کد خبر: ۱۳۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: محافظت فردی مردم طی دو-سه ماه گذشته از رعایت 84 درصدی به 58 درصد رسیده است که افزایش آمار ابتلا بیماری در این روز‌ها بیانگر کاهش رعایت اصول بهداشتی توسط مردم است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، محمد فتحی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در این مجموعه برگزار شد، گفت: قاعدتا با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما اگر اصول بهداشتی رعایت نشود پیک سوم شدیدی را در پیش خواهیم داشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان کرد: به خاطر تعطیلاتی که دوسه هفته قبل داشتیم برخی از هموطنان به هشدار ها توجه نکردند سفر ها را آغاز کردند و همان مبنایی شد برای افزایش آمار کرونا؛ در حال حاضر متاسفانه طبق آخرین آمار 25 استان کشور در وضعیت قرمز قرار دارد که البرز هم جزو آن ها است چند روزی است که بر اساس ستاد استانی وضعیت قرمز را اعلام کردیم و تمهیدات لازم را در نظر کردیم. 

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه سعی داریم بتوانیم کنترل روی شرایط فعلی داشته باشیم، ادامه داد: اگر در این شرایط پروتکل ها را رعایت نکنیم زنگ هشدار جدی تر از همیشه به صدا در خواهد آمد، قاعدتا در این میان نمی توانیم یک واحد اداری و یا گروهی از مردم را مقصر بدانیم و بدون شک دلیل بروز چنین مشکلی اشتباهات جمعی است که تنها راه حل همدلی و اتحاد برای از بین بردن همان مشکل است.

وی اظهار کرد: طبق آمارهای اعلامی توسط ستاد ملی کرونا؛ طی دو-سه ماه گذشته میزان محافظت فردی افراد 84 درصد بود در حالی که امروز این محافظت فردی در کل کشور به 58 درصد رسیده است، با دقیق شدن روی آمار به این نتیجه می‌رسیم که نسبت عکس میان محافظت فردی و شیوع بیماری است.

فتحی با تأکید بر اینکه استفاده از وسایل محافظت فردی مهمترین و تأثیرگذار ترین عامل در کنترل بیماری است، اظهار کرد: توصیه می‌کنم شهروندان در این رابطه با احتیاط رفتار کنند معلوم نیست بیماری تا کی ادامه داشته باشد. محافظت فردی یعنی استفاده از ماسک، شست و شوی دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دوری از تجمعات.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در ادامه با اشاره به شیوع ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی در فصل پائیز و زمستان، یادآور شد: در این میان شیوع کرونا ویروس هم مطرح است که بدون شک تشخیص این سه برای کادر درمانی به دلیل شباهت میان علائم سخت خواهد بود، از این رو نیازمند رعایت اصول بهداشتی توسط مردم هستیم.

آخرین آمار ابتلا به کرونا در استان البرز

وی با اشاره به اینکه شرایط روحی و روانی مردم را در نظرگرفته ایم، ادامه داد: شرایط ویژه و حساس است و باید با بالا بردن سطح تحمل اصول بهداشتی را رعایت کنیم تا با کاهش شیوع بیماری و مرگ و میر بر اثر آن همراه شویم. متاسفانه در چند روز اخیر آمار شیوع کرونا در استان البرز افزایش یافته است.

فتحی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: از دیروز تا امروز یکم مهرماه،  ۱۰۵ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

وی افزود: مجموع کل  موارد بستری شامل ( قطعی، محتمل و مشکوک )، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز    ۱۷ هزارو ۲۹۳ نفر  است.

فتحی با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد ۵۹۰ نفر شامل موارد ( قطعی، محتمل و مشکوک )، در مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این تعداد ، ابتلای   ۲۸۵ نفر به بیماری  کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است.

وی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به   ۱۱۰۰ نفر رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در رابطه با شایعات فضای مجازی مبنی بر اینکه آمار فوتی‌های بیماری کرونا واقعی نیست، اظهار کرد: در سطح ملی اظهار نظر نمی‌کنم اما در استان البرز اینگونه نیست، آمار بیماران قطعی کرونا ویروس که جان خود را از دست می‌دهند اعلام خواهند شد.

این مقام مسؤول افزود: در این میان از افرادی که مشکوک به بیماری بودند و جان خود را از دست دادند آزمایش گرفته می‌شوند و حتی اگر بعد از مرگ آزمایش بیماری کرونای فرد را نشان داد به آمار فوتی‌ها اضافه می‌شود.

فتحی با بیان اینکه وارد فاز قرمز کرونا شدیم و احتمال بازگشت محدودیت‌ها وجود دارد، اظهار کرد: تجمعات همچنان ممنوع است، آرامستان‌ها طبق دستورالعمل ستاد کرونا رفتار خواهند کرد و توصیه می‌شود دانش آموزان به صورت مجازی از فعالیت‌های آموزشی بهره مند شوند.

هزینه‌های آزمایش «پی سی آر» چگونه محاسبه می‌شود؟

وی در بخش دیگری در رابطه با هزینه آزمایش «پی سی آر» کرونا، اعلام کرد: در صورتی که فرد مبتلا و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کند و با ویزیت پزشک معالج نیاز به دادن آزمایش است، بدون پرداخت هزینه ای آزمایش انجام خواهد شد، اما برخی از شهروندان برای اطمنیان خاطر و دلایل دیگر به مراکز خصوصی مراجعه کردند و اقدام به دادن آزمایش می کنند که این آزمایش طبق تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد.

فتحی یادآور شد: اگر فردی به مراکز دولتی مراجعه کرده است و طبق دستور پزشک آزمایش «پی سی آر» داده و مجبور به پرداخت هزینه شده است می‌تواند شکایت و اعتراض خود را به صورت کتبی به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند.

توزیع واکسن آنفولانزا در البرز هنوز آغاز نشده است

وی در رابطه با واکسن آنفولانزا، بیان کرد: هنوز واکسن به استان البرز عرضه نشده است، به محض توزیع واکسن در سطح داروخانه‌ها به دست مردم خواهد رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد: واحدهای بازرسی آماده آغاز گشت‌های خود بر داروخانه‌ها هستند و با تخلف‌های احتمالی برخورد جدی خواهند داشت.

انتهای پیام/ج

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار