کد خبر: ۱۳۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
دلار در حالی روز گذشته – چهارشنبه ۲ مهرماه ۱۳۹۹ – از مرز ۲۸ هزار تومان عبور کرد که هشدارهایی درباره تداوم روند صعودی دلار مطرح شده است و گمانه زنی‌هایی درباره علت این افزایش نیز شنیده می شود اما تحلیل هایی نیز درباره وجود راهکار برای کنترل قیمت این ارز ارائه شده است که از جمله آنها پیوستن به (FATF) و آزاد شدن منابع ارزی کشور در کشورهای دوست همچون چین است.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  دلار در معاملات ساعات پایانی بازار غیررسمی ارز از مرز ۲۸ هزار تومان عبور کرد و نگرانی از تداوم روند صعودی قیمت این ارز جدی تر شده است چرا عواملی که موجب تعادل بازار ارز شوند از قدرت چندانی در برابر سیل ورود نقدینگی به این بازار برخوردار نیستند.برخی فعالان بازار می‌گویند بانک مرکزی در مقاطع افزایش نرخ ارز با برنامه‌های عملیاتی خود سعی در کنترل و کاهش نرخ دلار می‌کرد؛ اما اکنون به کناری نشسته و بازار ارز را نظاره می‌کند.

 

برخی کارشناسان هشدار می دهند که اگر بانک مرکزیمانع عبور نرخ دلار از ۲۹ هزار تومان نشود، جو روانی ایجاد‌شده در پی عبور نرخ دلار از ۳۰ هزار تومان، پیامدهای مخربی بر اقتصاد کشور خواهد داشت؛ بنابراین توصیه آنها این است که بانک مرکزی ورود کرده و جلوی عبور نرخ ارز از ۲۸ هزار تومان را بگیرد.

 

پیوستن ایران به (FATF) ارزهای بلوکه شده را باز می گرداند

سهراب اشرفی تحلیل گر بازار ارز در این گزارش با اشاره به وعده دوشنبه و گشایش اقتصادی که پیش‌تر از سوی رئیس‌جمهور بیان شده بود، می‌گوید: نزدیک‌ترین تحلیل‌ها برای گشایش اقتصادی، پیوستن ایران به کارگروه ویژه مالی (FATF) بود.

 

پیوستن ایران به FATF منجر می‌شود که بسیاری از مشکلات ارزی کشور نیز حل شود؛ بنابراین اگر ایران به سمت این کارگروه ویژه مالی، پالس‌های مثبتی ارسال کند، می‌توان امیدوار بود تا با بهبود وضعیت صادرات کشور و بازگشت ارزهای بلوکه‌شده، بازار ارز در داخل کشور نیز سر‌و‌سامان پیدا کند و احتمالا دلار به وضعیتی بازگردد که در سال گذشته داشت.

 

چین هم منابع ارزی ایران را آزاد نمی کند

او ادامه می‌دهد: اگر به FATF بپیوندیم، مراودات مالی کشورهای جهان با زمانی ‌که در FATF نیستیم، متفاوت خواهد بود. دست‌کم کشورهای دوست، منابع بلوکه‌شده ارزی کشور را آزاد می‌کنند؛ اما اکنون کشوری مانند چین، به ‌خاطر تحریم‌ها نیست که منابع ارزی ایران را آزاد نکرده؛ بلکه نپیوستن ایران به FATF منجر شد تا این منابع در این کشور باقی بماند. حال اگر ما به FATF بپیوندیم، می‌توانیم مراودات اقتصادی خود را به سوی کشورهای دوست ببریم و در نتیجه ثبات پولی را به کشور بازگردانیم.

 

کاماپرس

2025

برچسب ها: FATF ، چین ، اقتصاد ، جام نیوز ، دلار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار