کد خبر: ۱۳۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد؛
دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از تشکیل کمیته های اخلاق در تمامی مراکز درمانی تابعه دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود عباسی، در جلسه کمیته اخلاق بالینی بیمارستان شهدای تجریش، گفت: بزودی در همه مراکز آموزشی و درمانی و بیمارستان‌های تابعه دانشگاه کمیته‌های اخلاق بالینی ایجاد یا فعال می‌شوند.

وی افزود ریل گذاری اولیه این کمیته‌ها به سال ۱۳۸۶ دوران مدیریت پیشین زالی بر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باز می‌گردد که برای نخستین بار در کشور این کمیته‌ها در مراکز درمانی ایجاد شد.

دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از تلاش‌های رئیس دانشگاه برای راه اندازی این کمیته‌ها در تمامی بیمارستان‌های کشور خبر داد و اظهار کرد: اکنون طبق ضوابط این کمیته‌ها جزئی از ساختار مراکز درمانی است.

عباسی با بیان اینکه برخی مراکز درمانی تابعه دانشگاه نظیر بیمارستان شهدای تجریش، بیمارستان مفید، بیمارستان مدرس و بیمارستان طالقانی از همان زمان با پشتکار و احساس مسئولیت این کمیته‌ها را راه اندازی و مدیریت می‌کردند توضیح داد: متأسفانه برخی مراکز هم بی توجه از کنار آن گذشتند چرا که کمیته‌های اخلاق بالینی نقش و تأثیر بسزایی در آموزش و ترویج اخلاق پزشکی و اخلاق بالینی، ارائه مشاوره اخلاقی و حقوقی، حمایت از حقوق بیماران و پیشگیری از شکایت از پزشکان و کادر درمانی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین برنامه‌هایی که در کمیته‌های اخلاق بالینی باید مورد توجه قرار گیرد و هم اکنون از اولویت برنامه‌های ما در شورای اخلاق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، آموزش همه پزشکان، پرستاران، مدیران، دستیاران و انترن ها، پرسنل درمانی و حتی نیروهای خدماتی از طریق همین کمیته‌های اخلاق بالینی است.

وی گفت: اولین وظیفه هر کارمندی پس از استخدام آشنایی با قوانین و مقررات حاکم بر رشته خود و مسئولیت شناسی است ما به حداقل وظایف خود در مراکز درمان که آموزش پرسنل هست و اساساً حق بر آموزش یکی از حقوق اولیه آنهاست عمل نمی‌کنیم آنگاه چگونه انتظار تحول داریم.

عباسی تاکید کرد: ما وظیفه داریم آموزش و آشنایی پرسنل، کادر درمانی و مدیران را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توضیح داد: از طرفی حمایت از حقوق بیماران محور کار کمیته‌های اخلاق بالینی است. این کمیته‌ها ملجا و پناهگاه بیماران و کادر درمانی هستند تا هم به حمایت از حقوق بیماران بپردازند و هم از بروز شکایت در محاکم و هیأت‌ها جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف کمیته‌های اخلاق بالینی ارائه مشاوره حقوقی، پزشکی و اخلاقی به پزشکان و کادر درمانی است، افزود: پزشکان و جراحان می‌توانند نمونه‌های پیچیده خود را با هدف ارائه مشاوره در این کمیته مطرح کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار