کد خبر: ۱۳۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳

سلامت نیوز: سخنگوی وزرات بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی خط قرمز وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا است و تنها از این طریق می‌توان شیوع کرونا را کنترل کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر سیما سادات لاری عصر چهارشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران در ساری افزود : در شرایط فعلی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای رعایت پروتکل های بهداشتی از ضمانت اجرایی و قانونی لازم برخوردار نیست ، در حالی که تجربه ثابت کرده است که با رعایت این پروتکل ها شیوع ویروس بشدت کاهش می یابد.


وی با اعلام این که میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور روند کاهشی دارد ، گفت : وضعیت استان ها در این زمینه متفاوت است به گونه ای که در مازندران میزان رعایت از میانگین کشوری پایین تر است که باید راهکارهای فرهنگی برای افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک اندیشیده شود.معاون وزیر بهداشت اظهار داشت : اگر رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در سطح کشور افزایش یابد ، آمار ابتلا به ویروس کرونا و آنفلوانزا نیز کاهش خواهد یافت و نیاز به واکسن هم کم خواهد شد.


وی افزود : در نیمکره جنوبی که فصل سرما را پشت سر می گذارند، بررسی ها نشان داده که با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک ابتلا به آنفلوانزا حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است و ما نیز می توانیم با استفاده از ماسک از روند افزایشی ویروس کرونا و آنفلوانزا جلوگیری کنیم.


سادات لاری با اشاره به درخواست ستاد مقابله با کرونای مازندران از ستاد ملی برای افزایش اختیارات استانی ، گفت : وزارت بهداشت با افزایش اختیارات ستادهای استانی مقابله با کرونا موافق است و می دانیم که اختیارات فعلی که برای محدود سازی یک هفته ای از سوی ستاد ملی به استان ها داده شد، کفایت نمی کند.


مرگ‌ومیر کمتر کرونایی در مازندران
وی افزود : اختیار فعلی محدود سازی نیز منوط به تایید وزارتخانه های کشور و بهداشت است و این پروسه شاید خیلی قابلیت اجرایی مطابق با خواست و مطالبه استانی نداشته باشد و نیاز است که به استان ها اختیارات بیشتری در این ارتباط داده شود.سخنگوی وزارت بهداشت گفت : با رفع محدودیت ها و بازگشایی کسب و کار نیاز به افزایش اختیارات استانی در حوزه تصمیم گیری بر اساس بافت فرهنگی متفاوت استان ها وجود دارد به نظر می رسد باید به گونه ای این اختیارات ستاد استانی افزایش یابد که مدیران استانی بتوانند متناسب با شرایط فرهنگی استان و منطقه تصمیم گیری کنند.وی با اشاره به مسافر پذیر بودن مازندران ، این استان را نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیرتر از سایر استان های کشور دانست و اظهار داشت : با این وجود ، با مدیریت خوب ستاد مقابله با کرونا در استان آمار مرگ و میر در موج دوم در این استان پایین تر از کشور بود.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهارداشت : در موج دوم میزان مرگ و میر ناشی از کووید- ۱۹ در سطح کشور به میزان ۱۰ درصد بستری بیماران قطعی کووید ۱۹ بود ، ولی این آمار در مازندران به حدود هشت درصد رسید که ۲ درصد کمتر از میانگین کشوری و نشانگر موفقیت مدیریت ستاد کرونا در این استان است.سادات لاری کمتر بودن میانگین آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در مازندران طی موج دوم را ناشی از اجرای طرح هایی چون غربالگری دانست و از مدیران و کادر درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل قدردانی کرد.


موج دوم شیوع کرونا در مازندران از اواسط تیر ماه شروع شد و اواخر مرداد هم به نقطه پیک رسید. در حالی که در اوج شیوع موج دوم ، آمار بیماران بستری مبتلا به کووید-۱۹ در استان به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده بود ، اکنون حدود ۵۰۰ نفر بستری هستند.


سخنگوی وزارت بهداشت که همزمان سمت معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت را هم بر عهده دارد سفر یک روزه اش به مازندران را صبح امروز آغاز کرد.
شروع عملیات اجرایی نخستین مرکز فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، حضور در ستاد استانی مقابله با کرونا ، نشست با خبرنگاران و بازدید از تعدادی از فضاهای ورزشی و فرهنگی دانشجویی از برنامه های سفر سادات لاری اعلام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار