیرات اساسی را ندارم زیرا انقدر فرد متخصص، دلسوز و کارشناس در شرکت انتقال گاز هست که من مطمئنم با این توانمندی و حساسیتی که وجود دارد موفق می‌شویم همانطور که در سال‌های پیش موفق بودیم.

جمشیدی‌دانا تاکید کرد: دغدغه من نبود آن تعداد منابع انسانی است که بتوانند سرپرست خوبی باشند و مدیریت خوبی انجام دهند، اکنون این دغدغه من است. ما هم‌اکنون کارشناسان بسیار زیادی داریم، شما اکنون بگویید ۱۰۰ کارشناس در سطوح مختلف شرکت انتقال گاز روی توربین، ابزاردهی، برق و مکانیک و… به من معرفی کنید، من به‌راحتی اسامی آنها را به شما می‌دهم اما همین حالا بگویند چهار مدیر ما می‌خواهند بازنشسته شوند و من به منابع انسانی بگویم چهار مدیر دیگر به من معرفی کنید، نداریم؛ یعنی داریم اما روی آنها کار نکردیم و تمرکز فقط بر این بوده که برای نمونه این آقا در خط لوله بسیار خبره است و کارشناس خط لوله است، این آقا کارشناس توربین است و… اما در مباحث مدیریتی کاری نکردیم یا اگر هم انجام شده بسیار ضعیف بوده است.

تربیت مدیران توانمند دغدغه اصلی آینده است

وی افزود: بنده که به عنوان مدیر که اینجا هستم دوره‌های مدیریتی و سرپرستی را گذرانده‌ام اما برخی آموزش خاصی ندیدند؛ یعنی آنچه در خارج از کشور به مدیران یاد می‌دهند را اینجا کسی به ما آموزش نمی‌دهد، اینکه چگونه باید با زیر مجموعه رفتار کنیم، آیا زیر مجموعه برده ماست؟ آیا زیرمجموعه باید ماشین‌وار دستورهای ما را اجرا کند؟ یا آن زیر مجموعه یک انسان است با هزاران مشکل. از نظر من دغدغه تربیت مدیران در آینده بزرگترین چالش شرکت انتقال گاز و وزارت نفت است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز یادآور شد: حدود یک ماه پیش مراسم معارفه‌ای در منطقه هشت عملیات برگزار شد؛ من همین جا باز هم از آقای بایبوردی، مدیر پیشین این منطقه قدردانی می‌کنم. ایشان با من تماس گرفت و گفت قرار است دی‌ماه بازنشسته شود پرسید که چه کسی قرار است جای او بیاید تا آن فرد چند ماه کنارش باشد که تا زمستان فرا نرسیده امور و اطلاعات زودتر به او منتقل شود.

جمشیدی‌دانا دراین باره اظهار کرد: کجای صنعت نفت شما چنین کسی را پیدا می‌کنید؟ چنین افرادی بسیار کم هستند و نسل آنها که با این تفکر در شرکت انتقال گاز کار کردند رو به پایان است و شاید چند سال دیگر این تفکر هم تمام شود. ما برنامه روی کاغذ زیاد داریم؛ برای نمونه می‌گوئیم اگر آقای فلانی نباشد، فلانی هست اما بعد که شاخص‌ها را بررسی می‌کنیم و او وارد کار می‌شود کمبود را احساس می‌کنیم. شخصی داشته‌ایم که همه شرایطش مطلوب بوده اما زمانی که سمت مدیریت یک مجموعه به او سپرده شده آنجا را از هم متلاشی کرده است.

وی با اشاره به افتتاح مرکز ارزیابی کارکنان در شرکت انتقال گاز ایران، گفت: در این باره کار خوبی برنامه‌ریزی و انجام شده است، من در آنجا تاکید کردم که رتبه‌های ۱۷ به پایین که سمت سرپرستی دارند شناسایی شوند و از این افراد آزمون هوش بگیریم و آن جایی که نقص دارند برایشان برنامه آموزشی برگزار کنیم البته یک مدیر از نظر من باید پیش از هر موضوعی امانتدار خوبی باشد.

راه‌اندازی سامانه ارتباطی کارکنان با مدیرعامل

مدیرعامل شرکت انتقال گاز همچنین از راه‌اندازی یک سامانه صوتی و پیامکی برای ارتباط بدنه و کارکنان این مجموعه با مدیرعامل در سراسر کشور خبر داد تا بیشتر در جریان مشکلات و مسائل نیروی انسانی قرار گیرد و برای حل آنها اقدام کند.

جمشیدی‌دانا تاکید کرد: اگر من موفق شوم روی قلب همکارانم حکومت کنم و قلب آنها را به دست آورم، می‌توانم موفق شوم، اگر آنها احساس کنند این ارتباطی دو طرفه و صمیمی است و می‌توانند مسائلشان را به من بگویند من موفق شده‌ام اما اگر اینجا بنشینم و دور خودم حصاری بکشم و هیچ ارتباطی نگیرم موفق نخواهم بود.

وی با اشاره به حل مسئله بیمه تکمیلی کارکنان، یادآور شد: درباره بیمه تکمیلی هم با وجود برخی مشکلات من گفتم ادامه دهیم البته هم اکنون با بیمه دانا ارتباط برقرار کرده و بیمه تکمیلی برقرار شده است، هرچند هنوز هم مشکلی وجود دارد، اینکه پیمان‌های حجمی شامل آن نمی‌شوند و برخی مشکل دارند، من این موضوع را هم پیگیری کردم و در حال بررسی هستند زیرا باید این مشکل را حل کنیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز همچنین از انجام آزمایش پی‌سی‌آر برای کارکنان شرکت انتقال گاز خبر داد و افزود: این کار خوبی بود که در آغاز شیوع ویروس کرونا برای حفظ آرامش منابع انسانی انجام دادیم و تأثیر زیادی در روحیه همکاران داشت زیرا همگی هوشیار شدند که کرونا در کمین ماست و در عین حال احساس کردند سازمان به فکر سلامتی آنان است، خوشبختانه غیر از پنج تا شش نفر بقیه سالم بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار