کد خبر: ۱۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۰
در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته از کمبود تولید 150 هزار تن تایر در کشور خبر داده، مشاور رییس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: بسیاری از تایرهای وارد‌اتی امکان تولید در داخل را دارند و فقط به دلیل رقابت‌ قیمتی وارد می‌شوند که واردات این نوع تایرها ظلم به تولید داخلی است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  ایسنا، سعید تقوایی با بیان این‌که میزان مصرف و تقاضای تایر در کشور سالانه 340 هزار تن است، اظهار کرد: حدود 230 تا 240 هزار تن از تایر مصرفی توسط کارخانه‌های ایران تولید و مابقی وارد می‌شود.
 
وی با اشاره به واردات سالانه 100 تا 110 هزار تن تایر به کشور افزود: بخشی از تایرهای وارداتی تایرهایی هستند که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شوند که از این دسته می‌توان به تایرهای سواری برای رینگ‌های 18 و 19، برخی سایز‌ها در تایرهای رادیال وانتی و کمبود‌هایی در تایرهای باری اتوبوسی رادیال اشاره کرد.
 
مشاور رییس انجمن صنفی صنعت تایر کشور با بیان این‌که صنعت تایر با واردات این دسته از تایر‌ها که میزان آن حداکثر به 30 هزار تن می‌رسد مشکلی ندارد، گفت: بحث اصلی این است که تایر‌هایی را در کشور تولید می‌کنیم اما به دلیل مسائل رقابتی با دامپینگ و قیمت‌شکنی همین تایر‌ها را عده‌ای از چین وارد می‌کنند.
 
تقوایی ادامه داد: برای مثال در تایرهای بایاس باری و اتوبوسی شاید هیچ کشوری نتواند تایری به کیفیت ایران تولید کند اما در همین حال مشابه این تایرها با قیمت‌های پایین از چین وارد می‌شود.
 
وی با بیان این‌که البته اینگونه تایرها در دنیا تقریبا جای خود را به تایرهای رادیال داده‌اند، گفت: وقتی در ایران هنوز ناوگان حمل‌ و نقل ریلی از این تایر استفاده می‌کنند وارد‌ کردن آنها ظلم به تولید در داخل کشور است.
 
عضو کمیته استاندارد صنعت تایر کشور با بیان این‌که صنعت تایر کشور این قدرت را دارد که بخش عمده‌ای از تایرهای وارد شده را تولید کند، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های ما با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی‌شان کار می‌کنند.
 
تقوایی درباره‌ عملیات تحقیق و توسعه در کارخانه‌های ایران در حوزه تایر گفت: شرکت‌ها برای تحقیق و توسعه برنامه دارند که این برنامه‌ها نیز بیشتر به سمت سایزها و الگوهای خودروهای جدید است. برای مثال برای مدت زیادی تایر خودرو سراتو از کشور‌های خارجی وارد می‌شد اما در حال حاضر ما اقدام به تولید آن می‌کنیم.
 
به گفته وی تایرهای SUV برای این دسته از خودروها مثل سوزوکی گرندویتارا برای اولین‌بار در سال گذشته به‌طور آزمایشی تولید شد و از امسال به بازار ارائه می‌شود.
 
مشاور رییس انجمن صنفی صنعت تایر کشور گفت: برای عملیات تحقیق و توسعه در صنعت تایر کشور نیازمندیم که حمایت بیشتری از سوی ارگان‌ها از این صنعت انجام شود.
برچسب ها: تایر ، چینی ، ارزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار