کد خبر: ۱۳۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
فروش بازیکن برای پر کردن بودجه نیست
ادوین فان‌درسار مدیر بازاریابی باشگاه آژاکس می‌گوید دوست دارد آژاکس عشق دوم هواداران دیگر تیم‌های جهان باشد.

خبرورزشیشهراد باغستانی؛ ادوین فان‌در‌سار، سنگربان پیشین آژاکس و منچستریونایتد که حالا در آژاکس مدیریت می‌کند، در گفت‌وگو با نشریه «گاردین» از دلایل جدایی ستاره‌های آکادمی آژاکس و ضرر مالی در روزهای کرونایی می‌گوید. بخش‌هایی از مصاحبه شماره یک سابق تیم ملی هلند را می‌خوانید.

داستان منچستری‌ها
ادوین فان‌در‌سار خاطرات جالبی درباره برخی بازیکنان تک‌باشگاهی منچستریونایتد تعریف می‌کند. او که پیش از یونایتد در آژاکس، یوونتوس و فولام هم دروازه‌بانی کرده بود، می‌گوید زمانی قصد داشته بازیکنانی مثل پل اسکولز و رایان گیگز را برای ترک انگلیس وسوسه کند، با ذکر این نکات که می‌توانند در کشور دیگر زبان دیگری یاد بگیرند و با فرهنگ دیگری آشنا شوند، علاوه بر اینکه آب‌وهوای مختلفی را تجربه خواهند کرد. حتی ممکن بود پول بیشتری هم بگیرند. پاسخ به فان‌در‌سار هم کوتاه بوده: «نه!» فان‌درسار در این باره بیان کرد: «پل به من گفت خورشید را دوست ندارم! فکر می‌کنم دیوید بکام یکی از معدود بازیکنان انگلیسی بود که یونایتد را ترک کرد و به خارج رفت اما او هم منچستری نبود و اهل لندن بود.»

ترک آژاکس
بازیکنان بسیاری از سال 1995 که آژاکس قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد این تیم را ترک کردند و از هلند خارج شدند. اتفاقی که باعث شد بسیاری از تیم‌های خوب آژاکس از هم بپاشد، مثل همان تیم سال 1995. فان‌در‌سار توضیح می‌دهد: «اگر می‌خواستید در حرفه خودتان پا را فراتر بگذارید، نیاز است که به خارج از کشور بروید. دستمزد بالاتر بود و بنابراین برای ما در هلند برداشتن گام بعدی مهم است.»

فان‌دی‌بیک آخرین بازیکن از نسل خوب آکادمی آژاکس در سالیان اخیر بوده که تیم را ترک کرد. قبل از او هم فرنکی دی‌یونگ، ماتایس دی‌لیخت و کسپر دولبرگ هم از محصولات این آکادمی بودند که رفتند. فان‌در‌سار درباره جدایی فان‌دی‌بیک می‌گوید: «او خوب بود. 10 سال کنار ما بود. دونی عاشق آژاکس است. فکر کنم نیاز بود او یک سال بیشتر بماند.»

آژاکس عشق دوم همه
هدف فان‌درسار از روی کار آمدن به‌عنوان مدیر بازاریابی باشگاه آژاکس بازگرداندن این باشگاه به شکوه اروپایی مثل دهه 1990 بود. او با احساس درباره آژاکس صحبت می‌کند و اینکه چگونه یکی از معدود مواردی است که هرگز برایش تغییر نمی‌کند. او درباره آژاکس می‌گوید: «در دهه 1970 ما کرویف داشتیم، دهه 1980 ریکارد و فان‌باستن را و در اواسط دهه 1990 خودم، رایکارد برای دومین مرتبه، دوقلوهای دی‌بوئر، داویدز، سیدورف، کلایورت و اوورمارس. بعد از آن دوران کمی آرام بود. بنابراین برای اینکه مخاطبان جدیدتری داشته باشیم باید نشان می‌دادیم آژاکس کیست؟ من می‌خواهم طرفدار هر باشگاهی در جهان عشق دومی به آژاکس داشته باشند. بازی هجومی ما و نحوه رشد بازیکنان جوان را دوست داشته باشند. شاید یکی از بازیکنان قدیمی ما در باشگاه شما بازی کند. نبردی که داریم این است که یک نام بزرگ باشیم با بودجه بسیار کمتر و برای مبارزه با غول‌ها و این مبارزه فوق‌‌‌‌العاده است.»

فان‌در‌سار: می‌خواهیم آژاکس عشق دوم همه در جهان باشد

ضرر آژاکس
طبق آمار مؤسسه «دلویت»، درآمد آژاکس در فصل 2019-2018 به 199 میلیون یورو رسیده بود که بین باشگاه‌های اروپایی در جایگاه بیست‌وسوم قرار داشتند. از این میزان 79 میلیون یورو مبلغی بود که از حضور در لیگ قهرمانان به دست ‌آوردند. در حالی که درآمدشان از حق پخش تلویزیونی 10.6 میلیون یورو بود، درآمدی که برای وستهم باشگاه میانه جدولی لیگ برتری 145 میلیون یورو بوده. شیوع ویروس کرونا و نیمه‌تمام ماندن اردیویزی هلند ضرر زیادی به آژاکس و دیگر باشگاه‌های هلندی زد. آژاکس در اولین بازی‌اش در یوهان کرویف آرِنا در ورزشگاه 55 هزار نفری مجبور شد میزبان 12 هزار نفر باشد. به این ترتیب درآمد آژاکس از روز بازی که در فصل 2019-2018 به میزان 2/53 میلیون یورو بوده افت شدیدی خواهد کرد. مدیر آژاکس درباره ضرر کرونایی بیان کرد: «اگر فقط 22 درصد ورزشگاه را پر کنیم از 53 میلیون یورو حدود 11.5 میلیون یورو می‌ماند، بنابرین 41.5 میلیون یورو ضرر خواهیم کرد.»

سیاست فروش بازیکن
فان‌در‌سار درباره فروش ستاره‌های آکادمی هم این‌گونه توضیح می‌دهد: «ما نمی‌گوییم این یک طرح تجاری است، بلکه یک برنامه فوتبال است. ما خواهان موفقیت با بازیکنانی هستیم که آموزش می‌دهیم. اگر طی دو یا سه سال جام کسب کنیم و آنها به سطح بالاتری برسند که علاقه سایر باشگاه‌ها وجود داشته باشد و این باشگاه‌ها بزرگ‌تر باشند، وقت آن می‌رسد که رو به جلو برویم. همچنین این برای دیگران فضا ایجاد می‌کند. سایر بازیکن‌ها هم باید این مسیر را ببینند.»

فان‌در‌سار درباره فروش‌های اخیر باشگاه یعنی زیاش و فان‌دی‌بیک هم بیان می‌کند: «ما انتظار فروش شدید را نداریم. ما نیازی به فروش نداریم. همیشه می‌توانیم بازیکن بفروشیم اما این برای پر کردن جای خالی بودجه نخواهد بود. من می‌خواهم بازیکنان باقدرت را بفروشم، نه برای اینکه پول بسازیم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار