کد خبر: ۱۳۴۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
براساس نتایج نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که به محض پایان اولین مناظره انتخاباتی آمریکا انجام شد، جو بایدن دموکرات توانست رئیس‌جمهوری آمریکا را با اختلاف اندک شکست دهد.

بایدن پیروز اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

براساس نتایج نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که به محض پایان اولین مناظره انتخاباتی آمریکا انجام شد، جو بایدن دموکرات توانست رئیس‌جمهوری آمریکا را با اختلاف اندک شکست دهد.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، پس از برگزاری یک مناظره پرهیاهو که مجری‌ نمی‌توانست دونالد ترامپ را آرام کند که صحبت‌های جو بایدن و خودش را قطع نکند، ۴۸ درصد از تماشاچیان این مناظره بایدن را با پیروز دانستند و ۴۱ درصد هم به ترامپ رای دادند و ۱۰ درصد این مناظره را برابر ارزیابی کردند.

بازتاب مناظره ریاست جمهوری این نامزدها در شبکه‌های اجتماعی قابل توجه است. بسیاری از کاربران روی لحن تهاجمی ترامپ و قطع کردن پیاپی صحبت‌های بایدن و کریس والاس اشاره داشته و تاکید می‌کنند که اگر مناظره‌های بعدی هم به این شکل باشند، بیهوده خواهند بود.

مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» در کلیولند ایالت اوهایو با مجری‌گری «کریس والاس» که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای حول محورهای سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید-۱۹، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و درستی انتخابات انجام شد.

نتایج نظرسنجی سی‌ان‌ان هم نشان می‌دهد، شش تن از هر ۱۰ تماشاچی مناظره انتخاباتی سه‌شنبه شب آمریکا گفتند که بایدن بهترین عملکرد را در این مصاف رو در رو داشته است و تنها ۲۸ درصد چنین نظری درباره ترامپ داشتند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در مصاحبه‌ها با همین شرکت‌کنندگان پیش از آغاز مناظره جو بایدن دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری‌خواه، ۵۶ درصد گفتند انتظار دارند که بایدن عملکرد بهتری نشان دهد، در حالی که ۴۳ درصد چنین انتظاری از ترامپ داشتند.

این نتایج پس از مناظره، تقریبا مشابه نتایج نظرسنجی‌های پس از مناظره در سال ۲۰۱۶ است که اولین مناظره انتخاباتی میان ترامپ و هیلاری کلینتون دموکرات برگزار شد. در آن نظرسنجی، ۶۲ درصد به عملکرد بهتر کلینتون اعتقاد داشتند و ۲۷ درصد ترامپ را تایید کردند.

حدود دو سوم از شرکت‌کنندگان معادل ۶۵ درصد گفتند، پاسخ‌های بایدن صادقانه‌تر از ترامپ بوده و حملات او به رئیس‌جمهوری آمریکا را منصفانه دانستند؛ ۲۹ درصد هم چنین نظری درباره ترامپ داشتند. در مجموع ۶۹ درصد حملات بایدن علیه ترامپ را منصفانه تشخیص دادند و تنها ۳۲ درصد گفتند حملات ترامپ منصفانه بوده است.

عمده شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین گفتند، آنها به این معاون سابق باراک اوباما بیش از رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا اعتماد دارند؛ از جمله در بحث نابرابری نژادی (۶۶ درصد اعتماد به بایدن، ۲۹ درصد اعتماد به ترامپ)، بهداشت و درمان (۶۶ درصد اعتماد به بایدن، ۳۲ درصد اعتماد به ترامپ)، شیوع کرونا (۶۵ درصد اعتماد به بایدن، ۳۴ درصد اعتماد به ترامپ) و نامزد دیوان عالی آمریکا (۵۴ درصد اعتماد به بایدن، ۴۳ درصد اعتماد به ترامپ).

در بحث اقتصاد، تماشاگران مناظره انتخاباتی پرتنش آمریکا دو دسته شدند؛ ۵۰ درصد بایدن و ۴۸ درصد ترامپ را ترجیح می‌دهند.

در مجموع ۶۳ درصد از کسانی که مناظره را تماشا کردند، گفتند که بایدن برنامه بهتری برای حل مشکلات آمریکا دارد. ۳۰ درصد هم چنین نظری درباره ترامپ داشتند. ۵۵ درصد بایدن را رهبری قدرتمندتر دانستند و این آمار برای ترامپ ۴۳ درصد شد.

 به نظر نمی‌رسد که این مناظره، روی اولویت رای‌دهی مردم یا نظر کلی‌ آنها درباره این دو نامزد تاثیر چندانی گذاشته باشد.  

اکثر تماشاگران مناظره (۵۷ درصد) گفتند که مناظره سه‌شنبه در انتخاب آنها برای ریاست جمهوری اثری ندارد، در حالی که آن گروهی که با این مناظره انگیزه گرفتند، ۳۲ درصدشان گفتند که به بایدن رای می‌دهند و ۱۱ درصد هم ترامپ را انتخاب کردند. از نطر ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان، بایدن بهتر به نگرانی‌ها درباره نامزدی‌اش پاسخ داد، در حالی که ۳۷ درصد چنین نظری درباره ترامپ داشتند.

نظرسنجی سی‌ان‌ان پس از مناظره از ۵۶۸ رای‌دهنده ثبت‌نامی که این بحث‌ها را تماشا کردند، به صورت تلفنی انجام شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار