کد خبر: ۱۳۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
معاون حقوقی سازمان بورس تبیین کرد؛
بازارگردان‌ها در بازار سرمایه محور تعادل‌اند و هر چه این بازار بزرگ‌تر می‌شود، ضرورت تقویت صندوق‌های بازارگردان محسوس‌تر خواهد بود؛ اخیرا سازمان بورس و اوراق بهادار هم بار دیگر بر این تاکید کرده و شرکت‌هایی را که در بازار سرمایه حضور دارند ملزم کرد که حداقل یک بازارگردان داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس در همین زمینه گفت: نهاد ناظر ضمن نظارت و رصد جدی بر این الزامات، در جهت تقویت نهاد بازارگردانی از تمام ابزارها استفاده خواهد کرد.
وی نهاد بازارگردانی را یکی از کلیدی‌ترین و ضروری ترین نهادهای مالی موثر در بازارهای سرمایه معتبر و پیشرو خواند و گفت: این نهاد در نقدشوندگی و مدیریت هیجان و نوسانات بازار نقش اساسی داشته و به عنوان یکی از انواع نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال ۱۳۸۴ محسوب و عملیات و اقدامات آن تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است.
جمالی تصریح کرد : وجود بازارگردان به ازاء هر ورقه بهادار در بازار سرمایه امری ضروری و از مکانسیم های بازار سرمایه بوده و مطابق با مفاد دستورالعمل‌های پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، ناشران اوراق بهادار ملزم به داشتن حداقل یک بازارگردان هستند.
عضو هیات مدیره سازمان بورس توضیح داد: این الزام علاوه بر اینکه به عنوان یکی از شرایط متقاضیان پذیرش در بورس مربوطه لحاظ شده، یکی از حلقه‌های مهم در جهت تکمیل اثربخشی و ارائه خدمات در بازار سرمایه خواهد بود.
معاون حقوقی سازمان بورس ادامه داد : از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت جدی بر این الزامات نظارت و رصد داشته و در جهت تقویت نهاد بازارگردانی از تمامی ابزارها استفاده خواهد کرد.
جمالی تاکید کرد: ناشران و سهامداران عمده‌ای که بر خلاف مقررات ظرف مهلت مقرر، برای معرفی بازارگردان اقدام نکنند، مرتکب تخلف انضباطی شده و با برخورد جدی سازمان بورس مواجه خواهند شد؛ همچنین  بازارگردانان معرفی شده در صورت تخطی از مقررات و تکالیف محوله، متناسب با اقدامات خلاف مقررات به مجازات‌های مربوطه از جمله لغو مجوز فعالیت محکوم خواهند شد.
وی افزود: بدیهی است در صورتی که اقدامات مذکور واجد وصف مجرمانه باشند، مرتکبین به مراجع قضایی معرفی شده و سازمان بورس و اوراق بهادار راتب را تا حصول نتیجه و اجرای آرای قضایی صادره پیگیری خواهد کرد.
جمالی تاکید کرد: لازم است تمامی ناشران اوراق بهادار پذیرفته شده یا در حال پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، نسبت به اجرای این مقررات اهتمام کافی داشته باشند و همچنین بازارگردانان نیز به عنوان یکی از ارکان مهم هماهنگی و تنظیم سفارش‌های خرید و فروش، در ایفای نقش خود جدیت داشته و به صورت حرفه‌ای به فعالیت بپردازند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار