کد خبر: ۱۳۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
محرومیت عجیب عیسی آل‌کثیر به دلیل شادی گل همیشگی‌اش، پای فوتبال ایران را به یک پرونده عجیب باز کرده است

محرومیت عجیب عیسی آل‌کثیر به دلیل شادی گل همیشگی‌اش، پای فوتبال ایران را به یک پرونده عجیب باز کرده است

مروری بر نمونه‌های خارجی از مسی تا پائو گسول

محرومیت عجیب عیسی آل‌کثیر به دلیل شادی گل همیشگی‌اش، پای فوتبال ایران را به یک پرونده عجیب باز کرده است.

هرچند فوتبال ایران همیشه به دلیل پرونده های مالی در ای اف سی و فیفا بدنام بوده اما هیچ وقت بازیکنان و مربیان ایرانی درگیر ماجراهای نژادپرستانه نمی شدند؛ چه اینکه در همه این سال ها هم کمتر ماجرای مشابهی که رنگ و بوی نژادپرستانه داشته باشد، در رقابت های داخلی و بین المللی برای ما رخ داده است.

اما ناگهان در فاصله چند ساعت تا یکی از حساس ترین دیدارهای نمایندگان ایران در رقابت‌های آسیایی، ستاره پرسپولیس به دلیل شادی گلش که در بازی های قبلی هم انجام داده بود، با محرومیتی شش ماهه روبرو شد؛ شوکی بزرگ به قرمزها که روی درخشش دوباره آل کثیر برای صعود به فینال حساب بازی کرده بودند اما آیا این محرومیت با کاری که او انجام داد، همخوانی دارد؟

حرکت چشم کشیده یا Slant-eyed حرکتی است که معمولا برای توهین به ساکنان شرق آسیا به کار می‌رود و فیفا هم به طور صریح اعلام کرده که این حرکت را جزو رفتارهای نژادپرستانه می داند. برای مثال سال گذشته بعد از اینکه سید باقر، بازیکن بحرین، در واکنش به شعارهای هواداران هنگ‌کنگ، چنین حرکتی را انجام داد، او را 10 بازی از همراهی تیمش محروم کرد.

004.jpg

با این وجود، این حرکت هنوز از نظر بسیاری در دنیا، نه برای توهین که حتی برای ابراز علاقه به مردم شرق آسیا انجام می شود. در جریان جام جهانی 2018 بود که دیگو مارادونا مقابل گروهی از فوتبال دوستان کره ای که پیراهن تیم ملی آرژانتین را به تن کرده بودند، این حرکت را انجام داد و وقتی با اعتراض گروهی در فیس بوک مواجه شد، اعلام کرد که قصدش مطمئنا توهین نبوده است.

یا حتی ستاره هایی مانند لیونل مسی و کارلوس تبس هم این حرکت را به عنوان شادی گل انجام داده اند و با توجه به اینکه قصدی برای توهین نداشتند، با محرومیتی هم روبرو نشدند.

یکی از معروف ترین موارد در ورزشگاه های دیگر، به عکس دست جمعی بازیکنان تیم ملی بسکتبال اسپانیا برمی گردد که در آن همه بازیکنان تیم با چنین ژستی مقابل دوربین قرار گرفتند.

005.jpg


بعد از اعتراض هایی که به این عکس شد، پائو گاسول، ستاره اسپانیا و که در NBA برای تورنتو رپتورز بازی می کند، گفت:" این قرار بود حرکتی جالب و بامزه باشد اما هرگز قصد توهین نداشتیم. اگر کسی برداشت بدی از این عکس کرد یا فکر کرد توهین آمیز است، من عذرخواهی می کنم."

006.jpg


حالا ای اف سی در حالی آل کثیر را با محرومیت روبرو کرده که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد او از این شادی، هیچ قصدی برای توهین نداشته است. از یک سو او پیش از این با پیراهن نفت آبادان و در رقابت های داخلی هم این شادی را انجام می داد و از سوی دیگر، با توجه به اینکه در بازی‌های این منطقه، تیمی از کشورهای شرق آسیا حضور ندارد، توهین آمیز قلمداد کردن محرومیت آل کثیر چندان منطقی به نظر نمی رسد.

حتی در صورت توهین آمیز دانستن آن هم محرومیت 6 ماهه برای آن جای هیچ توجیهی ندارد. در شرایطی که مثلا در فوتبال انگلیس بازیکنان برای توهین های نژادپرستانه حداکثر 12 جلسه محروم می شوند.


گردآوری: گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار