کد خبر: ۱۳۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

سلامت نیوز:۱۶ تا ۶۸ درصد سالمندان از اختلالات در خواب شکایت می‌کنند و تحقیقات نشان می دهد که رایج‌ترین اختلال خواب میان سالمندان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از شادمان، اختلال خواب به نارضایتی از کیفیت مقدار خواب انرژی بخش گفته میشود که دارای ویژگی‌های اشکال در به خواب رفتن، اشکال در خواب ماندن، بیداری مکرر و ناکافی بودن زمان خواب است که به ضعف کارکرد روزانه منجر میشود.


عوامل متعددی نظیر جنس، سن، وضعیت اشتغال، وضعیت تأهل، طبقه اجتماعی، محل سکونت، سالمت جسمی، روانی، وضعیت تغذیه‌های و ... میتوانند در ایجاد اختالالت خواب مؤثر باشند، اما به نظر میرسد که از میان عوامل ذکرشده فوق، سن بیشترین سهم را در ایجاد مشکلات خواب داشته باشد و با افزایش جمعیت سالمندان، مشکلات خواب روز به روز نمود بیشتری پیدا میکند.


با توجه به روند تغییرات فیزیولوژیک و روانی در سالمندان ازجمله کاهش هدایت عصبی به ۹۶ درصد در سن ۶۰ سالگی و ۸۸ درصد در سن ۸۰ سالگی و نیز کاهش میزان سوخت وساز پایه به ۹۶ درصد در سن ۶۰ سالگی و به ۸۴ درصد در سن ۸۰ سالگی و نیز تغییرات شاخص عملکرد قلبی، ظرفیت حیاتی ریه و جریان پلاسمایی کلیه، اختالل خواب نیز عوارضی را ایجاد میکند.


یکی از راه‌های پرداختن به خواب و مشکلات آن، استفاده از طب مکمل و طب سنتی است و مطالعات نشان دهنده افزایش گرایش سالمندان و سایر گروه‌های سنی به این درمان‌ها بوده است.طب مکمل و جایگزین، گروه متنوعی از مراقبت‌های پزشکی و سالمتی با محوریت مصرف کننده را تشکیل می‌دهد که درحال حاضر خارج از حیطه پزشکی متداول است و اساس درمان در این شیوه‌ها تحریک و تقویت بدن و سیستم ایمنی برای پیشگیری و درمان بیماری هاست.


به لیمو از گیاهانی است که خواص آرامبخش، تسکین دهنده و تقویت کننده اعصاب دارد و می‌تواند در درمان مشکلات مربوط به خواب به کار رود، با توجه به تاریخچه طولانی مدت استفاده بومی و محلی از گیاه به لیمو برای ایجاد آرامبخشی و درمان بی خوابی در ملل و اقوام مختلف و نظر به اینکه یکی از ترکیبات گزارش شده در آنالیز شیمیایی این گیاه، موسیلاژ (لعاب) است.و ازآنجاکه از ویژگی ها و کاربردهای موسیلاژ رطوبت بخشی و نگهداری و حفظ رطوبت است،

بنابراین این دارو میتواند در بهبود علائم بی خوابی سالمندان مؤثر باشد. یکی از رو شهای پرکاربرد استفاده از گیاهان معطر، استفاده از آنها در رایحه درمانی است و با توجه به بو و رایحه های که گیاه به لیمو دارد، می توان از آن برای رایحه درمانی استفاده کرد. با توجه به خواص آرام بخشی که برای به لیمو ذکر شد و با این مکانیسم اثر احتمالی رایحه درمانی، می تواند روی خواب و مشکلات مربوط به آن مؤثر باشد.


این پژوهش با عنوان بررسی تاثیر روغن به لیمو بر اختلالات خواب سالمندان، توسط مهرداد کریمی،رباب صحاف، سیران محمدی و غیره در بهار 99 در نشریه علمی پژوهشی سالمند منتشر شده است، شما می‌توانید با کلیک بر روی عنوان بررسی تاثیر روغن به لیمو بر اختلالات خواب سالمندان متن کامل این مقاله را مشاهده کنید.

منبع : نشریه علمی پژوهشی سالمند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار