کد خبر: ۱۳۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸

سلامت نیوز: از امروز استفاده از ماسک در تهران اجباری شد و در راستای کاهش روند ابتلا به کووید-۱۹ در کشور، تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد افراد متخلف، جریمه شوند...


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، موج سوم کرونا با شدت بیماری‌زایی بیشتر آغاز شده، تخت‌های بیمارستانی و به ویژه تخت‌های ویژه پر شده‌اند و دیگر بیمارستان‌ها نمی‌توانند بیماران غیر اورژانسی را پذیرش کنند. از طرفی کرونا همچنان می‌تازد و جان می‌گیرد و چند روز متوالی است که مرگ‌های روزانه کرونایی بالای ۲۰۰تا است و جمعی از مردم گویا هنوز این موج را، این مرگ‌ومیرها را و این داغ‌ها را باور نکرده‌اند؛ نه ماسک می‌زنند و نه فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت می‌کنند.


به گفته دکتر سیما سادات لاری-سخنگوی وزارت بهداشت، طبق آخرین گزارش‌ها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۶۱.۸۵ درصد رسیده و شاهد روند نزولی در این زمینه هستیم. همچنین میزان استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی در کشور به ۵۵.۳۵ درصد رسیده است. این عددها نشان می‌دهد که راه برای تاخت و تاز کرونا به خوبی باز شده تا بیشتر بیمار کند، بیشتر کادر بهداشت و درمان را فرسوده کند و بیشتر جان بگیرد و داغ بگذارد...


ماسک نزنید، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوید

حالا اما مسئولان برای مهار کرونا، مجبور شدند در کنار توصیه‌ها، به راهکارهای بازدارنده و دستوری روی آورند تا شاید بتوانند جلو جولان ویروس را بگیرند. بر همین اساس طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده از ماسک از امروز از درب خانه، اجباری است و ورود به وسایل حمل و نقل عمومی بدون ماسک ممنوع است. امروز رییس جمهور نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که از امروز و در تهران هر فردی که ماسک نزند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.


رییس جمهور تاکید کرد که نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد در این زمینه استفاده می‌کند و به فرد متخلف ابلاغ خواهد شد که چه روزی، در چه خیابانی، بدون ماسک بوده‌ و موظف است جریمه را به حسابی که وزارت بهداشت اعلام می کند، واریز کند.


جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای کسانیکه ابتلایشان به کرونا را کتمان کنند

روحانی همچنین تاکید کرد که فرد به محض اطلاع از ابتلای خود باید به خانواده و محل کارش اطلاع دهد و دو هفته در قرنطینه بماند و حق خروج از قرنطینه را نداشته باشد و اما اگر تخلف کند برای هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.
رییس جمهور همچنین تاکید کرد که فرد متخلف دو هفته فرصت دارد جریمه را به حسابی که وزارت بهداشت اعلام می کند واریز کند و در غیر این صورت از روش‌های دیگر به عنوان بدهکاری آن افراد اقدام شده و جریمه از وی اخذ می شود.


۴ مرحله مرحله جریمه برای اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

وی همچنین درباره اصناف نیز اعلام کرد که اگر فردی که به عنوان خدمت‌دهنده در اصناف حضور دارد، خودش مراعات نکند، جریمه می‌شود. اگر به افرادی خدمت بدهد که دارای ماسک نیستند، باز هم جریمه می‌شود. جریمه های اصناف نیز به این صورت است که در مرحله اول تذکر داده می‌شود، در مرحله دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود، در مرحله سوم، یک میلیون تومان جریمه در انتظار اوست و در مرحله چهارم، محل کسب متخلف پلمب می‌شود.


جریمه ۱۰۰ هزار تومانی راننده‌تاکسی‌ها در صورت ماسک نزدن

بنا به اعلام رییس جمهور، در شبکه حمل و نقل عمومی و مراکز عمومی نیز بسیج، نیروی انتظامی و بازرسان وزارت بهداشت به افراد تذکر می‌دهند. در زمینه مترو برای ورود به محوطه نیز ماسک‌زدن باید مراعات شود، اما نسبت به تاکسی و اتوبوس شرایط متفاوت است. اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند برای هر نفر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود. همه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند، اگر راننده‌ای مراعات نمی‌کند، شماره‌ پلاکش را یادداشت کنند و کد جریمه را بنویسند.


ورود افراد بدون ماسک به ادارات؛ ممنوع

رییس جمهور درباره میزان جریمه تخلف از پروتکل‌ها در اداره‌ها نیز تاکید کرد که «برای ورود به ادارات نیز مقرراتی مشخص شد؛ هم برای حراست و هم برای نگهبانی. آنها باید مانع ورود افراد بدون ماسک به ادارات شوند و اگر این وظیفه را رعایت نکند، همه مقرراتی که برای فرد متخلف گذاشته شده، برای حراست و نگهبانی هم جاری است.»


تعیین این جرایم و برخوردهای قهری، می‌تواند در شرایط اوج کرونا به نوعی بازدارنده باشد و نمودار صعودی ابتلا و بستری ناشی از کرونا را در کشور کنترل کند. همانطور که در بسیاری از کشورهای دنیا این اتفاق افتاده است. به عنوان مثال در انگلیس جریمه در نظر گرفته شده برای افرادی که ملزم به خود قرنطینگی هستند، اما این موضوع را رعایت نمی‌کنند از ۱۰۰۰ پوند شروع شده و در صورت تکرار به رقم ۱۰ هزار پوند می‌رسد.
با این حال با اعلام مصوبات جدید ضدکرونایی، چند سوال مطرح می شود که عبارتند از:
- آیا پوشش ماسک از درب منازل خواهد بود، حتی برای عابرین پیاده؟
- پلیس چگونه افراد پیاده را جریمه می‌کند؟
- آیا در ماشین شخصی هم استفاده از ماسک اجباری است؟
- نحوه شناسایی فرد متخلف و یا مبتلای بدون علامت به چه صورت است و چگونه بیماری فردی که ممکن است بیمار مبتلا به کرونا بدون علامت هم باشد، محرز می‌شود؟
- نحوه اعلام تخلف به افراد از چه طریقی انجام می‌شود؟
- نحوه اعمال جریمه چگونه است؟ آیا با کد ملی یا تسلیمی ؟
- جریمه‌های واریزی به حسابی که وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد، در چه محلی هزینه می‌شوند؟
- ضمانت پرداخت جریمه‌ها چیست؟
- جریمه دیرکرد هم شامل حال این جریمه ها می شود؟
- گزارش‌های مردمی از عدم رعایت پروتکل‌ها قابل اعمال است؟
-ماسک به میزان کافی و با قیمت مناسب در داروخانه ها موجود خواهد بود؟

برچسب ها: کروناویروس ، ماسک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار