کد خبر: ۱۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به تولید حدود ۷۴ تا ۷۵ هزار تن عسل در کشور میانگین مصرف سرانه عسل را حدود ۹۶۰ گرم اعلام کرد و افزود: این میزان از میانگین جهانی بالاتر است، ضمن اینکه میانگین جهانی ۲۲۰ گرم است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل ازمهر، حسن رکنی معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که در زمینه تولید عسل شرایط نسبتا خوبی دارد و جزو تولیدکنندگان مطرح جهان در این زمینه است، اظهارداشت: تولید عسل در کشور حدود ۷۴ تا ۷۵ هزار تن است که بخشی از آن نیز صادر می‌شود.
 
وی؛ میانگین مصرف سرانه عسل در کشور را حدود ۹۶۰ گرم اعلام کرد و افزود: این میزان از میانگین جهانی بالاتر است، ضمن اینکه میانگین جهانی ۲۲۰ گرم است.
 
رکنی اضافه کرد: بررسی‌هایی که در زمینه شرایط و میزان تولید در حدود ۱۰ استان کشور انجام شده است، نشان می‌دهد علی‌رغم مشکلاتی که به دلیل کاهش بارش‌های طبیعی رخ داده بود، تولید این محصول طی سال ۹۳ بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.
 
معاون وزیر جهادکشاورزی؛ علت افزایش تولید این محصول را شیوه‌های پرورش، به کارگیری تکنیک‌های جدید، به کارگیری برنامه‌های اصلاح‌نژادی در ملکه‌ها عنوان کرد.
 
این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کشور ترکیه یکی از مقاصد اصلی صادرات عسل ایرانی است، افزود: مالزی، هند و افغانستان از دیگر مقاصد صادراتی عسل ایران هستند؛ ضمن اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس نیز رغبت زیادی به واردات این محصول از کشور ما دارند.
 
رکنی اضافه کرد: گونه‌های مختلف گیاهی که در سراسر کشور وجود دارد، سبب تنوع عسل تولیدی ایران و کیفی بودن آن شده است.
 
وی؛ میزان صادرات عسل طی سال ۹۳ را حدود ۴ هزار تن اعلام کرد و در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر افزایش تولید عسل تقلبی در کشور گفت: در هر زمینه‌ای ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد و ما برای پیشگیری از بروز چنین مساله‌ای در تولید عسل حدود ۲ سال قبل اعتباری قریب به یک میلیارد تومان را در اختیار اتحادیه سراسری زنبورداران قرار داده‌ایم که اقدام به ایجاد یک آزمایشگاه مرجع نمایند.
 
معاون وزیر جهادکشاورزی اظهارداشت: قابلیت ارزیابی تمام عسل‌هایی که در سراسر کشور تولید می‌شوند در این آزمایشگاه وجود دارد و دقیقا تمام مواردی که از نظر شاخص‌های بین المللی لازم است مدنظر قرار بگیرد، در آنجا قابل رصد است.
 
رکنی ادامه داد: زمانی‌که آزمایشگاه مذکور به بهره‌برداری برسد و برند آن روی عسل‌های تولیدی کشور ثبت شود، این امر می‌تواند سبب ایجاد اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان شود اما متاسفانه هنوز این کار نهایی نشده و امیدار هستیم مسئولان اتحادیه به کارشان در این زمینه سرعت دهند که هرچه زودتر نهایی شود.
 
ترجیح دولت شکوفا کردن فرصت‌های صادراتی است
 
این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی در مورد مشکلات به‌وجود آمده در صنعت مرغ تخم‌گذار گفت: بازار تخم‌مرغ نیز همانند بسیاری از محصولات پروتئینی در طول سال با نوساناتی مواجه و در برخی مواقع پرکشش و مواقعی دیگر کم کشش می‌شود؛ ضمن اینکه معمولا در فصول گرم در این زمینه چالش‌هایی پیش می‌آید.
 
رکنی با بیان اینکه تولید تخم‌مرغ در کشور زیرساخت‌های خوبی دارد، افزود: طی سالیان قبل تولید داخل کشور صرف نیاز داخل می‌شد و ما بخشی از نیاز نیز از راه واردات تامین می‌کردیم؛ هم اکنون وضعیت متفاوت شده و ما علاوه بر تامین نیاز داخل، نیازمند صادرات مازاد تولیدمان هستیم.
 
وی تصریح کرد: صادرات پروسه‌ای به مراتب سخت‌تر از واردات است؛ به‌ویژه برای کشوری که سال‌ها واردکننده بوده و هم اکنون می‌خواهد صادرات انجام دهد این امر نیازمند اقدامات ویژه‌ای است.
 
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه دولت حمایت لازم را از تولیدکنندگان داشته و دارد، گفت: هم اکنون تولید و عرضه محصولات بر نیاز داخلی کشور پیشی گرفته و در مواقعی نیز شرایط بازار و قیمت به نفع تولیدکننده نیست که این امر باید مدیریت و مازاد تولید صادر شود یا اینکه تولید به اندازه‌ای باشد که محصول قیمت واقعی خود را داشته باشد در غیر این‌صورت استمرار تولید، تولیدکنندگان را دچار مشکل می‌سازد.
 
رکنی تاکید کرد: ترجیح ما این است که از پتانسیل‌های درونی استفاده و فرصت‌های صادراتی را شکوفاتر کنیم.
 
وی در مورد تنظیم بازار تخم‌مرغ نیز اظهارداشت: تنظیم بازار این محصول به اتحادیه مرغ تخم‌گذار(اتحادیه میهن) سپرده شده و آنها مسئول این قضیه هستند، ضمن اینکه هر جایی که آنان نیازمند کمک باشند دولت حمایت خود را دریغ نمی‌کند.
 
رکنی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خریداری تخم‌مرغ مازاد مرغ‌داران خواهد کرد؟ گفت: خیر، دولت قرار نیست این اقدامات را انجام دهد اما خود اتحادیه ممکن است برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد که ما نیز در تامین نیازهای آنان کمک خواهیم کرد.
 
وی افزود: به عنوان مثال، اگر اتحادیه نیاز به فضای سردخانه‌ای داشته باشد و یا در تامین نهاده‌ها و سرمایه در گردش، دولت به آنان کمک می‌کند.
 
رکنی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه  ۵۰ میلیارد تومانی که قرار بود به عنوان سرمایه در اختیار صندوق حمایت از صنعت طیور قرار بگیرد  و برای تنظیم بازار پرتقال شب عید در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار گرفته است، به صندوق بازخواهد گشت؟ گفت: قطعا این اتفاق رخ خواهد داد و مبلغ مذکور در اختیار بخش قرار می‌گیرد. این مبلغ در آستانه جابه جایی است و بزودی این مساله عملیاتی می‌شود.
 
صادرات محصولات دامی در سال ۹۳ رکورد زد
 
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه طی سال ۹۳، در بخش صادرات مرغ، تخم‌مرغ، دام زنده و لبنیات کارهای بزرگی انجام شد، افزود: مرزهای صادراتی ما به جهان گشوده شد و این فرصتی طلایی برای کشور است.
 
رکنی، صادرات گوشت مرغ و فراورده‌های آن را حدود ۷۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: آمار صادرات تخم‌مرغ بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن بوده؛ ضمن اینکه بیش از ۶۵۰ هزار راس دام سبک به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده که این صادرات مزیت‌های زیادی برای کشور داشته است.
 
به گفته وی؛ آمار صادرات لبنیات هنوز نهایی نشده است و به زودی اعلام خواهد شد.
برچسب ها: سرانه ، عسل ، میانگین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار