کد خبر: ۱۳۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، تجربه واگذاری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در خوزستان نشان داده است زمان زیادی از واگذاری‌ها نمی‌گذرد که شاهد تجمع و نارضایتی نیروی انسانی همان شرکت‌ها به دلیل اخراج عده‌ای از کارکنان همان شرکت با هدف تعدیل نیرو، تعویق حقوق کارکنان، غیر فعال شدن خطوط تولید یا واحدهای تولیدی و... هستیم. نیروگاه رامین یکی از بزرگترین  و مهمترین بنگاه‌های اقتصادی در خوزستان است که واگذری سهام آن میان اخبار رسمی و غیر رسمی در جریان است اما آنچه سبب نگرانی‌هایی برای نیروی انسانی این شرکت شده است زمینه‌سازی‌هایی است که توسط مسئولان این نیروگاه برای واگذاری سهام آن می‌شود.

دستور وزارت نیرو در سال ۹۴ بر زمین ماند

سال ۹۴ به دستور وزارت نیرو مقر شده بودکارکنان پیمانکار نیروگاه رامین تبدیل به نیروی‌های پیمانکار رسمی شوند اما تعلل مسئولان وقت نیروگاه رامین سبب شد دستور وزارت اجرایی نشود و اکنون که نیروگاه در آستانه واگذاری ۱۵ درصد از سهام(به گفته سازمان خصوصی‌سازی) است مسئولان این نیروگاه به جنب‌وجوش افتاده تا دستور وزارت نیرو در سال ۹۴ را با شرایط آینده نیروگاه پس از واگذاری وفق دهند.

ترس پیمانکاران از تعدیل نیروها پس از فروش سهام

یکی از کارکنان پیمانکار نیروگاه در این رابطه گفت: اگر سهام نیروگاه به فروش برسد نیروگاه موظف است مطالبات  و حق و حقوق نیروهای رسمی مانند ۶۵ درصد افزایش حقوق، حق مناطق جنگ‌زده و حق مسکن را پرداخت کند، حق مسکن یک سال و نیم از حقوق ۲۰۰ نفر از پرسنل  نیروگاه حذف شده بود که پس از  شکایت پرسنل از مدیریت نیروگاه به هر کدام از نیروها مبلغ ۱۵ میلیون پرداخت شد. کل نیروگاه به دست نیروهای پیمانکار می‌چرخد و تعداد نیروی‌های پیمانکار بیشتر از نیروهای رسمی است و قطعاً بعد از فروش سهام این نیروهای رسمی هستند که در نیروگاه می‌مانند اما اگر نیروها طبق دستور وزارت در سال ۹۴  رسمی بشوند به طور حتم مدیریت جدید نمی‌تواند عذر نیروها را بخواهد.

جذب نیروهای پیمانکار از طریق آزمون

این نیروی پیمانکار با بیان اینکه طبق دستور وزارت در سال ۹۴  نیروهای پیمانکار می‌توانستند بدون آزمون با سابقه ۵ سال و چارت فنی به رسمی تبدیل شود، عنوان کرد: اکنون با گذشت چند سال از دستور وزارت قرار است ۱۰ مهر امسال از ۱۹۰ نفر نیروی بهره برداری، ۱۱۰ نفر نیروی تعمیرات و ۵۰ نفر نیروی اداری یعنی کسانی که دارای مدارک فوق دیپلم، کارشناسی، ارشد و دکتری دارند آزمون بگیرند. به ما گفته‌اند در مرحله اول ۱۶۲ نفر رسمی می‌شوند و بعد مدتی آزمون دیگری  برگزار می‌شود تا چند نفر دیگر را رسمی کنند و مابقی را در اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز از طریق آزمون رسمی می‌کنند.

جای خالی ۴۵۶ نفر در ساختار سازمانی نیروگاه

رحیم دیگر نیروی پیمانکار نیروگاه رامین است، وی در توضیح شرایط پیش آمده، اظهار کرد: تعداد کل کارکنان پیمانکار نیروگاه رامین ۹۵۲ نفر است که از این تعداد ۳۵۰ نفرکارکنان پیمانکار دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند که با این شرایط می‌توان علاوه بر  رسمی کردن کل نیروهای پیمانکار داری مدرک تحصیلی  تعداد ۱۰۶ نفر دیگر را نیز رسمی کرد. در حال حاضر جای تعداد ۴۵۶ نفر در چارت سازمانی نیروگاه رامین خالی است که این تعداد را می‌توانند رسمی کنند. اما برخی مسئولان نیروگاه ضمن بی‌توجهی به دستور وزارت نیرو اکنون با انجام یکسری مکاتبات اداری با وزارت نیرو درصدد هستند در این شرایط کرونایی از طریق آزمون کتبی(سال ۹۹) و مصاحبه اقدام به رسمی کردن افراد کنند. یکی از مسئولان نیروگاه به دلیل مخالفت با برگزاری آزمون در هفته گذشته برکنار شد چرا که معتقد بود تمام پرسنل دارای شرایط رسمی شدن است.

کارکنان نگران نباشند

پیش از این ابوالقاسم شمسی جامخانه، عضو هیئت عامل و معاون قیمت‌گذاری و آماده‌سازی بنگاه‌ها سازمان خصوصی‌سازی گفته بود: واگذاری نیروگاه به آن صورت که نگرانی به وجود بیاورد انجام نمی‌شود و چنین برنامه‌ای را نه سازمان خصوصی‌سازی و نه دولت دارد. قطعاً آسیب‌های ناشی از واگذاری به بخش خصوصی که در گذشته رخ داده به صفر خواهد رسید و نخواهیم گذاشت کوچکترین نگرانی برای کارکنان ایجاد شود. قرار نیست با خصوصی‌سازی اشتغال کاهش پیدا کند برعکس باید کارایی، اشتغال و بهره‌وری در نیروگاه افزایش پیدا کند.

تعدیل نیرو اتفاق نخواهد افتاد

خلیل محمدی، مدیرعامل بهره‌برداری نیروگاه رامین نیز در این رابطه گفت: در صورت ارائه ۱۵ درصد سهام نیروگاه در بازار بورس نیز هیچ اتفاقی به لحاظ تعدیل نیرو نخواهد افتاد و شرکت با همین ساختار به کار خود ادامه خواهد داد. قطعاً نه قرار است از تعداد نیروی انسانی نیروگاه کم شود و نه تغییری در حقوق و مزایای کسی ایجاد شود و نگرانی‌های به وجود آمده بی‌دلیل است.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار، حدود سه ماه است که کارکنان رسمی نیروگاه به دلیل یکسری حق و حقوقی که دریافت نکردند دست به اعتراض زده‌اند. علاوه بر این ۶۵ درصد افزایش پایه حقوق، حق مناطق جنگ‌زده همچنین حق لباس کار و کفش و...  برای کارکنان پیمانکار اجرا نشد.

نیروگاه رامین اهواز، بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور است که قسمت اعظم تأمین برق استان خوزستان و پایداری شبکه سراسری برق کشور به این نیروگاه وابسته است. این نیروگاه که در شهر ویس، کیلومتر ۲۰  جاده ملاثانی- اهواز قرار دارد در حال حاضر ۴۹ درصد سهام نیروگاه رامین اهواز دست بخش خصوصی و ۵۱ درصد دولتی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار