کد خبر: ۱۳۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: باید به این بازار اعتماد داشت چراکه بورس می‌تواند با حفظ سرمایه‌ها عاملی برای توسعه صنعت و تولید کشور باشد که نتیجه این اعتماد قطعاً جهش اقتصاد را در پی خواهد داشت، اما مشروط بر اینکه سیاست‌های اجرایی و حمایتی از این بازار به بیراهه کشانده نشود.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  دولتی ها معتقدند، حمایت دولت از بازار سرمایه در مرحله نخست برای هدایت نقدینگی به بازار بورس به منظور پیشگیری از تورم غیر قابل کنترل بوده و این مسئله مانع از ورود پول به بازار‌های موازی و در مرحله دوم کمک به رونق تولید است.

 

بر اساس این نوع نگاه، بازار سرمایه می‌تواند منزلگاه مطلوبی برای هدایت نقدینگی باشد، با این امید که بتواند تولید را از مشکل کمبود منابع مالی خارج کند.این درحالی است که اقتصادانان به این نوع نگاه، خوشبین نیستند اما در کل موافق رشد بازار سرمایه هستند و بر این اصل پافشاری می‌کنند که از طریق بازار سرمایه می‌توان تولید را حیات دوباره بخشید.

 

امروز مسئله‌ای که هم اکنون مورد توجه سرمایه گذاران است، پیش بینی ادامه رشد شاخص بورس است، مسئله که به عقیده کارشناسان اقتصادی به عوامل متعددی بستگی دارد. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند عواملی همچون افزایش حجم روزانه نقدینگی در بورس، خبر‌های مثبت مجامع در تعیین سود، صحبت‌های مسئولان دولتی مبنی بر فراهم کردن بستر‌های سرمایه‌گذاری برای سهامداران و همچنین ارزشمندتر شدن دارایی شرکت‌های بورسی با توجه شرایط حاکم تورم در اقتصاد کشور، شاخص بورس را بعد از اصلاحی کوتاه مدت دوباره به مسیر صعودی باز می‌گرداند.

 

ادبیات و اصول بازار سرمایه رابدانید

سید مصطفی صفاری، کارشناس بورس در همین رابطه دلایل روند رو به صعود بازار سرمایه را چنین تشریح کرد: به اعتقاد من روند بازار بورس خوب است و هیچ مشکلی ندارد و فقط توصیه می‌شود آن‌هایی که قصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه را دارند از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام کنند، زیرا ادبیات و اصول بازار متفاوت است و یکسان نیست.

 

به گفته این کارشناس بورس، نگاه به آینده بازار بورس بسیار مثبت است و بعد انتخابات آمریکا شرایط بازار سرمایه باز هم بهبود می‌یابد تا جایی که احتمال افزایش تعداد سهام بسیار زیاد است.صفاری با تاکید بر اینکه قطعاً شرایط بازار سرمایه برای ۶ ماهه دوم سال نیز روند صعودی خواهد بود، گفت: با توجه به شرایط تورمی در ۶ ماه نخست سال متقاضیان ورود به بازار سرمایه رو به افزایش است تا جایی که باید در انتظار سود‌های جدید در این بازار باشند.

 

وی یادآور شد: با رشد دلار و همچنین نرخ تورم در اقتصاد، شاهد تاثیر آن بر برخی شرکت‌های حاضر در بورس بوده ایم، شرکت‌های صادرات محور مورد استقبال متقاضیان برای خرید سهام قرار گرفته اند و سهامشان خریداری می‌شود، اما از سوی دیگر شرکت‌هایی که ناموفق بودند، طبیعی است که در همین حد باقی ماندند و سهام آن‌ها رشد آنچنانی ندارد.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: بازار‌های رقیب بورس، دیگر جذاب نیستند از این رو انتظار نمی‌رود که مردم سرمایه‌های خود را در بازار‌های موازی سرمایه گذاری کنند، هرچند قیمت طلا و دلار هر روز افزایش می‌یابد، اما نسبت به بورس مورد اطمینان نیست و چنان روند صعودی نسبت به بورس ندارند.

 

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، هرچند قیمت سکه از ۶ میلیون به ۱۳ میلیون رسیده یا دلار برای رسیدن به ۳۰ هزار تومان تلاش می‌کند، اما رشد بالای ۲۰۰ درصدی بورس هیچ گاه قابل مقایسه با سایر بازار‌ها نیست.صفاری گفت: سرمایه گذاری در این بازار راه سرمایه‌های موجود به صنعت و تولید را هموار می‌کند و در واقع مردم به بخش‌هایی از اقتصاد اعتماد می‌کنند که می‌دانند بازگشت سود سرمایه هایشان قطعی است.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: باید به بازار سرمایه اعتماد داشت چراکه این بازار می‌تواند با جذب و حفظ سرمایه‌ها، عاملی برای توسعه صنعت و تولید کشور باشد که نتیجه این اعتماد قطعاً جهش اقتصاد را در پی خواهد داشت، اما مشروط بر اینکه سیاست‌های اجرایی و حمایتی از این بازار به بیراهه کشانده نشود و متقاضیان از راه‌های مطمئن به این بازار ورود کنند و از شتاب زدگی بپرهیزند.

 

اقتصاد24

2025

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار