کد خبر: ۱۳۲۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، با هر بار شستن شلوار جین حدود ۵۰ هزار الیاف ریز یا ریزالیاف، از آن جدا می‌شود. بخش اعظم این الیاف‌ها در تصفیه‌خانه از فاضلاب جدا می‌شود، اما مقداری از آن با پساب‌ها به رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها راه می‌یابند.

طبق برآورد این محققان که در نشریه انجمن شیمی آمریکا موسوم به نامه‌های فناوری و علوم محیط زیستی منتشر شد، ۲۰ درصد کل ریزالیاف موجود در رسوبات مجمع‌الجزایر قطبی کانادا، ناحیه‌ای واقع در جنوب گرینلند، حاصل از جین آبی است.

۲۳ درصد از کل ریزالیاف موجود در رسوبات دریاچه‌های بزرگ (در مرز آمریکا و کانادا) و ۱۲ درصد ریزالیاف موجود در دریاچه‌های کم‌عمق نزدیک تورنتوی کانادا، ناشی از جین آبی است.

طبق یافته‌های این تحقیق، در هر لحظه نیمی از جمعیت جهان جین آبی یا یکی از انواع جین را به تن دارد. نام‌های تجاری تولیدکننده این جین‌ها توصیه کرده‌اند که ماهی یک بار آن‌ها را بشوییم. اما یافته‌های این گروه از پژوهشگران بخش علوم زمین و دانشکده محیط زیست دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که اکثر کانادایی‌ها شلوار جین خود را تنها پس از دو بار پوشیدن می‌شویند.

در این مقاله آمده است که جین آبی از «الیاف سلولزی کتان طبیعی» ساخته می‌شود و «با رنگ مصنوعی نیلی و سایر افزودنی‌های شیمیایی فراوری می‌شود تا کارایی و دوامش بیشتر شود.»

در این مطالعه آمده است که ریزالیاف جین «طبیعی» است، اما چون با مواد شیمیایی فراوری شده است، تجمع آن در محیط‌های طبیعی ممکن است خطراتی برای زندگی حیوانات و گیاهان داشته باشد.

بررسی‌ها نشان داده است که حدود یک‌پنجم ریزالیاف موجود در ناحیه دریاچه‌های بزرگ از جنس جین است، اما در دستگاه گوارش سیمین‌ماهی رنگین‌کمان (گونه‌ای پرطرفدار هم از لحاظ تجاری وهم در ورزش ماهیگیری) تنها یک ریزالیاف جین پیدا شد.

پژوهشی که ماه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که آلودگی اقیانوس اطلس به پلاستیک ۱۰ برابر بیش از میزانی است که پیش‌تر تصور می‌شد.

این پژوهشگران در پایان نوشته‌اند: «نتیجه می‌گیریم که تجمع ریزالیاف محبوب‌ترین لباس در جهان، یعنی جین آبی، در سراسر محیط زیست زمین، از مناطق معتدل گرفته تا قطب شمال، نشان‌دهنده وسعت بار آلودگی انسان‌ساخت است.»

این گروه پژوهشی دانشگاه تورنتو، گفته‌اند که استفاده از صافی در ماشین‌های لباسشویی ممکن است راهی برای کاهش حجم ریزالیاف‌های ورودی به آبراهه‌ها باشد. راه‌حل ساده دیگر هم این است که جین‌های خود را دیر به دیرتر بشوییم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار