کد خبر: ۱۳۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

ویرجین گلکتیک برای نخستین پرواز فضایی زیرمداری فضاپیمای «اسپیس‌شیپ دو» از بندرگاه فضایی آمریکا (Spaceport America) در نیومکزیکو آماده می‌شود.

ماه گذشته CNBC پرونده‌هایی را یافته بود که نشان می‌داد این شرکت هوافضایی برنامه‌هایی برای آخرین دور آزمایش‌های اسپیس‌شیپ دو (SpaceShipTwo) خود دارد. اکنون ویرجین گلکتیک تأیید کرده که پنجره‌ی برنامه‌ریزی نخستین پرواز آزمایشی از دو آزمایش فضاپیمای سرنشین‌دار خود را در روز ۲۲ اکتبر (۱ آبان) باز می‌کند اما پرواز الزاماً در این روز انجام نخواهد شد.

آماده‌سازی این شرکت شامل آموزش خلبانان با استفاده از شبیه‌ساز زمینی و همچنین استفاده از هواپیمای حامل «وی‌ام‌اس اوه» (VMS Eve) است. ظاهراً این هواپیما که «اسپیس‌شیپ دو» را پیش از انداختن در هوا به آسمان می‌برد ساختار و کنترل‌های بسیار مشابهی با خود فضاپیما دارد. فضاپیما نیز بر روی زمین تحت آزمون‌های گوناگونی قرار می‌گیرد و یک سری بررسی‌های پیش از پرواز بر روی آن انجام خواهد شد.

«اسپیس‌شیپ دو» پیش از این دو بار پرواز کرده است. در سال ۲۰۱۹ «بِت موزس» (Beth Moses) مربی ارشد فضانوردی شرکت ویرجین گلکتیک، دو خلبان مأموریت را همراهی کرد و به نخستین مسافر آزمایشی این شرکت برای پروازهای زیرمداری این شرکت تبدیل شد که قصد دارد در آینده با استفاده از کابین مدرن خود خدمات تجاری به گردشگران فضایی ارائه دهد.

اوایل امسال نیز این شرکت شماری آزمایش پرواز را از پایگاه خود در نیومکزیکو که سال گذشته به آن جابه‌جا شد، انجام داده بود اما این پروازها شامل سفر به فضا نبود. اکنون پرواز بعدی ویرجین گلکتیک، نخستین پرواز فضایی است که از مرکز فرماندهی آن در بندرگاه فضایی آمریکا صورت می‌گیرد.

یکی از دانشمندان علوم سیاره‌ای مؤسسه‌ی تحقیقاتی «ساوت‌وست» (Southwest) نیز در پرواز آینده‌ی ویرجین گلکتیک به عنوان مسافر حضور خواهد داشت. هرچند به عنوان یکی گردشگر به فضا نمی‌رود بلکه قرار است به تکمیل این پرواز آزمایشی کمک کند.

«دکتر آلن استرن» (Dr. Alan Stern) در حالی که سوار بر فضاپیما است یک آزمایش علمی با بودجه‌ی ناسا را هدایت خواهد کرد. به طور دقیق‌تر او یک دوربین نورِ کم را که در گذشته در شاتل فضایی و F-18 ناسا استفاده می‌شد، به منظور تعیین شرایط رصدهای فضایی به‌کار خواهد برد.

او همچنین با ابزارهایی مجهز خواهد شد که علائم حیاتی بدن انسان را کنترل می‌کنند. استرن گفت: «این نخستین انتخاب یک پژوهشگر از بخش خصوصی است که با بودجه‌ی ناسا و با یک فضاپیمای تجاری پرواز می‌کند.» چیزی که می‌تواند دریچه‌ای برای انجام آزمایش‌های بیشتر توسط محققان در فضا باشد.

عکس کاور: فضاپیمای اسپیس‌شیپ دو

Credit: Virgin Galactic

منابع: Engadget, TechCrunch

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار