کد خبر: ۱۳۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
یک جامعه شناس گفت: کارتون‌های ترسناکی که کودکان تماشا می کنند ترس‌ها و اضطراب های غیرواقعی را در روان آن‌ها شکل می‌دهند.
بروز ترس‌های غیرواقعی در کودکان در صورت تماشای کارتون‌های ترسناک

فاطمه خادملو جامعه شناسی و آسیب شناس مسائل اجتماعی و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی با‌شگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیرات کارتون هاى ترسناک و تخیلى بر کودکان، اظهار کرد: در عصر اطلاعات، رسانه یکی از ابزارهای قدرتمند برای گذران اوقات فراغت، آموزش و حتی سایر حوزه ها مانند تجارت، شهرت و ... شده است. از میان انواع رسانه، رسانه های تصویری نسبت به سایر رسانه ها در اولویت مصرف قرار دارند.

این روانشناس با اشاره به اینکه از میان مصرف کنندگان رسانه نیز گروه کودکان و نوجوانان با توجه به شرایط زندگی این روزها، جزء مصرف کنندگان اصلی این رسانه هستند، افزود: دلایلی همچون بیماری کرونا و به دنبال آن آموزش مجازی و همچنین ویژگی کنجکاوی کودکان و نوجوانان برای شناخت اتفاقات جدید دنیا و همچنین ویژگی هیجان خواهی آنان موجب شده تا این پرمصرف بودن قابل توجیه باشد.

وی تصریح کرد: از این نظر که رسانه ها یکی از قدرتمندترین کانال های جامع پذیری و فرهنگ پذیری فرزندان در عصر کنونی هستند؛ و به عبارتی این ابزار ارتباطی، وسیله ای قوی برای شکل دهی رفتار انسان ها به طور کلی، و کودکان و نوجوانان به طور ویژه اند؛ و از آنجایی که رسانه بخصوص برنامه های تلویزیون، یا سی دی ها و دی وی دی های خانگی و ... تأثیرات خود را به طور غیرمستقیم و در ناخودآگاه فرد میگذارد و در دراز مدت این ناخودآگاه شکل یافته، بخش مهمی از روان انسان می شود و در ادامه باورهای انسان را شکل می دهد و در نهایت، رفتار را که بخش خروجی یا برونداد انسان است را تحت تاثیر قرار می دهد، بسیار اهمیت دارد.

خادملو با بیان اینکه این درجه اهمیت در خصوص کودکان و نوجوانان از حساسیت بالاتری برخوردار است، ادامه داد: زیرا افکار، باورها و رفتارهای این گروه سنی در حال شکل گیری است و مسیر زندگی آنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. از این حیث، انتخاب نوع کارتون و فیلم برای گروه سنی کودک و نوجوان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

این روانشناس گفت: کارتون ها یا فیلم های تخیلی برای پرورش تخیل کودکان می تواند بسیار مفید و موثر باشند، اما اگر همین فیلم ها از تخیلات منفی یا ترسناک استفاده کرده باشند می توانند تاثیر مخربی بر کودک و نوجوان بگذارند؛ به همان میزان که تخیل مثبت و سازنده می تواند بر رشد خلاقیت و تفکر کودک و نوجوان اثر تکاملی و روبه رشدی داشته باشد، تخیل منفی و باورهای ناسازگار با عواطف انسانی نیز می تواند تاثیر روبه زوال و منفی بگذارد.

وی ادامه داد: از این رو، توجه به نوع کارتون یا فیلم هایی که کودکان و نوجوانان انتخاب می کنند و یا والدین برای آنان انتخاب می کنند، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این انتخاب ها می تواند بر افکار اولیه، باورهای بنیادی و در آینده، رفتارهای کودک و نوجوانمان موثر باشد و چه بسا لایه های پنهانی را در روان فرزندمان شکل دهد که امکان تغییر آن بسیار سخت و یا گاه غیرممکن باشد.

خادملو اضافه کرد: کارتون های ترسناکی که کودکان از آن ها استفاده می کنند ترس های غیرواقعی و بدنبال آن اضطراب های غیرواقعی را در روان آن ها شکل می دهد که اثرات آن بر شخصیت فرد در سال‌های آینده زندگی اش بروز می یابد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: امیدواریم که والدین نسبت به این گونه مسائل در پرورش کودکان خود آگاه باشند تا در نوجوانی با چالش های کمتر و قابل حل تری مواجه بشوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار