کد خبر: ۱۳۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷

محمدرضا رضایی کوچی

رئیس کمیسیون عمران مجلس

در اینکه شاهد افزایش قیمت مسکن در چند سال اخیر هستیم، شکی نیست اما نکته مهم تأثیر این مسئله بر کاهش معاملات مسکن و مثبت یا منفی بودن این تاثیر است. آنچه باعث رونق بازار معاملات خرید و فروش مسکن می شود، در وهله اول تقاضاست که در مرحله بعدی، عرضه به تعداد نیاز و توان مالی متقاضیان برای خرید است در شرایط کنونی مردم از قدرت مالی کافی برای خرید مسکن برخوردار نیستند، این موضوع به دلیل افزایش چشمگیر قیمت ها در این مدت است و عملا خانوارها به ویژه زوج های جوان توان تأمین مسکن را ندارند.

اما دلایل خرید و فروش، رونق دلالی است. در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از معاملات مسکن توسط دلالان و خریداران سرمایه ای صورت می گیرد و خریداران واقعی در این عرصه به کنار رفته اند. بنابر این دولت باید سازوکارهای لازم برای تأمین مسکن را طراحی کند، مهم ترین راهکار برای تأمین مسکن خریداران واقعی، مدیریت بازار مسکن و تعدیل قیمت ها با افزایش میزان تولید و متعادل کردن نظام عرضه و تقاضاست.

یکی از راهکارهای کوتاه مدت، افزایش قدرت مالی خریداران واقعی است، از این رو دولت می تواند در این عرصه نسبت به افزایش سقف تسهیلات مسکن و کاهش سود وام ها اقدام کند، در تمام کشورها تسهیلات مسکن حدود ۷۰ درصد از قیمت مسکن را پوشش می دهد، اما در کشور ما با وام ارائه شده نمی توان خانه خریداری کرد.

دولت و بانک های عامل باید روشی و مکانیزمی را اجرایی کنند تا تسهیلات خرید مسکن به خریداران واقعی برسد و دلالان در این عرصه نفعی نبرند، اضافه کرد: برخی می گویند افزایش میزان وام موجب گرانی و تورم در بازار می شود، اما به نظرم ابعاد مثبت این مسئله بسیار بیشتر از نکات منفی آن است، هر چند که با مدیریت ارائه تسهیلات به خریداران واقعی و نیازمند این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار