کد خبر: ۱۳۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2020 منفی 5.0 درصد پیش‌بینی شده است که در مقایسه با پیش‌بینی اعلام شده در گزارش قبلی به میزان 1.0 واحد درصد بهبود نشان می‌دهد.

پیش بینی IMF از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱/ چشم‌انداز اقتصادی جهان؛ مثبت یا منفی؟

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان، نرخ رشد تولید ناخالص جهان و ایران را به ترتیب منفی 4.4 و منفی 5.0 درصد پیش‌بینی کرد که این ارقام نسبت به پیش‌بینی اعلام‌شده در گزارش قبلی بهبود محسوسی نشان می‌دهند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ صندوق بین‌المللی پول جدیدترین نسخه از گزارش «چشم‌انداز اقتصادی جهان» را منتشر کرد که بر اساس این گزارش انتظار می‌رود اقتصاد جهان در سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته 4.4 درصد کوچکتر شود.

این نهاد بین‌المللی در حالی نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال 2020 را منفی 4.4 درصد پیش‌بینی کرده است که در گزارش قبلی چشم‌انداز اقتصادی جهان که در ماه ژوئن (اوایل تیرماه) منتشر شد، از احتمال افت 5.2 درصدی تولید ناخالص جهان در سال جاری خبر داده بود. صندوق بین‌المللی پول دلیل بهبود 0.8 واحد درصدی پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 2020 را بروز نشانه‌هایی از بهبود قوی‌تر اقتصاد جهانی در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی عنوان کرده است.

در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2020 منفی 5.0 درصد پیش‌بینی شده است که در مقایسه با پیش‌بینی اعلام شده در گزارش قبلی به میزان 1.0 واحد درصد بهبود نشان می‌دهد.

همچنین صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2021 را 3.2 درصد پیش‌بینی کرده است که این رقم نیز در مقایسه با پیش‌بینی قبلی به اندازه 0.1 واحد درصد بهبود یافته است. در این گزارش همچنین نرخ تورم و بیکاری در ایران نیز به ترتیب 30.5 درصد و 12.2 درصد پیش‌بینی شده است.

علاوه بر ایران، برخی دیگر از کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی (بر اساس طبقه‌بندی صندوق بین‌المللی پول) نیز شاهد بهبود نسبی پیش‌بینی رشد اقتصادی خود در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول بوده‌اند و نرخ رشد اقتصادی کل این منطقه نیز با 0.6 واحد درصد بهبود نسبت به گزارش قبلی، منفی 4.1 درصد پیش‌بینی شده است.

به نقل از گزارش اتاق ایران؛ صندوق بین‌المللی پول در این گزارش نرخ رشد اقتصادی عربستان سعودی به‌عنوان بزرگترین اقتصادی نفتی منطقه را منفی 5.4 درصد و نرخ رشد اقتصادی مصر که بزرگترین اقتصادی غیرنفتی منطقه به شمار می‌رود را مثبت 3.5 درصد پیش‌بینی کرده است که این پیش‌بینی نشان می‌دهد که اقتصاد مصر در مقایسه با سایر اقتصادهای منطقه کمتر تحت تأثیر بحران جهانی کرونا قرار گرفته است.

تغییر مهم دیگری که در گزارش جدید چشم‌انداز اقتصادی جهان به چشم می‌خورد، تعدیل مجدد نرخ رشد اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه و اقتصادهای نوظهور است.

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی این گروه از کشورها در سال 2020 را با 0.3 درصد تعدیل نسبت به گزارش قبلی، منفی 3.3 درصد پیش‌بینی کرده که تعدیل چشمگیر 5.8 درصد پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی هند عامل اصلی این اتفاق بوده است. حتی بهبود پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی چین از 1.0 درصد به 1.9 درصد نیز نتوانسته است اثر تعدیل منفی شدید پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی هند - که این روزها بیش از سایر اقتصادهای بزرگ جهان درگیر بحران کروناست - را خنثی کند.

در این میان، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته جهان در مقایسه با پیش‌بینی قبلی بهبود کاملاً محسوسی نشان می‌دهد.

در گزارش قبلی، نرخ رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته جهان در سال جاری میلادی منفی 8.0 درصد پیش‌بینی شده بود، اما صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید میزان افت تولید ناخالص داخلی این گروه از کشورها را 5.8 درصد پیش‌بینی کرده است.

علی‌رغم بهبود پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی، پروفسور «گیتا گوپینات» اقتصاددان ارشد این نهاد بین‌المللی تأکید دارد که جهان هنوز فاصله زیادی تا عبور از بحران کرونا دارد.

این اقتصاددان هندی - آمریکایی در یادداشت‌های همراه گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان خاطرنشان کرده است: «آمار اشتغال در جهان همچنان بسیار پایین‌تر از سطح قبل از بحران است. بازار کار قطبی‌تر از گذشته شده و کارگران کم‌درآمد، جوانان و زنان بیش از سایرین آسیب دیده‌اند. اقشار فقیر جهان فقیرتر شده‌اند و انتظار می‌رود در سال جاری میلادی 90 میلیون نفر به آمار افراد زیر خط فقر شدید افزوده شود. در چنین شرایطی اجتناب از پایان دادن زودهنگام به حمایت‌های پولی و مالی، امری ضروری است.»

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار