کد خبر: ۱۳۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰

مجتبی یوسفی

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس

بتازگی مسوولان شهری از کمبود حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس در پایتخت گلایه کرده و خواستار این شدند که دولت باید به تعهدات خود در قبال حمل و نقل عمومی عمل کند. این یک واقعیت تاسف آور است که دولت در بحث گسترش و نوسازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری اعم از تاکسی و اتوبوس اقدام خاصی انجام نداده و افزایش  روزافزون قیمت تاکسی و اتوبوس بیانگر ضعف عملکرد دولت بوده و نشان می دهد برای حمایت از حمل و نقل عمومی و کنترل قیمتها هیچ اقدامی انجام نداده است.

نکته مهم اینجاست که در ایران بیشتر قشر متوسط و ضعیف جامعه از حمل ونقل عمومی استفاده می کنند و با توجه به اصلاح قیمت سوخت، میتوان منابع حاصله را در مسیر تقویت و گسترش حمل ونقل عمومی استفاده کرد. در حالی که بر اساس قانون باید بخشی از منابع حاصل از افزایش حاملهای سوخت به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد، متاسفانه این منابع به حوزه حمل و نقل اختصاص پیدا نکرده و از سوی دیگر هزینه اداره شهرها افزایش پیدا کرده و همچنین به دلیل رکود ساخت و ساز، رشد منفی اقتصاد و نبود برنامه مناسب توسط تیم اقتصادی دولت، شهرداریها طی هفت سال گذشته برای پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل خود عاجز ماندهاند چه برسد به کارهای عمرانی و خرید اتوبوس.

در گذشته قیمت اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر نزدیک به یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان است؛ در دولتهای نهم و دهم و پیش از آن
دولت ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه تامین اتوبوس را پرداخت میکرد و بقیه را شهرداریها پرداخت میکردند و این تکلیف قانونی بود اما در حال حاضر دولت هیچ کمکی نمی کند.

فراموش نکنیم که دولت حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانهها در نظر گرفته و بر اساس نظر کارشناسان در سال ۹۸ حتی سال جاری نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه ها درآمد داشته و باید این مبلغ را در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه کند.

در این شرایط دولت موظف است به تعهدات خود در بحث حمل و نقل عمومی عمل کند و وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام دهد اینکه دولت برای تامین درآمد از یارانهها استفاده کند اما تعهدات خود را انجام ندهد به طور قطع با نظارت مجلس روبرو خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار