کد خبر: ۱۳۶۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
گروه استان‌ها- برای مداحان حضور و مداحی در حرم منور رضوی حال و هوای دیگری دارد که وضف‌ناشدنی است؛ برای آنان حضور در این فضا الهام‌بخش است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سیدناصر کهربایی متولد 1348 در مشهدمقدس یکی از مداحان پیشکسوت حرم مطهر رضوی است که در راه خدمت به اهل بیت(ع) مسیری را رفت که پدرش طی کرده بود.پدرش که مشوق اصلی  او در این راه بود از مداحان و ذاکرین قدیم مشهد و خادم حرم امام رضا (ع) بود.

به بهانه ایام شهادت امام رضا(ع) و عرض ارادت ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و مرثیه خوانی آنان در این روزها به گفتگو با سید ناصر کهربایی می نشینیم:

وی در مورد شروع به کار مداحی در حرم رضوی می‌گوید: از کودکی  در گروه‌های  سرود  مدرسه تک‌خوانی می‌کردم  اما بعدها به علت درس و دانشگاه عقب افتادم و بعد از فوت پدرم دومرتبه انگیزه  پیدا کردم تا راه پدرم را ادامه دهم؛ دو برادرم نیز مداح  هستند و در سال  78 به صورت  جدی در سن 26 سالگی وارد عرصه مداحی شدم و تاکنون مشغول به این خدمت هستم.

کهربایی با اشاره به برکات مداحی در حرم شمس‌الشموس هم عنوان می‌کند: هر مداحی که در مجلس وارد می‌شود جدا از مستمعش، مسائل  معنوی صاحب مجلس هم برایش مهم  است که صاحب مجلس از لحاظ معنوی و اخلاص در چه مقامی قرار دارد و این یک فاکتور برای هر مداح  است.

قطعا مداحی در محضر علی بن موسی الرضا (ع) که امام معصوم است و درجه ایشان قابل وصف و توصیف نیست افتخار بزرگی است و در حقیقت عنایت حضرت به یک مداح است و افتخار می‌کنم؛ گاهی که به تنهایی وارد حرم می‌شوم دو خط برای حضرت و در حضور ایشان می‌خوانم.

یک مداح وقتی شروع به خواندن ابیات می‌کند باید به این نکته توجه کند که برای حضار جلسه چه می‌خواند و اینکه باید اشعارش مستند باشد چرا که اگر اشعار یک مداح در مرثیه‌خوانی مستند نباشد تبعات جبران‌ناپدیری را به همراه خواهد داشت. خوشبختانه آستان  قدس رضوی در انتخاب یک مداح پارامترهایی در نظر دارد و یکی از این معیارها این است که مداح از اشعار مستند و معتبر استفاده کند.

متاسفانه برخی مداحان برای ایجاد شور و درآوردن اشک مستمعین هر شعری را می‌خوانند ولو اگر این شعر در شان اهل بیت(ع) نباشد اما برخی دیگر با مطالعه تاریخ اسلام توانسته‌اند در شان و منزلت اهل بیت(ع) بخوانند و با روضه خوانی مستمعین را نسبت به وقایع تاریخی اگاه کنند.

یکی از فرامین مقام  معظم  رهبری  این  است  که  مداحان  با ملایمت قبل از شروع مداحی به مسائل مهم جامعه بپردازند و به ظلم و ستم‌هایی که  به  مسلمانان و جامعه شیعه می‌شود اشاره کنند و این  مصائب، ظلم و جنایات را وصل به جنایاتی کنند که در آن دوران بر اهل بیت (ع)، پیامبر(ص) شده تا از این طریق بینش و نگاه مردم را نسبت به حوادث و اتفاقات پیرامون جامعه مسلمانان به ویژه  شیعیان روشن کنند. مداحان در حقیقت باید پیام‌رسان واقعه عاشورا و حوادث کربلا باشند.

انتهای پیام/282ش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار