کد خبر: ۱۳۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
شهردار منطقه ۲۲، از تعیین تکلیف ۲۳۵ هکتار زمین متعلق به شهرداری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی نوذرپور، گفت: محدوده شمال‌غربی تهران تا چند دهه قبل بیرون از محدوده شهر تهران بود و زمانی که به پایتخت اضافه شد، ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻌﯿﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ اﻣﻼک واﻗﻊ در طرح‌های دوﻟﺘﯽ و شهرداری‌ها در آن مصداق پیدا کرد. منطقه۲۲ در سال۱۳۷۱ از محدوده خدماتی ۲۵ساله شهر که جزو محدوده قانونی شهر نبود، جدا و وارد محدوده قانونی شهر ‌شد. از همان زمان اراضی این منطقه ارزش پیدا کرد و نهادهای مختلفی ساخت‌وساز در آن را شروع کردند اما باید بخش بزرگی را به شهرداری می‌دادند.

وی با بیان قوانین تأمین زمین شهری در گذشته، ادامه داد: در سال۷۸ در صورت‌جلسات ۳۲۰ (طرح تفصیلی) و بند۳ مصوبه‌۳۵۷ (مصوبه ۳۰- ۷۰) کمیسیون ماده۵ آمده است که ۷۰درصد هر ملک بالای هزار متر که در شهر قرار می‌گیرد، در اختیار شهرداری خواهد بود. این قاعده از سال‌۷۸ تا ‌۹۶ اجرا می‌شد ولی در این سال مورد اعتراض واقع شد و دیوان عدالت اداری آن را لغو کرد، زیرا مطرح شد که کمیسیون ماده۵ نمی‌تواند فارغ از قوانین و مقررات کشور چنین حکمی بدهد.

نوذرپور همچنین درباره انتقال مالکیت و استفاده رسمی و قانونی از این اراضی برای شهرداری، افزود: متوجه شدیم اراضی ۵۱۱ هکتاری مربوط به بنیاد تعاون ارتش که طبق ۳۰-۷۰ باید سند ۳۵۰ هکتار آن می بایست به شهرداری انتقال داده می‌شد اما مراحل انتقال مالکیت آن طی نشده است . بخشی از این اراضی که در تصرف شهرداری قرار گرفته بود، اساسا سند مالکیت نداشت و مالک آن اداره کل راه‌وشهرسازی بود. جلساتی با مدیران تعاونی‌ ارتش در سال۱۳۹۶ برگزار شد، سال گذشته، ۹۷ هکتار (۲۷هکتار زمین و بقیه معابر) را که در جنوب همت قرار داشت و از قبل برای آن سند مالکیت وجود داشت، باز پس گرفته شد، اما پیگیری انتقال بقیه اراضی کار سختی برای منطقه بود.

وی ادامه داد: بعضی از ساخت‌وسازها در چارچوب پروانه ساختمانی نبود. با بازرسی‌هایی که انجام شد، نزدیک ۱۰۰هزارمتر مغایرت مشخص شد که طبق قانون پرونده تخلفات را به ماده۱۰۰ فرستاده شد. رأی اول تخریب بود و رأی دوم هنوز صادر نشده است. از وقتی که انتقال سند زمین به تأخیر افتاد، در صدور مجوزهای بعدی محدودیت ایجاد شد. براساس مصوبه کمیسیون ماده۵ اگر انتقال مالکیت انجام نشود، مجوز ساخت در ۳۰درصد باقیمانده باطل است. بنابراین تا تکلیف زمین‌ها روشن نشده بود، می‌توانستیم مانع فعالیت عمرانی شویم.

نوذرپور درباره علت توقف کار ساخت مجموعه تفریحی و گردشگری هزار و یک شب تا شهریور ماه امسال گفت: در شهریور امسال وکالت بلاعزل انتقال سند ۱۲۶هکتار به شهرداری منطقه داده شد، و مابقی آن تا ۳۵۰هکتار هم در شبکه معابر و حریم مسیل یا حریم شهر قرار دارد که نمی‌توانند از آن استفاده کنند و ارگان دیگری نمی‌تواند برای آن سند بگیرد. اقداماتی برای ساخت مجموعه تفریحی و گردشگری در آن انجام شد ولی شهرداری باید به تناسب پیشرفت فیزیکی سند مالکیت درصدی از آن را در اختیار شریک خود قرار می‌داد اما زمین‌ها نه به نام شهرداری و نه به نام ارتش بودند، بنابراین، کار تا شهریور امسال متوقف شد.

زمین های شهرداری پس گرفته شد

وی در ادامه  بازپس گرفتن زمین های مربوط به شهرداری گفت: امسال شهرداری منطقه۲۲ توانسته است ۱۶هکتار هم از بنیاد تعاون سپاه در شهرک شهید خرازی که مربوط به توافقی در گذشته است را دریافت کند. براساس توافق باید تا پایان کار این شهرک حدود ۷۰هکتار به شهرداری داده شود. از این هم قسمتی در شبکه معابر قرار می‌گیرد. نزدیک به یک هکتار اراضی از نیروی هوافضای سپاه پس گرفته خواهد شد و به‌جز اینها ۱۷فقره اسناد از مالکان خصوصی دریافت شده و مساحت آنها بیش از  ۸ هکتار است.

نوذرپور افزود: شهرداری منطقه توانسته جمعا ۲۳۵هکتار زمین از تعهدات باقیمانده را دریافت کند که می‌توانیم بعضی موارد دیگر مانند حدود ۳.۸هکتار زمین دانشگاه علامه طباطبایی را به آن بیفزاییم. اگرچه همه این زمین‌ها به‌صورت قابل استفاده نیست و بخش زیادی از آنها در محدوده بزرگراه‌های وسیع منطقه قرار دارد.

وی با اشاره به دسته دیگری از زمین‌هایی که باید به شهرداری برگردد، افزود: بند۶ ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها که در سال۱۳۳۴ تصویب شد، به شهرداری اجازه می‌دهد که برای خدمات آموزش فرهنگی، هنری و اجتماعی، اراضی و مستحدثاتی را با حفظ مالکیت به سازمان‌های مردمی بدهد تا از آن بهره‌برداری کنند. البته این باید با تأیید شورای شهر باشد. 

وی به چند مورد انحراف از بند ۶ که مراحل قانونی مانند تأیید شورای شهر را طی نکرده‌اند، اشاره کرد و گفت: مساحت مجموع آنها ۳۱هزار مترمربع و به ارزش تقریبی ۳۷۲ میلیارد تومان است. ۱۳فقره را که کاملا خارج از مصادیق بند۶ بود، شناسایی کردیم و درصدد رفع تصرف با نظر کمیته معاونت اجتماعی هستیم. با رفع مشکلات سندی، به‌نظر می‌آید موضوع املاک پروژه‌های کلان مانند هزارویک‌شهر هم حل شود و سندهایی که چند دست بین نهادهای مختلف دست‌به‌دست شده بودند، به نتیجه قانونی برسد.

۴۷۲۳۱
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار